|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۲
کد خبر: ۲۸۷۷۶۸
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۷
یک مقام مسئول از آغاز تولید موتور یورو ۵ از سوی تولیدکنندگان داخلی خبر داد و گفت: این موتور توانسته گواهی استاندارد آلمان و گواهی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران را اخذ کند.

به گزارش خبرنگار مهر، امین کرمان‌پور در نشست خبری امروز شنبه ۲۸ دی ۹۸ خود با خبرنگاران از آغاز تولید موتور یورو ۵ خودرو در کشور خبر داد و گفت: در شرایط تحریم که سخت‌ترین تحریم‌ها بر علیه اقتصاد و صنعت خودروی ایران تحمیل شده، متخصصان داخلی توانسته‌اند در صنعت قطعه‌سازی ایران، به تولید موتور یورو ۵ دست یابند؛ این در حالی است که کیفیت و استانداردهای این موتور، از سوی شرکت آلمانی توو و نیز شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران تائید شده است.

وی افزود: موتورهای یورو ۵ در دو حوزه مصرف سوخت کمتر و میزان آلاینده‌های زیست محیطی، از موتورهای یورو ۴ متمایز است و این در حالی است که یورو ۴ و یورو ۵ هر دو استانداردهای اتحادیه اروپا هستند و اکنون ایران توانسته به آنها در تولید موتور خودرو دست یابد؛ البته باید توجه داشت که همه مراحل طراحی تا تحویل و کالیبراسیون این استاندارد که مرتبط با آلایندگی یورو ۵ است، در داخل کشور انجام شد.

به گفته این عضو انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو ادامه داد: برای سیستم کنترل و مدیریت خودرو (EMS) نیز، سه استاندارد آلایندگی یور و۵، کاهش مصرف سوخت و سیستم توصیه تعویض دنده از سوی سازمان ملی استاندارد ایران در نظر گرفته شده که در نهایت، تمامی این استانداردها پاس شده است.

وی اظهار داشت: با رونق داخلی‌سازی و برنامه‌هایی که در این رابطه از سوی قطعه‌ساز تولیدکننده این موتور انجام شده است، نیروهای کار تعدیل شده به سر کار بازگشته‌اند؛ این در شرایطی است که تولید کامپیوتر خودرو با کیفیت نمونه‌های مشابه اروپایی نیز صورت گرفته است.

همچنین حبیب هاشمی‌فرد، یکی دیگر از سازندگان قطعات خودرو خاطرنشان کرد: نسل نخست کامپیوتر خودرو (ECU) و همچنین نسل اول ایموبلایزر که سیستم ضدسرقت خودرو است، در سال ۹۴ و با همکاری شرکت‌های معتبر اروپایی در داخل کشور طراحی و تولید شد و امروز قطعه سازان ایرانی موفق به داخلی‌سازی ۸۰ درصدی نسل چهارم کامپیوتر خودرو شده‌اند؛ این در حالی است که کامپیوتر خودروی تولید داخلی، هم اکنون رقیبی برای نمونه‌های مشابه از شرکت‌های معتبر بوش، زیمنس و کندیننتال اروپا است و قابلیت اعمال هرگونه تغییری روی آن وجود دارد.

وی با بیان اینکه هر ECU از سه بخش تشکیل شده که بخش سخت‌افزاری آن ۱۰۰ طراحی داخلی‌سازی شده، خاطرنشان کرد: در بخش کالیبراسیون موتور و خودرو نیز توان ۱۰۰ درصدی داخلی‌سازی وجود دارد، اما در بخش نرم‌افزاری داخلی‌سازی به بیش از ۸۰ درصد رسیده؛ این در حالی است که با سرمایه‌گذاری بیش از دو میلیون یورویی، ارتقای سیستم کنترل و مدیریت خودرو (EMS) از یورو ۴ به یور و۵ در خودروهای پژو ۲۰۶ و پژو ۲۰۷ میسر شد.

هاشمی فرد خاطرنشان‌کرد: ارتقا به استاندارد یور و۵ در خودروی پژو ۲۰۶ می‌تواند به کاهش هشت درصدی آلایندگی‌ها و افت ۳۰ درصدی مصرف سوخت منجر شود؛ این در حالی است که شاخص گوگرد در بنزین یورو ۴ از بنزین یورو ۵ بیشتر است که به مرور زمان موجب سمی شدن کاتالیست خودروها می‌شود، اما کاتالیست قابلیت تعویض دارد، یا حتی امکان کاهش سطح گوگرد بنزین نیز وجود دارد.

وی همچنین از صرف هزینه ۱.۲ میلیارد تومانی برای داخلی‌سازی کروز کنترل (سامانه تثبیت سرعت خودرو) خبر داد که در زمان تحریم‌ها با مشکل واردات ECU های آنها مواجه بودیم.

همچنین امید یادگاری، یکی دیگر از دست اندرکاران قطعات خودرو خاطرنشان کرد: دشواری تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی، اعمال جریمه بابت دیرکرد تسویه ارزی از سوی این بانک با وجود بلوکه شدن حساب‌های شرکت از سوی کونلون بانک چین، زمانبر شدن ثبت سفارش‌ها و مشکلات ترخیص اقلام از سوی گمرک را از جمله مشکلات پیش روی تولید است؛ این در حالی است که برای داخلی‌سازی ECU در ابتدای راه ۱۵ میلیون یورو هزینه صرف شد تا بتوانیم نرم افزار و دانش فنی آن را در اختیار بگیریم.

یادگاری بیان داشت: داخلی‌سازی دریچه گاز برقی که از اواخر پاییز ۹۹ اجرایی می‌شود، کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی ارزبری‌ها را به دنبال خواهد داشت.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین