|
|
امروز: پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۰
کد خبر: ۲۸۸۴۵۵
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۷
یک کارشناس مسایل بین‌الملل با اشاره به سخان اخیر محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان در گفت‌وگو با اشپیگل گفت: درواقع وزیر خارجه با بیان صریح و شفاف مواضع ایران بر این مهم تاکید می‌نماید که در الویت دکترین سیاست ایران توجه به گفت‌وگوهای سازنده برای توسعه روابط خارجی در راستای افزایش مشارکت و همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی با هدف گسترش صلح و امنیت، از اولویتی اساسی برخوردار است.

 سعید محمدی، کارشناس سیاسی و مسایل بین‌الملل در یادداشتی با عنوان «خطاهای استراتژیک آمریکا و منطق سیاست خارجی ایران» نوشت:

دیپلماسی، به معنی هدایت روابط بین افراد، گروه‌ها و ملت‌ها در عرصه مناسبات بین‌المللی است. دیپلماسی مجری سیاست خارجی در چارچوب دکترین سیاست خارجی هر کشور است. دکترین سیاست خارجی توسط رئیس حکومت یا وزیر امور خارجه اعلام می شود و هدف از آن، ارائه اصول کلی برای هدایت سیاست خارجی و انجام دیپلماسی است. این اصول به رهبری سیاسی یک کشور اجازه می دهد تا با وضعیت های مختلف پیش آمده به طور مناسب برخورد نماید و رفتار کشور را در برابر سایر کشورها توضیح دهد.

دکترمحمد جواد ظریف وزیر امورخارجه ایران در راستای تبیین اصول سیاست خارجی ایران در گفت‌ وگوی اخیرش با  نشریه آلمانی اشپیگل درباره احتمال مذاکراه با آمریکا گفت: «نه، من هرگز احتمال این که افراد رویکردشان را تغییر داده و واقعیت‌ها را بپذیرند، رد نمی‌کنم. برای ما فرقی نمی‌کند که چه کسی در کاخ سفید است. چیزی که مهم است رفتار آنهاست. دولت ترامپ می‌تواند گذشته‌اش را اصلاح کرده، تحریم‌ها را بردارد و به میز مذاکره بازگردد». 

ظریف با یادآوری جایگاه گفت‌وگو در سیاست خارجی ایران می افزاید: «ما سر میز مذاکره هستیم، آنها بودند که میز مذاکره را ترک کردند. آمریکا زیان زیادی به مردم ایران زده است. روزی فرا خواهد رسید که آنها باید این زیان را جبران کنند. ما صبر زیادی داریم».  در واقع وزیر امور امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان صریح و شفاف مواضع ایران، بار دیگر ضمن بازخوانی دکترین سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، بر این مهم تاکید می‌نماید که در الویت دکترین سیاست ایران توجه به گفت‌وگوهای سازنده برای توسعه روابط خارجی در راستای افزایش مشارکت و همکاری‌های  منطقه‌ای و بین‌المللی با هدف گسترش صلح و امنیت، از اولویتی اساسی برخوردار است.

خروج یکجانبه و فاقد منطق ترامپ رئیس رژیم تروریستی آمریکا از برجام و متعاقب آن طراحی فشار حداکثری و تروریسم اقتصادی علیه مردم ایران و پس از آن بی عملی اتحادیه اروپا در قبال انجام تکالیفی که ذیل برجام بدان متعهد گردیده بودند و دست آخر ترور سردار سلیمانی عالی‌ترین مقام نظامی ایران که قهرمان مبارزه با تروریسم در منطقه و جهان لقب گرفته است با دستور ترامپ، فضایی ملتهب و پرتنش را در منطقه و میان دو کشور ایران و آمریکا ایجاد نمود. این امر تا به آنجا پیش رفت که  به قول دکتر حسن روحانی ریاست جمهوری اسلامی ایران« با فاصله یک گلوله» این تنش ها می توانست به جنگی بی پایان مبدل گردد.
در چنین فضایی ملتهب، مسئول دستگاه سیاست خارجی ایران مجددا تاکید نمود ایران به دیپلماسی سازنده، گفت‌وگو و میز مذاکره از موضع برابر به عنوان بازیگری مهم در منطقه و جهان که از دیر باز هم بدنبال گسترش صلح و ثبات بوده پایبند است.  البته پیش از این هم در پیام های مشابه از سوی عالیترین مقامات کشور در خصوص پیروی از اصول و سیاست های صلح جویانه تصریح گردیده که ایران خواهان صلح و ثبات در منطقه بوده  و با بحران و ناامنی‌ها در هر سطحی مخالف است، گفت‌وگو تنها راه حل و فصل مسائل و اختلافات است و تولید و تکثیر سلاح‌های هسته ای و شیمیایی و دیگر سلاح‌های ممنوعه مغایر دکترین سیاست خارجی ایران است.

در مقابل، آمریکا با مواضع متناقض و غیر سازنده با بهانه تراشی های متنوع، ضمن محور قرار دادن سیاست های خصمانه و تعارض؛ دکترین سیاست خارجی خود را با تهدید، ارعاب، زور، مواجهه و معارضه با توافقات و پیمان های بین المللی قرار داده است. آمریکا در این مسیر از هیچ تلاشی برای تشدید بحران ها در جهان به ویژه تهدید و تحریم دولت و ملت ایران فروگذار ننموده است.  نتیجه چنین رفتار ماجراجویانه و قلدرمابانه هم در سالهای اخیر به ویژه در دوران دونالد ترامپ  منجر به  برهم خوردن ثبات، صلح، امنیت منطقه و جهان و توسعه تروریسم بین‌المللی و گروه هایی چون القاعده، داعش و جبهه النصره (البته با بهره گیری از حمایت های پنهان و آشکار دولت آمریکا) خصوصا  در منطقه خاورمیانه، گردیده است.

در چنین فضایی می توان چنین برداشت نمود که وزیر امور خارجه ایران با بازخوانی سیاست خارجی ایران با نیم نگاهی به خطاهای استراتژیک آمریکا که بخشی از آن نیز به سبب خطای محاسباتی و تبعیت از فریبکاری تبهکاران صهیونیست علیه ملت ایران ریل گذاری گردیده، تلویحا  یاد آور گردیده که دوران تحمیل اراده یکجانبه گرایانه از سوی یک دولت به دیگر ملل خاتمه یافته است. جهان هم چون دهکده ای به هم پیوسته در ارتباط است و ملت ها از یکدیگر تاثیر و تاثر می پذیرند. در چنین شرایطی ملت ها به خوبی میان صلح طلبان و جنگ طلبان تمیز قائل می شوند و  بدیهی است در دوران معاصر جایی برای سیاست مداران جنگ طلب در راس حکومت ها وجود ندارد. از این رو دیر یا زود مردم آنها را به زباله دان تاریخ واگذار خواهند نمود.

آینده متعلق به آنانی است که به دنبال پیوند دادن ملتها از طریق توسعه صلح و دوستی هستند. با چنین منطقی، ایران خواهان توسعه فضای دیپلماسی سازنده است، نسبت به برجام پایبند می باشد و میز مذاکره برجام را برای آنانی که به مسیر عقل سلیم، گفت‌وگوهای سازنده و بازگشت از تهدید و تحریم  پایبند هستند، بهترین محل برای حل و فصل می‌داند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین