|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۴
کد خبر: ۲۸۷۸۹۷
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۰
شماری از کارشناسان که در این مطالعه مشارکت نداشتند، اظهار می‌کنند که اگرچه این مطالعه دقیق و قانع کننده است، اما هنوز تنها بر پایه مشاهده است و علت و معلول آن به طور دقیق مشخص نشده است.
 در یک مطالعه جدید مشاهده شد مردان سالمی که از مکمل‌های روغن ماهی استفاده می‌کنند در مقایسه با افرادی که آن را مصرف نمی‌کنند، توانایی بیشتری برای تولید مثل دارند.

به گزارش ایسنا و به نقل از نیو اطلس، یک مطالعه بزرگ مشاهده‌ای در دانمارک، مکمل‌های روغن ماهی را با بهبود کیفیت اسپرم و عملکرد بیضه در مردان سالم مرتبط کرده است. با این حال، این تحقیق نمی‌تواند علت و معلول را اثبات کند، اما تحقیقات قبلی را تایید می‌کند که در مردان دارای مشکلات باروری به نتیجه‌گیری مشابهی رسیده بودند.

طی چند سال گذشته شواهدی مبنی بر مزایای سلامتی مصرف مکمل‌های روغن ماهی حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ مطرح شده است. شک و تردیدهایی در مورد سودمندی این مکمل محبوب در پیشگیری از بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و سرطان نیز مطرح شده است. از طرف دیگر، شواهد از فواید احتمالی در کاهش خطر آسم در کودکان حکایت دارد، به ویژه اگر مادران در دوران بارداری این مکمل را مصرف کنند.

اکنون یک مطالعه جدید به این مطالعات متناقض در مورد روغن ماهی افزوده شده است، چرا که به این نتیجه رسیده که این مکمل‌ها عملکرد بیضه را در مردان سالم بهبود می‌بخشند.

این مطالعه جدید تقریباً ۱۷۰۰ جوان دانمارکی را مورد بررسی قرار داده است که در ابتدا از همگی درخواست شد یک نظرسنجی در مورد شیوه زندگی و رژیم غذایی خود را شامل اطلاعات مربوط به مصرف مکمل‌های ویتامین و روغن ماهی طی سه ماه گذشته کامل کنند. سپس نمونه‌های اسپرم و خون در کنار معاینه کامل جسمی از آنها گرفته شد.

نتایج نشان داد که بین مصرف مکمل روغن ماهی و تعداد اسپرم بالاتر ارتباط معنی داری وجود دارد. روغن ماهی همچنین به اندازه بزرگتر بیضه و مشخصات سالم‌تر دو هورمون مرتبط با تولید اسپرم مرتبط بود. این مطالعه نشان می‌دهد که این ارتباط تاکنون با هیچ ویتامین یا مکمل دیگری مشاهده نشده است.

شماری از کارشناسان که در این مطالعه مشارکت نداشتند، اظهار می‌کنند که اگرچه این مطالعه دقیق و قانع کننده است، اما هنوز تنها بر پایه مشاهده است و علت و معلول آن به طور دقیق مشخص نشده است.

"ریچارد شارپ" از دانشگاه ادینبرو این مطالعه جدید را مطالعه‌ای که به خوبی انجام شده می‌نامد، اما نیاز به یک کارآزمایی بالینی برای تأیید نتایج آن را تأیید می‌کند.

وی می‌گوید: این یافته‌ها باید با استفاده از یک کارآزمایی بالینی تصادفی دوسویه کور پیگیری شود تا بدانیم که آیا مصرف مکمل روغن ماهی می‌تواند عملکرد تولید مثل را در مردان بهبود بخشد یا خیر. چنین آزمایشی می‌تواند ابهاماتی را که در این مطالعه باقی مانده است، برطرف کند.

"کوین مک النی" از انجمن باروری انگلیس نیز می‌گوید: اگرچه شواهد در حال افزایش، ارتباطات بی‌شماری را بین رژیم غذایی و بهبود باروری نشان می‌دهد، اما در این مطالعه مشخص نیست که آیا افرادی که از مکمل‌های روغن ماهی استفاده می‌کنند، زندگی سالم‌تری داشته‌اند یا خیر.

وی افزود: در این مطالعه تعداد اندکی مرد وجود داشت که فقط روغن ماهی مصرف می‌کردند و هیچ مکمل دیگری مصرف نمی‌کردند. آنها همچنین سبک زندگی سالم‌تری داشتند و به خصوص اینکه سیگار نمی‌کشیدند. تناسب اندام و سالم بودن نیز برای تولید مثل مرد و زن از اهمیت بسیاری برخوردار است. بنابراین این مطالعه به ما اثبات نمی‌کند که بگوییم روغن ماهی به طور خاص برای بهبود توان تولید مثل مفید است.

با وجود محدودیت‌های مذکور، این اولین مطالعه منتشر شده برای بررسی ارتباط بین روغن ماهی و باروری مردان نیست. در حقیقت یک بررسی منظم و بزرگ که سال گذشته منتشر شد، ۱۶ مطالعه در مورد این موضوع را مورد بررسی قرار داد که شامل بیش از ۱۰۰۰ نفر از افراد با مشکلات باروری بالقوه بود. نتیجه‌گیری به هیچ وجه قطعی نبود اما نتیجه این بود که مکمل‌های امگا ۳ و رژیم غذایی حاوی امگا ۳ ممکن است پارامترهای کیفیت اسپرم را در مردان نابارور و مردان در زوج‌هایی که به دنبال درمان هستند، بهبود بخشد.

اکنون این مطالعه جدید هم مطمئناً حرف آخر راجع به این موضوع نیست. ضمن اینکه هیچ مدرکی وجود ندارد که این افزایش تعداد و کیفیت اسپرم به طور مستقیم باروری را بهبود ببخشد یا شانس بارداری زوجین را افزایش دهد. با این حال، هیچ مدرکی مبنی بر اینکه مکمل‌های روغن ماهی برای سلامت جنسی انسان مضر هستند، وجود ندارد.

این مطالعه در مجله JAMA Network Open منتشر شده است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین