کد خبر: ۲۸۸۸۸۵
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۸
در این انتخابات که هفتمین انتخابات پارلمانی در کوزوو پس از درگیری های سال ۱۹۹۹ میلادی به شمار می رفت، جنبش خودگردانی به رهبری "آلبین کورتی" با کسب حدود ۲۶ درصد آرای رای دهندگان پیروز انتخابات شد.
پارلمان کوزوو پس از چهار ماه از برگزاری انتخابات زود هنگام ، شامگاه دوشنبه به وزرای دولت جدید که در صدر آن «آلبین کورتی» رهبر جنبش خودگردانی قرار دارد، رای اعتماد داد.

به گزارش پایگاه های اینترنتی منطقه بالکان، دولت جدید در کوزوو که از ائتلاف جنبش خودگردان و اتحاد دموکراتیک تشکیل شده است، پانزده وزارت خانه دارد که دو وزارت خانه به صرب های کوزوو تعلق دارد.

دولت جدید کوزوو با آرای موافق ۸۶ و آرای ممتنع ده نماینده انتخاب شد.

پارلمان کوزوو یکصد نماینده دارد.

وزرای کابینه دولت جدید کوزوو پس از اظهارات نخست وزیر و ارائه برنامه دولت در برابر رئیس و نمایندگان مجلس ادای سوگند کردند.

"آلبین کورتی" نخست وزریر جدید دولت کوزوو در اظهارات خود تاکید کرد که برای گفت و گو با صربستان جهت حل و فصل مسائل آمادگی کامل دارد.

وی همچنین اظهار داشت که خدمت نظام وظیفه در کوزوو اجباری خواهد شد.

پس از استعفای "راموش هارادینای" نخست وزیر سابق کوزوو در ۲۸ تیرماه سال ۱۳۹۸ در نشست هیات دولت برای حضور در دادگاه بین المللی جنایات جنگی در لاهه، "هاشم تاچی" رئیس جمهوری کوزوو انتخابات زودهنگام پارلمانی را برای ۶ اکتبر ۲۰۱۹ میلادی ( ۱۴ مهر ۱۳۹۸) اعلام کرد.

در این انتخابات که هفتمین انتخابات پارلمانی در کوزوو پس از درگیری های سال ۱۹۹۹ میلادی به شمار می رفت، جنبش خودگردانی به رهبری "آلبین کورتی" با کسب حدود ۲۶ درصد آرای رای دهندگان پیروز انتخابات شد.

آلبانیایی تباران کوزوو در سال ۲۰۰۸ میلادی بطور یکجانبه استقلال این منطقه از صربستان را اعلام کرده اند.

صربستان که براساس قانون اساسی خود و قطعنامه ۱۲۴۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد ، کوزوو را استان جنوبی خود می داند از هرگونه ابزار سیاسی و حقوقی در ممانعت از عضویت کوزوو در سازمان های بین المللی استفاده می کند.

روسیه و چین از اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد هستند که اعلام یکجانبه استقلال کوزوو را به رسمیت نشناختند و از تمامیت ارضی صربستان که کوزوو بخشی از آن محسوب می شود، حمایت می کنند.

کوزوو از ژوئن سال ۱۹۹۹ تحت قیمومیت هیات غیرنظامی سازمان ملل متحد قرار دارد و نیروهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با عنوان نیروهای حافظ صلح ناتو نیز مسئولیت تأمین امنیت آن را به عهده دارند.

عملیات نیروهای حافظ صلح ناتو در کووزو در اواخر دهه ۹۰ به دنبال جنگی که باعث جدایی کوزوو از یوگسلاوی سابق گردید، آغاز شد.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین