|
|
امروز: دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۶
کد خبر: ۲۸۷۵۴
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۹
رفتار غرب علیه ایران به سبب عکس العمل این کشور در برابر سیاست استعمارگرانه کشورهای غربی در منطقه است. در نتیجه چنین سیاست هایی، ایران به ویژه در مسائل اساسی زیر بار استعمارگران نرفته و سیاست هایی را که غرب راهبرد خود در منطقه را طبق آنها پیش می برد، نپذیرفته است.
گفت و گوهای تازه هسته ای ایران و گروه (1+5) در مسقط و پایداری و عقلانیت ایران در مدیریت نبرد دیپلماتیک، تحلیلگران منطقه ای را به موفقیت آمیز بودن این گفت و گوها و تضمین حقوق هسته ای ایران خوش بین کرده است.

گفت و گوهای سه جانبه «محمد جواد ظریف» و «جان کری» وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا و «کاترین اشتون» هماهنگ کننده مذاکرات هسته ای با ایران که از هجدهم آبان در مسقط آغاز شده بود، نوزدهم آبان ماه به پایان رسید.

مذاکره کنندگان طی 2 روز پیش چهار دور بر سر موضوع های مورد اختلاف گفت و گو کردند.

این گفت و گوها که در 2 هفته مانده به پایان مهلت تعیین شده برای دستیابی به توافق جامع هسته ای میان ایران و گروه 1+5 برگزار می شود، درباره موارد اختلافی میان 2 طرف یعنی میزان غنی سازی اورانیوم ایران، چگونگی برداشتن تحریم ها و مدت زمان توافق جامع است.

مذاکره کنندگان در تلاشند تا پیش از پایان مهلت تعیین شده (24 نوامبر / 3 آذر ماه ) راهی برای دستیابی به توافق فراگیر، بیابند.

محمدجواد ظریف رییس هیات مذاکره کننده هسته ای ایران همواره بر این نکته تاکید کرده که غرب با پذیرش واقعیت های برنامه هسته ای پیشرفته و صلح آمیز ایران و پافشاری نکردن بر مواضع اشتباه گذشته خود درباره این برنامه، فرصت توافق با ایران را از دست ندهد.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان به طرف های غربی به ویژه آمریکا یادآور شده است که تحریم نمی تواند عاملی برای فشار به جمهوری اسلامی ایران در چشم پوشی از حقوق مسلم خود در کسب دانش و استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای باشد و ایران میزان فعالیت های هسته ای خود را بر پایه نیازهای خود تعیین کرده است.

 خوش بینی نسبت به موفقیت گفت و گوهای هسته ای

گزارش ها نشان از آن دارد که گفت و گوهای هسته ای جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 که طی 2 روز پیش در مسقط پی گرفته شد، پیشرفت محسوسی را شاهد بوده و خوش بینی ها را نسبت به دستیابی به توافق فراگیر افزایش داده است.
در این پیوند،روزنامه «الوطن» عمان نوزدهم آبان در مطلبی با عنوان «تمایل عمان به ثبات و امنیت منطقه و جهان» نوشت که عمان در برهه زمانی طولانی مدت موضوع هسته ای ایران را مورد بررسی قرار داده است.

این روزنامه افزود: حل موضوع هسته ای ایران نتایج مثبتی را برای امنیت جهان به همراه خواهد داشت و سهم منطقه در این باره از سایر نقاط دنیا بیشتر خواهد بود.
به نوشته نوزدهم آبان روزنامه «الرویة» عمان، دکتر «عبد المنعم بن منصور الحسنی» وزیر مطبوعات این کشور، گفت: برگزاری این دور از گفت و گوهای هسته ای در مسقط، از میزان عمق روابط عمان با همه طرف های شرکت کننده در گفت و گوها و نقش این کشور در تقویت امنیت و صلح جهانی نشان دارد و میزبانی عمان برای این نشست حاکی از اصول خیرخواهانه ای است که سیاست خارجی این کشور در همسو سازی دیدگاه ها برای برقراری امنیت و ثبات در منطقه بر آن پایبند است.

به گزارش شانزدهم آبان روزنامه 'البلد' عمان، «باتریک کلاوسن» مدیر بخش پژوهش های مرکز مطالعات خاورمیانه ای واشنگتن گفت: فضای کنونی برای برگزاری نشست از فضای نشست های پیش بهتر است و این نشست زمینه را برای توافق پایانی فراهم می کند.
به گفته وی برگزاری نشست در مسقط دارای پیام عملی است. این پیام نقش عمان را در توافق بر سر پرونده هسته ای ایران آشکار می کند.

به گزارش چهاردهم آبان شبکه خبری الجزیره «فاطمه صمدی» پژوهشگر مرکز مطالعات الجزیره هم با اشاره به سخنان حسن روحانی رییس جمهوری ایران گفت: فرصتی که اکنون فراهم شده دیگر فراهم نخواهد شد.

** ضرورت دستیابی ایران به حقوق هسته ای

از زمانی که ایران فعالیت صلح امیز هسته ای را در پیش گرفت کشورهای غربی به سردمداری آمریکا، ایران را زیر فشار قرار دادند. این کشورها که تاب تحمل استقلال ایران را نداشتند همواره بدون ارایه هیچ سندی این کشور را متهم کردند که به دنبال دستیابی به سلاح هسته ای است.
در این پیوند، روزنامه «الثورة» سوریه، دوازدهم آبان در گزارشی تحلیلی به قلم «امین حطیط» نوشت: از زمانی که ایران تصمیم گرفت به حق هسته ای صلح آمیز خود که قوانین بین الملل هم آن را به رسمیت می شناسد، دست یابد این کشور به بهانه های گوناگون زیر فشار و تحریم قرار گرفته است.

امین حطیط افزود: با آن که ایران اسناد بسیاری ارایه کرده که نشان می دهد به دنبال دستیابی به سلاح هسته ای نیست و تاسیسات خود را بر روی بازرسان سازمان ملل گشوده تا ثابت کند که به دنبال بمب اتمی نیست و رهبری ایران نیز فتوایی مبنی بر حرام بودن ساخت و استفاده از بمب اتمی داده است، بازهم کشورهای بزرگ بر موضع خود پافشاری و ادعا می کنند که ایران به دنبال بمب اتمی است و برنامه هسته ای خود را به دور از دیدگان غرب ادامه می دهد.
به نوشته روزنامه الثوره سوریه، غرب برای ادعاهای خود یک دلیل هم ارایه نکرده، ولی طوری برخورد می کند که گویی ادعایش مبتنی بر واقعیت است.

غرب این گونه ادعاها را مطرح می کند تا توجیهی برای تحریم مردم ایران از طریق شورای امنیت سازمان ملل و خارج از این سازمان داشته باشد.
رفتار غرب علیه ایران به سبب عکس العمل این کشور در برابر سیاست استعمارگرانه کشورهای غربی در منطقه است. در نتیجه چنین سیاست هایی، ایران به ویژه در مسائل اساسی زیر بار استعمارگران نرفته و سیاست هایی را که غرب راهبرد خود در منطقه را طبق آنها پیش می برد، نپذیرفته است.

نخستین مساله در این باره موضع ایران درباره رژیم صهیونیستی است. ایران این رژیم را به رسمیت نشناخته و با تشکیل محور مقاومت به رویارویی با این رژیم برخاسته است. ایران خواستار این است که فلسطین به صاحبان اصلی خود برگردانده شود و در این کشور نظامی مردمسالار بر سر کار آید.
دومین مساله، گرایش استقلال طلبانه ایران است. ایران به طور جدی مخالف منطق استعمارگرانه غرب و تسلط غرب بر مردم منطقه و ثروت آنان است.

سومین مساله، سیر ایران در مسیر پیشرفت، توسعه علمی و اقتصادی است. این پیشرفت اتکای ایران را به خارج کاهش می دهد و برای مردم این کشور رفاه را به ارمغان می آورد. چنین چیزی سبب می شود این کشور بتواند از منافع خود دفاع نماید و موازنه بازدارندگی را تحکیم بخشد.
به نوشته روزنامه الثوره، پرونده هسته ای بهانه ای برای غرب بود تا اهداف دیگری را محقق سازد. پافشاری غرب برای ادامه فشارها با انواع شیوه ها و ابزارها برای این اهداف صورت گرفت تا مانع استقلال ایران و سپس وابستگی این کشور به غرب شوند.

در برابر چنین فشارهایی، ایران خود را در برابر 2 گزینه دید. یا باید سر تسلیم فرود می آورد و از آنچه که به خاطر آن انقلاب کرده بود، چشم پوشی می کرد و یا اینکه با تحمل فشارها حق خود را استیفا می کرد که گرینه دوم را برگزید.
اکنون پس از 2 سال رویارویی با ویژگی پایداری و عقلانیت، ایران در مدیریت نبرد دفاعی برجسته شد و به نظر می رسد روز سوم آذر در تاریخ رویارویی ایران روز سرنوشت سازی است و در این روز توافقنامه ای جامع امضا خواهد شد که حق هسته ای ایران را تضمین خواهد کرد.

به نوشته روزنامه الثورة، قراین بسیاری وجود دارد که نشان می دهد امضای توافقنامه نهایی میان ایران و گروه 1+5 حتمی است و از بستن این توافق نامه گریزی نیست، زیرا غرب به سردمداری آمریکا به این نتیجه رسیده است که پرداختن به مساله هسته ای ایران در چارچوبی خارج از گفت و گوی مسالمت آمیز امکان پذیر نیست و به تاخیر انداختن توافق هم زیان هایی را برای غرب به همراه خواهد داشد. زیرا غرب بارها این مساله را تجربه کرده و با شکست روبرو شده است.

به نوشته روزنامه الثوره سیاست تحریم ایران از سوی غرب با شکست روبرو شد و ایران تحریم ها را به فرصت تبدیل کرد.
همچنین روزنامه «الاخبار» لبنان نوزدهم آبان در گزارشی به قلم «یحیی دبوق» نوشت: دیروز تل آویو بار دیگر به طور رسمی موضع مخالف خود را درباره گفت و گوهای هسته ای میان ایران و گروه 1+5 اعلام کرد و این موضع گیری چیز تازه ای به همراه نداشت. اما مخالفت درباره حل مساله هسته ای ایران در این برهه زمانی دارای اهمیت ویژه ای است.

به نوشته روزنامه الاخبار لبنان، رژیم اسراییل از نامه باراک اوباما به حضرت آیت الله سید علی خامنه ای به هراس افتاده و این مساله را به منزله سرفرود آوردن دولت آمریکا در برابر ایران قلمداد کرده است.
روزنامه الاخبار افزود: در پیش گرفتن موضع مخالف از طرف «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم اسراییل درباره گفت و گوهای هسته ای میان ایران و طرف غربی نشان از این دارد که وی اعتماد خود را به باراک اوباما در مدیریت پرونده هسته ای ایران از دست داده است.

به نوشته روزنامه الاخبار پس از این که روند گفت و گوهای هسته ای بر خلاف بلند پروازی های رژیم اسراییل پیش رفت بی اعتمادی رژیم اسراییل نسبت به دولت آمریکا هم بیشتر شد.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین