|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۹
کد خبر: ۲۸۸۳۷۵
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۷
درباره نیاز به زمان بیشتر با توجه به پیچیدگی مسائل توافق وجود دارد و از این رو جدول زمانی مکانیسم حل اختلاف تمدید شد. همه توافق کردند مذاکرات در سطح کارشناسی برای رفع نگرانی‌ها درباره اجرای توافق هسته‌ای و تاثیرات گسترده‌تر خروج آمریکا از آن و اعمال دوباره تحریم‌ها که همه طرف‌های برجام درباره آن ابراز تاسف کرده‌اند، ادامه یابد.
  مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیر امور خارجه آلمان امروز پیرامون برجام رایزنی کردند.

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در توئیتی اعلام کرد که امروز(دوشنبه هفتم بهمن‌ماه) در برلین با هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان دیدار کرده است.

او، دیدار امروز را خوب توصیف کرد و نوشت: کنفرانس لیبی در برلین، برجام و بالکان غربی موضوع‌هایی بودند که در این دیدار در مورد آنها بحث و تبادل نظر شد.

بورل، جمعه پیش (۴ دی) در بیانیه‌ای اعلام کرد که طرف‌های برجام بر تعهد خود برای حفظ این توافق تاکید و درباره جدول زمانی مکانیسم حل اختلاف توافق کرده‌اند.

وی افزود: درباره نیاز به زمان بیشتر با توجه به پیچیدگی مسائل توافق وجود دارد و از این رو جدول زمانی مکانیسم حل اختلاف تمدید شد. همه توافق کردند مذاکرات در سطح کارشناسی برای رفع نگرانی‌ها درباره اجرای توافق هسته‌ای و تاثیرات  گسترده‌تر خروج آمریکا از آن و اعمال دوباره تحریم‌ها که همه طرف‌های برجام درباره آن ابراز تاسف کرده‌اند، ادامه یابد.

کمیسیون مشترک روند پیشرفت مذاکرات را به طور منظم بررسی و نشست بعدی خود را در ماه فوریه (بهمن) برگزار خواهد کرد.  

سه کشور اروپایی انگلیس، آلمان و فرانسه ۲۴ دی‌ماه با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند که مکانیسم حل اختلاف در این توافق بین‌المللی را فعال کردند.

وزیر امور خارجه آلمان چندی پیش در گفت‌وگو با روزنامه "بیلد آم زونتاگ" از ایران خواست به تعهداتش در برجام پایبند بماند و غنی‌سازی اورانیوم با درصد بالا را پایان دهد.

این اظهارات دولتمردان اروپایی در حالی مطرح شده که جمهوری اسلامی ایران به دنبال خروج یکجانبه و برخلاف مقررات بین‌المللی آمریکا از برجام، تلاش کرد توافق هسته‌ای را به شرط عمل دیگر طرف‌های این توافق به تعهداتشان حفظ کند، اما با گذشت نزدیک به دو سال و ناتوانی طرف‌های اروپایی به تعهدات برجامی، با هدف حفظ بهره‌مندی اقتصادی ایران، گام‌های کاهش تعهدات خود را در بازه زمانی ۶۰ روزه آغاز کرد.

براین اساس تهران با صدور بیانیه‌ای، شروع گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات برجامی را اعلام کرد که طبق آن، ایران دیگر هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی‌شده، و تحقیق و توسعه) نخواهد داشت و از این پس، برنامه هسته‌ای خود را فقط براساس نیازهای فنی‌اش پیش خواهد برد و همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز طبق روال ادامه می‌یابد.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین