|
|
امروز: دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۰
کد خبر: ۲۸۷۵۸
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۶
مخالفت برخي نمايندگان با چهارمين گزينه روحاني براي وزارت علوم، درحالي در اولين لحظات قرائت اين نامه شکل گرفت که مجلسي‌ها هنوز بررسي‌ها را براي شناخت اين گزينه روحاني آغاز نکرده بودند.
 حسن روحاني ديروز با ارسال نامه‌اي به مجلس شوراي اسلامي، «فخرالدین احمدی‌دانش‌آشتیانی» را به‌عنوان «چهارمين» گزينه خود براي تصدي «وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، معرفي کرد؛ وزارتخانه‌اي که در دولت يازدهم «رکورددار» پيشنهاد بيشترين گزينه‌ها براي انتخاب وزير بوده و علاوه‌بر اين به دستاويزي براي مخالفان دولت روحاني بدل شده است. مجلس که پيش از اين نیز با استيضاح «رضا فرجی‌دانا»، اولين وزير دولت روحاني در وزارت علوم را از ماندن در اين وزارتخانه بازداشت و به «محمود نیلی‌احمدآبادي» نيز که سومين گزينه رئیس‌جمهوري براي اين وزارتخانه بود راي اعتماد نداد؛ عدم اعتمادي که می‌توان آن را ناشي از رويکرد برخي نمايندگان مجلس دانست که به فضاسازي‌ها عليه نیلی‌احمدآبادي دامن زد.

به نظر می‌رسد اين‌بار هم برخي نمايندگان رويکردي مشابه در پيش گرفته‌اند؛ ديروز نامه روحاني براي معرفي «احمدی‌دانش‌آشتیانی» در شرايطي در مجلس قرائت شد که نمایندگان از کلمه دو – دو به معنای مخالفت با وزیر پیشنهادی استفاده کردند. مخالفت برخي نمايندگان با چهارمين گزينه روحاني براي وزارت علوم، درحالي در اولين لحظات قرائت اين نامه شکل گرفت که مجلسي‌ها هنوز بررسي‌ها را براي شناخت اين گزينه روحاني آغاز نکرده بودند. اين موضوعي است که برخي نمايندگان آن را سناريويي عليه وزير پيشنهادي می‌دانند، براساس اظهارات برخي نمايندگان مجلس، پیامک‌های زيادي درباره «فخرالدین احمدی‌دانش‌آشتیانی» وزیر پیشنهادی علوم و منتسب کردن او به حوادث سال 88، يک روز پيش از قرائت ‌نامه معرفي‌اش، به نمايندگان مجلس ارسال شده است که به گفته آنان در راستاي تخريب وزير پيشنهادي بوده است. حال اين سوال مطرح است که آيا سناريو عليه نيلي در مجلس، اين‌بار هم درباره دانش آشتياني تکرار می‌شود ؟ محمدرضا تابش در اين‌باره در گفت‌وگو با «دنياي اقتصاد»، ضمن تاييد موضوع ارسال پيامک‌ها، گفت: «من اين موضوع را که درباره نیلی‌احمدآبادی هم رخ داده بود به وزارت اطلاعات اطلاع دادم.» او تاکيد کرد که بايد ببینيم چگونه اطلاعات طبقه‌بندی شده در اختیار مخالفان دولت قرار می‌گیرد. به باور اين نماينده مجلس، درون دولت تشکیلاتی وجود دارد که یا بقایای دولت قبل هستند یا خیلی دلبسته به دولت نیستند که این اطلاعات را در اختیار مخالفان قرار می‌دهند.
او همچنين بااشاره به پيامک‌هاي تخريبي عليه دانش آشتیانی، به «ايسنا» گفت: این پیامک‌ها با عنوان یک گروه دانشجویی به نمایندگان ارسال می‌شد. تابش، «دو- دو» برخی نمایندگان مبنی‌بر مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم، هنگام قرائت نامه رئیس‌جمهوری را دور از شأن نمایندگی و موجب پایین آوردن وجاهت مجلس دانست.

در همين حال کمال‌الدين پيرموذن ديگر نماينده مجلس، با تاکيد بر اينکه نبايد موضوع حوادث سال 88 به ملعبه تبديل شود، گفت: با اين روش‌ها نبايد سرمايه‌هاي کشور را ناديده بگيريم.
او که درباره فضاي مجلس درباره وزير پيشنهادي علوم سخن می‌گفت، در گفت‌وگو با خبرنگاران از قصد برخي نمايندگان تندروی مجلس مبني بر در اختيار گرفتن سه وزارتخانه علوم، آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامي خبر داد.

  واکنش به انتقاد زود هنگام نمایندگان
از سوي ديگر، اقدام برخي نمايندگان در بيان مخالفت خود با گزينه روحاني در اولين دقايق معرفي او به مجلس، علاوه بر نمایندگان حامي دولت، منتقدان ديگري نيز داشت؛ عبدالوحيد فياضي به اين نوع از واکنش‌ نمايندگان نسبت به معرفی دانش آشتیانی انتقاد کرد. او در عين حال اين واکنش‌ها را نشان‌دهنده آن دانست که برخی نمایندگان از همين ابتدا در مخالفت با وزير پیشنهادی علوم حرکت می‌کنند.
در ميان مخالفان چهارمين وزير پيشنهادي علوم، زهره طبیب‌زاده، معرفی «دانش آشتیانی» را لج‌بازی با مجلس و مردم می‌داند. به گزارش خبرگزاری تسنيم اين نماينده مجلس درحالي که دانش آشتياني را فردی افراطی با تمام ویژگی‌‌های منفی فرجی‌دانا معرفي می‌کند، تاکيد کرد: به او رای نمی‌دهیم چون با اعتدال سنخیت ندارد.
همه اين مخالفت‌ها با وزير پيشنهادي، در شرايطي مطرح شده است که محمدرضا صادق مشاور رسانه‌ای رئیس‌جمهور، معرفی دانش آشتیانی را براساس سیاست‌های دولت معرفي می‌کند و اميدوار است که مجلسي‌ها به اين گزينه راي اعتماد دهند.

 سه شنبه آينده؛ جلسه رای اعتماد
با اين همه محمد دهقان، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی از برگزاری جلسه رای اعتماد به «فخرالدین احمدی‌دانش‌آشتیانی» در سه‌شنبه آینده خبر داد.
 او در اين باره به «ایرنا» گفت: «براساس آیین‌نامه داخلی مجلس، وزیر پیشنهادی علوم تا زمان برگزاری جلسه رأی اعتماد فرصت دارد در کمیسیون‌های تخصصی مجلس حضور یابد و برنامه‌های خود را به نمایندگان ارائه کند.» پس از آنکه جعفر ميلي‌منفرد به‌عنوان اولين گزينه اين وزارت نتوانست راي اعتماد مجلسي‌ها را به دست آورد، حسن روحاني جعفر توفيقي را به‌عنوان سرپرست وزارت علوم برگزيد؛ سرپرستي که روحاني در سخني انتقادي به مخالفان گفت: «از یمین و یسار به ما فشار آمد که معرفیش نکن. گفتیم اهلا و سهلا.» از سوي ديگر راي اعتماد مجلسي‌ها به رضا فرجی‌دانا ديری نپاييد. نمايندگان مجلس با استيضاح او، ماندن او در وزارت علوم را به صلاح ندانستند؛ موضوعي که به گمان برخي بي‌ارتباط با پرونده اعطاي بورسيه‌هاي غيرقانوني نبوده است.
 اهميت اين موضوع تا آنجا است که روحاني چندی پیش با انتقاد از برکناري فرجي‌دانا به موضوع بورسيه‌ها اشاره کرد و گفت: «ما ادرائک ما البورسیه.» با اين همه، محمدعلي نجفي، سرپرستي وزارت علوم را با دستور رئیس‌جمهوري پذيرفت تا کليد اين وزارتخانه را به وزير بعدي بسپارد. او با راي عدم اعتماد مجلس به سومين وزير پيشنهادي يعني محمود نيلي احمدآبادي همچنان سرپرست اين وزارتخانه است. حال همه منتظرند تا ببينندآيا مجلس به چهارمين گزينه براي وزارت علوم راي اعتماد می‌دهد يا آنکه اين حکايت ميان دولت و مجلس همچنان باقي خواهد ماند.

سوابق علمی و اجرایی وزیر پیشنهادی علوم
فخرالدین احمدی‌دانش‌آشتیانی، چهارمین وزیرعلوم پیشنهادی دولت یازدهم متولد ۱۳۳۴ آشتیان و داراي مدرک دکترای مهندسی زلزله است. او که هم‌اکنون دانشیار دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین است، در دو مقطع کارشناسي و کارشناسي ارشد از دانشگاه صنعتی امیرکبیر و در رشته مهندسی راه و ساختمان فارغ‌التحصيل شده است. دانش آشتياني سپس دکترایش را از دانشگاه امپریال کالج انگلستان در رشته مهندسی زلزله اخذ کرده است.
  سوابق اجرایی:
حضور در دفتر فنی سپاه پاسداران از سال ۵۹ تا ۶۴ به‌عنوان مهندس محاسب و مسوول بخش سازه به‌صورت نیمه وقت و مامور به وزارت آموزش و پرورش/  مدیرکل طرح‌های عمرانی وزارت فرهنگ و آموزش عالی از سال ۶۴ تا ۶۸ / معاون امور جنگ وزارت فرهنگ و آموزش عالی از سال ۶۶ تا ۶۸/ معاون امور عمرانی و دفاعی وزارت فرهنگ و آموزش عالی از سال ۶۸ تا ۷۲/  معاون اداری و پشتیبانی وزارت فرهنگ و آموزش عالی از سال ۷۶ تا ۸۰/ معاون طرح و توسعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و قائم مقام وزیر از سال ۸۰ تا ۸۲/ عضو شورای گسترش آموزش عالی از سال ۷۶ تا ۸۲/ عضو شورای تدوین برنامه پنجساله چهارم علم و فناوری آموزش عالی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری/ عضو شورای برنامه‌ریزی سازمان سنجش آموزش کشور از سال ۷۶ تا ۸۲/  رئیس مجتمع آموزشی مفید  و...
  سوابق علمی و پژوهشی:
دانشیار دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی دانشکده مهندسی عمران/  عضو هیات امنای دانشگاه‌های خواجه نصیرالدین طوسی و تربیت مدرس/ ریاست کمیسیون هیات امنای دانشگاه‌های تربیت مدرس، هنر تهران، صنعتی اصفهان، اصفهان، هنر اصفهان، شهید چمران اهواز/ مدیر گروه زلزله دانشکده مهندسی عمران دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی از سال ۸۳ تا ۸۷/  عضو کمیته منتخب بررسی صلاحیت علمی اعضای هیات علمی دانشکده مهندسی عمران از سال ۸۳ تاکنون/ تدریس در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا، انجام پروژه‌های مختلف، بیش از 11 پایان‌نامه کارشناسی ارشد و دکترا، چاپ بیش از 31 مقاله علمی، پژوهشی در مجلات داخلی و خارجی و کنفرانس‌های بین‌المللی و...


منبع: دنیای اقتصاد


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین