|
|
امروز: جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۷
کد خبر: ۲۸۸۲۷۷
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۱
 وزیر خارجه اردن با بیان اینکه کشورش اطلاعی از جزئیات طرح "معامله قرن" ندارد شایعه لغو قانون قطع ارتباط قانونی با کرانه باختری را رد کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه العربیه، ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن در نشستی در مقر نخست وزیری با حضور امجد عوده العضایله، وزیر مشاور اردن در امور اطلاع‌رسانی و جمعی از نویسندگان، روزنامه‌نگاران و خبرنگاران شبکه‌های ماهواره‌ای گفت، موضوع برقراری مجدد ارتباط قانونی با کرانه باختری هیچ‌گاه مطرح نبوده است. آنچه در این مورد شایعه شده، صحت ندارد و در دولت اردن هم بررسی نشده است.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که رسانه‌های اردن اطلاعاتی را پیرامون تصمیم دولت برای لغو تصمیم قطع ارتباط با کرانه باختری در تلاش برای مرتبط کردن این تصمیم با وعده دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا برای رونمایی از جزئیات طرح "معامله قرن" برای حل و فصل مسأله فلسطین طی روزهای آتی منتشر کردند.

حسین بن طلال، پادشاه فقید اردن در سال ۱۹۸۸ تصمیم گرفت بنا به درخواست یاسر عرفات، رئیس فقید تشکیلات خودگردان فلسطین وابستگی و ارتباط اداری و قانونی کرانه باختری با اردن را قطع کند که از سال ۱۹۴۹ تا ۱۹۸۸ بخشی از این کشور بود. لغو این قانون به معنای حاکمیت مجدد اردن بر کرانه باختری و قدس اشغالی است.

همچنین الصفدی گفت، شایعات درباره اطلاع اردن از معامله قرن درست نیست و این کشور مستقیما در جریان جزئیات این طرح قرار ندارد. نه فقط اردن بلکه اکثر کشورها هم از این طرح مطلع نیستند. صلح عادلانه و جامع گزینه استراتژیک اردنی – فلسطینی- عربی است و اردن ضمن هماهنگی با کشورهای عربی با جامعه بین‌الملل برای تحقق این نوع صلح براساس اصولی که پویایی آن را تضمین کرده و ملت‌ها هم با آن موافق باشند، تلاش خواهد کرد.

وی ادامه داد: مسأله فلسطین مسأله اصلی اردن بوده و هست. این کشور با متحدان خود برای تعامل با آخرین تحولات مربوط به مسأله فلسطین هماهنگی می‌کند.

وزیر خارجه اردن بار دیگر تأکید کرد، کشورش نمی‌داند آمریکا در طرح معامله قرن چه چیزی ارائه خواهد کرد. وی افزود، جهان از اصول و موضع اردن درباره حقوق مشروع ملت فلسطین و در رأس آن حق این ملت در داشتن آزادی و کشور به پایتختی قدس در خطوط چهارم ژوئن ۱۹۶۷ براساس قطعنامه‌های بین‌المللی آگاه است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین