|
|
امروز: چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۵
کد خبر: ۲۸۸۷۳۱
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۲
: مهمترین طرح در حال اجرا در استان، طرح الگوی مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی است که تاکنون در استان 180 تفاهم‌نامه معین اقتصاد مقاومتی امضا شده و هزار و 264 پروژه اقتصادی به ارزش هزار میلیارد تومان توسط 57 معین در سامانه ثبت شده است.
 معاون امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: شرکت پدیده  وارد بورس خواهد شد تا مردم بتوانند سهام‌های خود را مبادله کنند.

علی رسولیان، امروز، 12 بهمن در جلسه شورای اداری استان خراسان رضوی در استانداری در خصوص پروژه های قابل بهره‌برداری در دهه فجر اظهار کرد: مجموع کل پروژه‌های دستگاه اجرایی استان هزار و 491 پروژه با اعتبار 75 هزار و 279 میلیارد ریال و مجموعا مرتبط با 86 دستگاه اجرایی است.

وی افزود: از این تعداد  193 پروژه از محل اعتبارات ملی با اعتبار هزار و 558 میلیارد ریال، 51 پروژه از محل اعتبارات ملی و استانی‌شده با اعتبار 374 میلیارد ریال، 458 پروژه از محل اعتبار استانی با اعتبار دو هزار و 256 میلیارد ریال  و مابقی به تعداد 789 پروژه با اعتبار 71 هزار و 91 میلیارد ریال از محل مشارکت بخش خصوصی، تسهیلات و سایر منابع است.

معاون امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی بیان کرد: از نظر اعتباری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، شهرداری مشهد و شرکت گاز استان به ترتیب با 55 هزار و 110 میلیارد ریال، 5 هزار 88 میلیارد و دو هزار و 540 میلیارد ریال بیشترین اعتبار پروژه‌های افتتاحی را دارند.

رسولیان خاطرنشان کرد: از نظر تعداد پروژه‌های قابل بهره‌برداری، بیشترین تعداد پروژه‌ قابل بهره‌برداری مربوط به جهاد کشاورزی استان به تعداد 252 پروژه، نیروی برق استان به تعداد 112 پروژه و شرکت مخابرات استان به تعداد 55 پروژه است.  از نظر اعتباری شهرستان‌های خواف با 30 هزار و 668 میلیارد ریال، تربت جام با 11 هزار و 456 میلیارد ریال و مشهد با اعتبار هشت هزار و 835 میلیارد ریال اعتبار، دارای بیشترین اعتبار هزینه‌شده هستند.

وی اضافه کرد: به لحاظ تعداد پروژه‌های قابل بهره‌برداری شهرستان مشهد با 263 پروژه و شهرستان‌های نیشابور و فریمان به ترتیب با 96 و 84 پروژه قابل بهره‌برداری، دارای بیشترین پروژه در بین شهرستان‌های استان هستند. امسال از ابتدا تا انتهای سال مجموعا سه هزار و 124 پروژه با اعتبار 12 هزار و 947 میلیارد تومان بهره‌برداری شده و یا خواهد شد که امیدواریم اثرات خوبی در اقتصاد استان داشته باشد. مجموع پروژه‌ها و اعتبارات هزینه‌شده 58 درصد افزایش را  نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.

معاون امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی تصریح کرد: 138 پروژه کلنگ‌زنی خواهیم داشت و به لحاط تعدادی،  دهیاری‌ها و شهرداری استان با 80 پروژه بیشترین تعداد را از آن خود کرده‌اند. آنچه بیشتر بهره‌برداری و کلنگ‌زنی خواهد شد، پروژه‌های بخش خصوصی است تا نگاه به حمایت از فعالیت‌های اقتصادی  و بخش خصوصی صورت بگیرد. در حال حاضر 10 هزار و  562 میلیارد تومان پروژه افتتاحی و کلنگ‌زنی برای بخش خصوصی خواهیم داشت که مجموعا شش هزار و 740  شغل را ایجاد خواهد کرد.

رسولیان عنوان کرد: مهمترین طرح  در حال اجرا در استان، طرح الگوی مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی است که تاکنون در استان 180 تفاهم‌نامه معین اقتصاد مقاومتی امضا شده و هزار و 264 پروژه اقتصادی به ارزش هزار میلیارد تومان توسط 57 معین در سامانه ثبت شده است.

وی ادامه داد: در هفته گذشته شورای اداری بخش خصوصی با محوریت معین‌های اقتصاد مقاومتی استان برگزار شده است و از آن زمان تاکنون تقاضاها برای مشارکت بیشتر در روستاها را شاهد بوده‌ایم و معین‌های اقتصادی بعد از آن جلسه از 163 معین به 180 معین رسیده‌اند.

معاون امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: تاکنون هزار و 38 تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری به ارزش 108 هزار میلیارد تومان در سامانه ثبت شده است. همچنین هفته گذشته با حضور استاندار و وزیر امور اقتصاد و دارایی کشور، کمیته تامین مالی برگزار و پروژه‌های استان به صورت ریز همراه با جزئیات ارائه شد تا جلساتی برای تامین مالی آن برگزار شود.

رسولیان مطرح کرد: براساس آخرین آمار در پاییز امسال، نرخ بیکاری استان 6.3 دهم درصد کاهش داشته که در 15 سال گذشته منحصربه فرد بوده و ما دومین استانی هستیم که کمترین نرخ بیکاری در سطح کشور را داراست. همچنین خالص اشتغال استان در پاییز امسال به دو میلیون و 357 هزار و 441 نفر رسیده است که نسبت به سال گذشته 117 هزار و 814 نفر بیشتر بوده  و ما نزدیک به17 درصد اشتغال کشور را  ایجاد کرده‌ایم. این آمار نسبت به سال گذشته نیز 243 هزار نفر افزایش یافته است.

وی افزود: نرخ بیکاری زنان در استان 1.5 درصد  نسبت به سال گذشته کاهش یافته و به 8.2 دهم درصد رسیده است همچنین نرخ مشارکت بانوان 1.5 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. در حوزه اشتغال روستایی  524 میلیارد تومان تسهیلات در استان خراسان رضوی به هفت هزار و 259 نفر پرداخت شده، 16 هزار و 630 نفر از این محل در روستاها مشغول به کار شده‌اند. علاوه بر این نرخ تورم استان خراسان رضوی با شیب بیشتری در حال کاهش است و در دی ماه سال جاری به 22.7 دهم درصد رسیده است و دومین استانی هستیم که کمترین نرخ تورم در کشور را تجربه می‌کنیم که 3.6 دهم درصد از متوسط نرخ تورم کشور کمتر است.

معاون امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی در خصوص میزان سرمایه‌گذار خارجی در استان اظهار کرد: تاکنون برای 30 طرح  به ارزش 140 میلیون دلار جذب سرمایه‌گذاری خارجی شده که خوشبختانه 39 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. همچنین  بانک‌های استان تلاش بیشتری داشتند و تا پایان آذر  27 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده‌اند. در بخش ازدواج هزار و 790 میلیارد تومان تسهیلات ازدواج توسط بانک‌ها پرداخت شده است.

رسولیان بیان کرد: در حوزه کشاورزی و صنعت رشد تسهیلات افزایش بیشتری داشته است. در استان کلینیک صنعت تشکیل شده  تا واحدهای نیمه‌تمام و راکد استان را فعال کنیم. با حضور 70 مشاور فعال توانسته‌ایم 80 واحد جدید را راه‌اندازی کنیم همچنین 430 واحد عارضه‌یابی شده است.

وی اضافه کرد: تراز بازگانی خارجی استان،  یک میلیارد و 65 میلیون دلار مثبت است و یک میلیارد دلار بیشتر از واردات، در حال صادرات به 87 کشور جهان هستیم. در صنعت و معدن رشد 11 درصدی در صنعت برق و 10 درصدی در گاز صنعتی داشته‌ایم. همچنین میزان تولید مرغ گوشتی 24 درصد، تولید دانه‌های روغنی 27 درصد، تولید گندم 50 درصد در خرید و 36 درصد در تولید و در حوزه مکانیزیسون 1.85 دهم درصد اسب بخار در هر هکتار رسیده است.

معاون امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی در خصوص موضوع پدیده خاطرنشان کرد: ما از سال 93 با مشکلات جدی در حوزه سرمایه‌گذاری استان در طرح‌هایی همچون پدیده و موسسات اعتباری غیرمجاز در استان مواجه هستیم که بخشی از آنان همچون میزان، بدر توس، پیوند و الزهرا تعیین تکلیف شد اما یکی از طرح‌هایی که مردم را در استان بسیار اذیت کرد، شرکت پدیده با 136 هزار سهام‌دار  و دو هزار میلیارد تومان بدهی به بانک‌ها و شش هزار و 500 میلیارد تومان تعهد برای سهام‌داران بود که موجب شکل‌گیری موجی از اعتراضات در استان شد.

رسولیان تصریح کرد: 400  تجمع در این باره در استان شکل گرفت که سرمایه‌گذاری را تحت تاثیر جدی قرار داده بود. از زمان حضور آقای استاندار فرآیند پیگیری متفاوت شد و تعامل حداکثری با دستگاه قضایی، امنیتی و نظارتی برقرار شد. بیش از 25 جلسه در سطح استان، 18 جلسه در ستاد تدبیر، جلساتی در سطح استان عالی با رئیس جمهور، معاونین و وزرای ایشان، مدیران بانک‌ها و دستگاه‌های مختلف برگزار شده است.

وی ادامه داد: جمع‌بندی جلسات این بود که در قالب دادگاه با هدف حل مشکلات، تصمیمات خوبی از سوی دستگاه قضایی صورت بگیرد و فرآیند تعیین تکلیف شرکت پدیده مشخص و وارد بورس خواهد شد تا مردم بتوانند سهام‌های خود را مبادله کنند و به سهام جبرانی مدنظر خود برسند تا مردم به خواسته خود برسند.

معاون امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی عنوان کرد: برای حل مشکلات مردم باید مسیرهای فراتر از قانون را نیز طی می‌کردیم که با پیگیری‌های استاندار این موضوع در جلسه سران قوا مطرح شده و خوشبختانه گره اصلی آن برطرف شد و امیدوارم تا قبل از پایان سال مجمع برگزار و هیات مدیره از میان مردم انتخاب شود و علاوه بر آن ورود سهام به بورس نیز صورت بگیرد.



منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین