امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۸
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۹
 محققان آمریکایی موفق به کشف اولین سیارک در داخل مدار سیاره "زهره" شدند که دومین جرم کیهانی نزدیک به خورشید محسوب می‌شود.

به نقل از شینهوا، محققان "موسسه فناوری کالیفرنیا"(Caltech) یک سیارک نادر را کشف کردند که در محدوده درونی منظومه شمسی قرار دارد.

این سیارک که در رصدخانه "پالومار "(Palomar) کالیفرنیا توسط دوربین "ZTF" رصد شده، " ۲۰۲۰ AV۲" نام گرفته و اولین سیارکی است که به طور کامل در مدار سیاره زهره یا ونوس قرار دارد.

دوربین "ZTF" به طور ویژه برای یافتن سیارک‌ها استفاده می‌شود زیرا به سرعت کل آسمان را اسکن می‌کند و در نتیجه می‌تواند سیارک‌ها را در آسمان شب شکار کند.

"جرج هلو"(George Helou) از محققان موسسه فناوری کالیفرنیا اظهار کرد، عبور از مدار زهره چالش‌برانگیز بوده است.

وی ادامه داد، احتمالا این سیارک از منطقه‌ای فراتر از منظومه شمسی به مدار زهره آمده است.

هلو افزود، تنها راهی که این سیارک از مدار خود خارج می‌شود این است که به دلیل یک برخورد گرانشی با عطارد یا زهره به بیرون پرت شود. ولی به احتمال زیاد این سیارک با برخورد با یکی از این دو سیاره، به پایان عمر خود خواهد رسید.

سیارک "۲۰۲۰ AV۲" که یک تا سه کیلومتر وسعت دارد، متعلق به دسته‌ای کوچک از سیارک‌ها به نام "Atiras" است.

محققان موسسه فناوری کالیفرنیا برای این سیارک عنوان "Vatira" را به کار برده‌اند. این عنوان ترکیبی از حرف "V"(حرف اول ونوس) با "Atiras" است.

منبع: ایسنا