|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۷
کد خبر: ۲۸۷۸۳۹
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۴
سال‌ها در فیفا و AFC بودم، کشورهای زیادی خود را نزدیک به ایران و نظرات ما اعلام می‌کردند و در ظاهر خود را حامی سیاست‌های اجرایی فوتبال ایران معرفی می‌کردند اما زمانی که تصمیم‌گیری می‌شد همه براساس میل و منافع فردی یا ملی خود تصمیم سازی می‌کردند.
 رئیس سابق فدراسیون فوتبال ایران که سالها در فیفا و AFC حضور داشته، معتقد است که رفاقت بسیاری از کشورهای عضو کنفدراسیون فوتبال آسیا ظاهری است و آنها هر موقع بتوانند به فوتبال ایران خیانت می‌کند.

علی کفاشیان نایب رئیس سابق کنفدارسیون فوتبال آسیا در گفت و گو با ایسنا با اشاره به مناقشه جدید فوتبالی بین ایران و AFC اظهارکرد: متاسفانه رویه‌ای که در میان برخی از کشورهای عضو کنفدراسیون فوتبال آسیا وجود دارد همواره غیر قابل پیش بینی است. اعضای AFC و بسیاری از اعراب ممکن است در ظاهر همراه یک کشور باشند اما در عمل و در زمانی که باید تصمیمی گرفته شود منافع و سیاست‌های دولت خود را پیش می‌برند.

وی ادامه داد: سال‌ها در فیفا و AFC بودم، کشورهای زیادی خود را نزدیک به ایران و نظرات ما اعلام می‌کردند و در ظاهر خود را حامی سیاست‌های اجرایی فوتبال ایران معرفی می‌کردند اما زمانی که تصمیم‌گیری می‌شد همه براساس میل و منافع فردی یا ملی خود تصمیم سازی می‌کردند.

کفاشیان اعلام کرد: شرایط کنونی ایجاد شده برای فوتبال ایران عجیب و مشکوک است. به نظر موضوع به لابی‌های خارج از فوتبال نیز مربوط می‌شود، چراکه هیچ جلسه‌ای تشکیل نشده و برای اولین بار کمیته مسابقات بصورت ایمیلی از اعضا کسب رای کرده تا این فشار را بر ایران وارد کند. حتی این احتمال را می‌دهم که فشارها و لابی‌های خارج از آسیا نیز بر این موضوع تاثیر گذاشته باشد و سرعت عمل این اتفاق را بیشتر کرده باشد.

وی ادامه داد: این تیم الکویت که اعلام کرده حاضر نیست به ایران بیاید مشخص است که براساس یک پشتوانه فکری حرف زده است چطور این تیم جرات نمی‌کند بگویند به عربستان نمی‌روم؟

رییس سابق فدراسیون فوتبال ایران در پاسخ به این که "چرا شما با وجود سال‌ها حضور در فیفا و AFC نتوانستید لابی به نفع ایران ایجاد کنید؟" گفت: کشورهای عربی وقتی چیزی را می‌گویند معنیش آن نیست حتما آن را اجرا کنند. در ظاهر همه دوست هستند اما در عمل رفتاری دیگری نشان می‌دهند. متاسفانه جریان سازی رسانه‌های خارجی نیز بر تصمیم سازی افراد در AFC تاثیر می‌گذارد.

وی افزود: سیستم تصمیم سازی در AFC براساس رای است. ایران نیز در طی 10 سال گذشته یک رای داشته است. ممکن است ژاپن و کره هم با ما باشند اما متاسفانه اکثریت کشورهای عضو AFC که بیش از دو سوم آنها نیز یا فوتبال ندارند یا هم فوتبال ضعیفی دارند، براساس اقتضائات فردی و غیر فوتبالی تصمیم می‌گیرند.

کفاشیان افزود: در این وضعیت ایجاد شده باید مذاکره کرد، لابی کرد و حرف زد. اعلام موضع خوب است این که کوتاه نیایم خوب است اما باید مذاکره کرد تا حداقل هزینه را بدهیم. ممکن است با مذاکره به سمتی برویم که تصمیم AFC با حداقل هزینه اجرا شود. تاج هم به عنوان عضو ایرانی AFC تنها یک رای دارد. نمی‌گویم او نمی‌تواند کاری بکند اما باید تمام لابی‌های پیدا و پنهان کشورها را شناخت و مذاکره کرد تا در شرایط بحرانی حداقل تصمیم سازی را ایجاد کرد.

وی در پاسخ به این که در حال حاضر پیش بینی شما از پرونده فوتبال ایران در کنفدراسیون فوتبال آسیا چیست؟ گفت: تصمیمات AFC پس از تصویب در کمیته مسابقات به تایید اعضای هیات رئیسه می‌رسد اگر جلسه‌ای تشکیل نشود به صورت فردی از هیات رئیسه استعلام می‌شود و بعد از تصمیم رسمی است.

رئیس سابق فدراسیون فوتبال گفت: نمی‌خواهم نظری بدهم که نتیجه‌اش مشخص نباشد یا براساس فاکتورهای ذهنی بدون سند بیان شده باشد. من عقبه کار را می‌شناسم و می‌دانم مشکلات چگونه قابل حل است. امیدوارم که این وضعیت پیش آمده نیز رفع شود و فوتبال ایران آسیبی نبییند.

وی در پایان با انتقاد از کسانی که او را دلار بگیر AFC معرفی کرده‌اند، گفت: من یک سال است که از AFC استعفا داده‌ام. تاج اسفند 97 به جای من نایب رئیس AFC شد و ریاست کمیته فوتسال آسیا را برعهده گرفت. از هر کشور یک نفر می‌تواند عضو کنفدراسیون شود، یک سال است که تاج جانشین من در AFC شده و من هیچ سمتی در این کنفدراسیون ندارم. در فیفا نیز سه سال پیش تاج خودش را به جای من معرفی کرد و سه سال است در فدراسیون جهانی نیز حضور ندارم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین