|
|
امروز: جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۹
کد خبر: ۲۸۸۳۰۸
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۶
رسانه های روسی ازجمله ریانووستی اعلام کردند: علت این اقدام بلغارستان ظن به جاسوسی است و دادستانی بلغارستان اطلاعاتی از آژانس امنیت ملی این کشور دریافت کرده است که دو دیپلمات روس در صوفیه از سال ۲۰۱۷ به جاسوسی می پرداختند.
  وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه ای با دسیسه خواندن اقدام دولت بلغارستان در عنصر نامطلوب خواندن دو دیپلمات روس اعلام کرد: حق دادن پاسخ به اخراج دو دیپلمات روسی از بلغارستان را برای خود محفوظ می‌دانیم.

 در این بیانیه که در پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه روسیه منتشر و در آن گفته شده است: دولت بلغارستان روز ۲۴ ژانویه (دیروز) تصمیم به اخراج یک دیپلمات سفارت روسیه در صوفیه و یک کارمند نمایندگی بازرگانی روسیه در بلغارستان گرفت.

در بیانیه گفته شده است: طرف بلغارستانی هیچ گونه شواهد معقولانه برای توجیه این تصمیم خود ارائه نکرده است.

وزارت امور خارجه بلغارستان روز جمعه سفیر روسیه در صوفیه را احضار کرده و یادداشتی مبنی بر اینکه دو دیپلمات روسی در این کشور "عنصر نامطلوب" شناخته شده‌اند را به وی تحویل داد.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه خاطرنشان شده است: این اقدام دولت بلغارستان را اقدامی غیردوستانه و دسیسه جویانه می دانیم که مغایر با روابط سازنده و بطور سنتی توام با اعتماد متقابل روسیه و بلغارستان است.

وزارت خارجه روسیه در پایان خاطرنشان کرده است که حق برای دادن پاسخ به این اقدام بلغارستان را برای خود محفوظ می‌داند.  

اکاترینا زاخاریئوا، وزیر امور خارجه بلغارستان، روز جمعه ۲۴ ژانویه (۴بهمن) اعلام کرد این کشور احتمالا دو دیپلمات روسی را به ظن جاسوسی اخراج خواهد کرد.

زاخاریئوا به خبرنگاران گفت: ما نامه‌هایی از دادستانان حاوی شماری از اتهامات دریافت کرده ایم. ما اقداماتی را که باید انجام دهیم انجام خواهیم داد و به احتمال زیاد آنان را به عنوان عنصر نامطلوب اعلام خواهیم کرد.

رسانه های روسی ازجمله ریانووستی اعلام کردند: علت این اقدام بلغارستان ظن به جاسوسی است و دادستانی بلغارستان اطلاعاتی از آژانس امنیت ملی این کشور دریافت کرده است که دو دیپلمات روس در صوفیه از سال ۲۰۱۷ به جاسوسی می پرداختند.

بر اساس این گزارش ها، یکی از این دو فرد که دبیر اول بخش کنسولی سفارت روسیه در صوفیه است اطلاعاتی را در مورد مکانیسم انتخابات در بلغارستان جمع آوری کرده است.  

بلغارستان در ماه اکتبر هم یک دیپلمات دیگر روسیه را به اتهام جاسوسی اخراج کرده بود. این کشور همچنین از عدم موافقت خود با اعطای روادید به وابسته نظامی روسیه خبر داده بود.

روابط روسیه و بلغارستان در چند سال اخیر تا اندازه ای تنش آلود بوده و صوفیه از تحریم های غرب علیه مسکو حمایت کرده است.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین