|
|
امروز: چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۹
کد خبر: ۲۸۸۷۴۴
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۸
همچنین محور سوم، تدوین ۳۰ برنامه عملیاتی برای شهرستان‌های استان با ۱۰ هدف همچون کاهش کودک‌همسری، حمایت از اشتغال بانوان، توسعه سازمان‌های مردم نهاد و... است. از جمله اقدامات اقتصادی صورت گرفته می‌توان به انعقاد ۲۰ تفاهم‌نامه معین اقتصادی با ۱۳ بانوی توانمند و کارآفرین جهت توسعه ۸۲ روستا در ۸ شهرستان اشاره کرد.
مدیر دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی گفت: براساس سرشماری سال ۹۵، در استان ۲۰ هزار و ۶۶۶ دختر مجرد بالای ۴۰ سال وجود دارد.

بی‌بی طاهره طهماسبی،  امروز ۱۲ بهمن‌ماه در جلسه شورای اداری استان خراسان رضوی در استانداری، اظهار کرد: تقویم کاری ما در سه سطح تهیه و تنظیم شده  که  محور اول شامل تدوین ۲۱ برنامه عملیاتی برای کارکنان و کارشناسان دفتر زنان و خانواده و محور دوم تدوین برنامه عملیاتی برای دستگاه‌های اجرایی در راستای چهار محور افزایش نرخ مشارکت اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری زنان، کاهش آسیب‌های اجتماعی و افزایش سلامت اجتماعی حوزه زنان، افزایش ۳۰ درصدی پست‌های مدیریتی بانوان و ارتقاء فعالیت‌های فرهنگی با محوریت فرهنگ رضوی از طریق برنامه‌ریزی جهت برگزاری ۹ مناسبت در حوزه زنان و خانواده است.

وی افزود: همچنین محور سوم، تدوین ۳۰ برنامه عملیاتی برای شهرستان‌های استان با ۱۰ هدف همچون کاهش کودک‌همسری، حمایت از اشتغال بانوان، توسعه سازمان‌های مردم نهاد و... است. از جمله اقدامات اقتصادی صورت گرفته می‌توان به انعقاد ۲۰ تفاهم‌نامه معین اقتصادی با ۱۳ بانوی توانمند و کارآفرین  جهت توسعه ۸۲ روستا در ۸ شهرستان اشاره کرد.

مدیر دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی، بیان کرد: از جمله برنامه‌های ما می‌توان به برگزاری جلسات هفتگی و مستمر با معین‌های اقتصادی به منظور دریافت گزارش فعالیت‌ها، بررسی مسائل و مشکلات در روزهای یکشنبه هر ماه، تدوین آیین‌نامه ستاد پیگیری معین‌های اقتصادی و فرهنگی بانوان، پیگیری گام‌های تعریف‌شده برای معین‌ها، تشکیل ۱۱ صندوق خرد در ۱۱ روستا تحت پوشش بانوان، ، ایجاد مرکز فروش محصولات تولیدی در روستای ساغروان و برگزاری نشست‌های مشترک معین‌ها با کارآفرینان، دهیاران و تسهیل‌گران در کلیه روستاها  اشاره کرد.

طهماسبی خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌های ما اجرای تفاهم‌نامه همکاری بین معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جهاد دانشگاهی با هدف بررسی و شناسایی و اولویت‌بندی مزیت‌ها و توانمندسازی بانوان و اتصال آنان به بازار است. جامعه هدف این طرح زنان همسر فوت‌شده، زنان مطلقه، زنان دارای همسر از کارافتاده، زندانی و... است. همچنین محل اجرای این طرح ۱۰ شهرستان کم‌برخوردار و دارای بیشترین جمعیت زنان سرپرست خانوار است.

وی اضافه کرد: شبکه‌های تولید و توزیع‌کننده این طرح شامل شبکه توسعه کمی و کیفی دست‌بافته‌های داری و دستگاهی، شبکه تولید قارچ‌های خوراکی، گل و گیاه و گیاهان دارویی، شبکه مصنوعات و دست‌دوزهای چرمی، شبکه تولید و فروش پاپوش اصلی ایرانی و شبکه تولید پوشاک است. در حال حاضر سهمیه استان ۷۷۰ نفر است که ۱۹۵ نفر تاکنون به بازار متصل شده‌اند و  این طرح از شهریور ماه تاکنون ۲۵ درصد تحقق داشته است.

مدیر دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی، تصریح کرد: در حال حاضر دو هزار و ۲۰۶ نفر از بانوان کارآفرین و توسعه‌گر استان با همکاری بخش‌های دولتی و غیر دولتی به منظور بهره‌مندی از ظرفیت‌های موجود برای بانوان استان شناسایی شده است. همچنین نرخ مشارکت اقتصادی زنان در سال ۹۷، از  ۲۷.۹ دهم درصد به ۲۹.۴ دهم درصد در سال ۹۸ رسیده است علاوه بر آن نرخ بیکاری زنان از ۹.۷ دهم در صد در سال ۹۷ به ۸.۲ دهم درصد در سال جاری رسیده است.

طهماسبی گفت: براساس سرشماری سال ۹۵، در استان ۱۸۴ هزار و ۴۵۶ زن بی‌همسر به دلیل فوت همسر بالای ۱۵ سال، ۶۹ هزار و ۵۴۷ زن بی‌همسر به دلیل طلاق بالای ۱۵ سال و ۲۰ هزار و ۶۶۶ دختر مجرد بالای ۴۰ سال وجود دارد.

وی ادامه داد: از جمله طرح‌های اجرایی توسط دفتر می‌توان به طرح سایبان امید که به منظور شناسایی و توانمندسازی زنان مطلقه ایجاد شده، اشاره کرد. مراحل اجرایی این طرح شامل اخذ آمار و اطلاعات اولیه از دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط، مصاحبه تلفنی و حضوری با هریک از بانوان توسط افراد مطلع و امین و تکمیل فرم مصاحبه، تحلیل فرم‌های مصاحبه و احصاء مشکلات، برگزاری مشاوره‌های گروهی، کارگاه‌های آموزشی، دوره‌های تاب‌آوری و برگزاری آموزش‌های کارآفرینی مهارت‌آموزی است.

مدیر دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی، بیان کرد: یکی از مصوبه‌های هیأت دولت و دستور رئیس جمهور افزایش ۳۰ درصدی پست‌های مدیریتی بانوان تا سال ۱۴۰۰ است که در این راستا بانک اطلاعاتی بانوان شاغل و علاقه‌مند به پذیرش پست‌های مدیریتی، برگزاری جلسات با مدیران کل و کارکنان دستگاه‌های اجرایی طبق جدول زمان‌بندی در جهت شناسایی ظرفیت‌های مدیریتی زنان، اخذ آمار و اطلاعات در پایان هر ماه و برگزاری دوره‌های آموزشی با همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اشاره کرد.

طهماسبی خاطرنشان کرد: از جمله پیشنهادات خود می‌توان به شناسایی بانوان شاغل در دستگاه‌های اجرایی و انتصاب آنان در پست‌های مدیریتی، ارائه آمار دقیق و به‌روز در حوزه زنان، انتخاب مشاور امور بانوان دارای تخصص و تجربه کافی در حوزه کاری دستگاه‌های مربوطه، تدوین برنامه عملیاتی منطبق با شرح وظایف دستگاه‌های اجرایی واقع‌بینانه، اختصاص فضای مناسب جهت ایجاد بازارهای دائمی فروش محصولات تولیدی بانوان توسط شهرداری مشهد به عنوان معین اقتصادی، همکاری دستگاه‌های مرتبط، معرفی خیرین جهت استفاده از ظرفیت آنان در تولید و اشتغال و توسعه و تقویت سازمان‌های مردم نهاد به‌ویژه در حوزه اعتیاد، کودک و اشتغال اشاره کرد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین