|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۴:۲۲
کد خبر: ۲۸۸۱۷۴
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۸
طبق توافق نظامی ترکیه می تواند در صورت درخواست طرابلس به ارتش و پلیس لیبی کمک نظامی کند؛ این اقدام جدید ترکیه در شرق مدیترانه باعث ایجاد تنش میان این کشور با یونان، مصر و سایر کشورها شده است.
  «رجب طیب اردوغان» رییس جمهوری ترکیه امروز (جمعه) در سخنانی هشدار داد که چنانچه ناآرامی ها در لیبی ادامه پیدا کند و آرامش هرچه سریع تر به این کشور بازنگردد، هرج و مرج تمامی کشورهای حوزه مدیترانه را در بر خواهد گرفت.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، اردوغان که به همراه «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان برای افتتاح طرح های توسعه ای دانشگاه ترکیه-آلمان در محل این دانشگاه در شهر استانبول حضور پیدا کرده بود، ابراز امیدواری کرد که جامعه جهانی اشتباه خود در سوریه را بار دیگر در لیبی مرتکب نشود.

رییس جمهوری ترکیه همچنین مدعی شد که هدف اصلی کشورش پایان بحران در لیبی است و اگر جامعه جهانی قصد دارد بار دیگر گروه های تروریستی همچون داعش و القاعده در این کشور قدرت نگیرند باید هرچه سریع تر به اختلافات و درگیری ها در این کشور پایان داد.

اردوغان با بیان اینکه نتایج نشست اخیر برلین با موضوع لیبی یک گام بسیار مهم برای بازگرداندن ثبات سیاسی به این کشور است بر ضرورت اجرایی شدن توافق های به دست آمده در برلین تاکید کرد.

شهر برلین آلمان یکشنبه گذشته میزبان نشست بین المللی با موضوع بحران در لیبی بود؛ طرف‌های درگیر در لیبی، شماری از کشورهای منطقه‌ای، اعضای دایم شورای امنیت سازمان ملل، آلمان، ترکیه، سازمان ملل، اتحادیه اروپا و اتحادیه آفریقا در این کنفرانس شرکت کردند.

ترکیه به عنوان حامی اصلی دولت وفاق ملی لیبی (مستقر در طرابلس) بارها ژنرال «خلیفه حفتر» فرمانده نیروهای ارتش ملی و حامیان خارجی وی را به بحرانی کردن اوضاع لیبی متهم کرده است. در همین حال ترکیه و لیبی ششم آذر ماه و در جریان سفر «فایز السراج»  رییس دولت وفاق ملی به آنکارا و دیدار با رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه، دو قرارداد مهم امضا کردند.

توافق نخست در مورد حریم دریایی ترکیه و لیبی در دریای مدیترانه و قرارداد دیگری در مورد توسعه همکاری‌های امنیتی و نظامی میان دو طرف امضا شد.

طبق توافق نظامی ترکیه می تواند در صورت درخواست طرابلس به ارتش و پلیس لیبی کمک نظامی کند؛  این اقدام جدید ترکیه در شرق مدیترانه باعث ایجاد تنش میان این کشور با یونان، مصر و سایر کشورها شده است.

لیبی از سال ۲۰۱۱ میلادی در پی خیزش مردمی و حمله نظامی نیروهای ناتو که با هدف برکناری «معمر قذافی» دیکتاتور پیشین این کشور روی داد، با بحران سیاسی گسترده‌ای رو به روست و به دو دولت موازی در شرق با محوریت نیروهای ارتش ملی و فرماندهی ژنرال «خلیفه حفتر» و دولت مستقر در غرب لیبی با محوریت دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» تقسیم شده است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین