|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۸
کد خبر: ۲۸۷۳۹۵
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۷
 رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران به دنبال تعدد اخبار حوادث و وقوع اتفاقات ناگوار در کشور، نسبت به آسیب روحی و روانی کودکان هشدار داد و توصیه‌هایی را به والدین و مدارس ارائه کرد.

سید حسن موسوی چلک در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه حوادث ناگهانی گاهی پشت سر هم اتفاق می‌افتد و تاثیرات منفی زیادی را روی کودکان برجا می‌گذارد، گفت: در مدت اخیر با حوادث و وقایع ناگواری همچون شهادت سردار سلیمانی، فوت تعدادی از تشیع کنندگان در کرمان، سقوط هواپیما و واژگونی اتوبوس رو به رو شدیم. وقتی تعداد حوادث ناگوار زیاد می‌شود افراد به تناسب شرایط و سنشان تاثیرات متفاوتی را می‌پذیرند.
وی با اشاره به اینکه کودکان و نوجوانان از شنیدن اخبار ناگوار مستمر در بازه زمانی کوتاه تاثیر بیشتری می‌بینند، افزود: طی هفته گذشته عمده اخبار رسانه‌های مکتوب و تصویری، مکالمات روزمره مردم و به طور کلی فضای اجتماعی معطوف به این موضوعات است. به همین دلیل یکی از کارهایی که باید انجام شود مراقبت از کودکانی است که با سن کم نمی‌توانند همه بحران‌ها را تجزیه و تحلیل کنند.

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران با اشاره به اینکه یکی از محیط‌هایی که می‌تواند فضا را مدیریت کند، مدارس است، اظهار کرد: در حال حاضر حدود 13 میلیون دانش‌آموز در مدارس حضور دارند. مدارس اگر بتوانند در این شرایط سازوکار لازم را برای کاستن از فشار روحی کودکان بردارند و به اصطلاح تبدیل به «مدارس دوستدار کودک» شوند، می‌توانند فضای بانشاط تری را برای کودکان فراهم کنند.

موسوی چلک با بیان اینکه کودکان باید از ترس، هراس، نگرانی و ... که به دنبال تعدد اخبار مربوط به مرگ و حادثه ایجاد می‌شود، محافظت شوند، تصریح کرد: مدرسه می‌تواند چنین فضایی را با برنامه‌های مشارکتی، کارهای گروهی، تغییر فضای مدرسه و ...فراهم کند. چه بخواهیم و چه نخواهیم بحران‌ها موجب ایجاد اضطراب در کودکان می‌شود، اما آیا کودکان نباید در مورد این حوادث اطلاعات داشته باشند؟ پاسخ این است که کودکان به هرحال اطلاعاتی را از طرق مختلف کسب می‌کنند، اما باید این اطلاعات به شکل مدیریت شده بدون آنکه موجی از نگرانی را به آنها منتقل کند، در اختیارشان قرار بگیرد.

وی ادامه داد: در صورت بی توجهی به این موضوعات ممکن است کودکان دچار افسردگی شوند. افسردگی تنها به دنبال سیل و زلزله اتفاق نمی‌افتد بلکه تمام اخبار ناگوار و منفی می‌تواند زمینه ساز این شرایط باشد. در کنار مدرسه نقش خانواده‌ها نیز حائز اهمیت است. حضور بیشتر کنار فرزندان، با هم بودن و... می‌تواند ترس‌ها و نگرانی‌های کودکان را کاهش دهد. همچنین والدین باید دقت داشته باشند که تمام زمان حضور در منزل و مجاورت با فرزندان را صرف گفت و گو درباره اخبار نکنند. خانواده‌ها باید در این شرایط خودمراقبتی‌ها را داشته باشند.

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران با تاکید بر اهمیت مدیریت انتشار اخبار ناگوار نیز اظهار کرد: انتشار فیلم‌ها و اخبار ناگوار نیز روی این مساله تاثیر گذار است. حضور در فضاهای مجازی نیز باید با نظارت والدین و کنترل شده باشد. کودکان قدرت تجزیه و تحلیل بزرگترها را ندارند و اگر این فضا را مدیریت کنیم، آنها را از آسیب‌دیدگی نیز حفظ خواهیم کرد. گسترش فضای غم حتی روی بزرگسالان تاثیر گذار است و باید نسبت به این موضوع دقت داشته باشیم تا امنیت روانی افراد حفظ شود.

انتهای پیام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین