|
|
امروز: دوشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۸
کد خبر: ۲۸۷۳۹
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۷
معاون وزیر خارجه اسرائیل با این ادعا که ایران خطرناک تر از داعش است از نفوذ کم این رژیم بر پرونده هسته‌ای تهران ابراز نارضایتی کرده و از اختلاف نظرهای تل آویو –واشنگتن درباره مذاکرات هسته ای سخن گفت.
"تساخی هانگبی" معاون وزیر امور خارجه اسرائیل در گفتگو با روزنامه آلمانی "دی ولت" مدعی شد که به نظر ما ایران بسیار خطرناک تر از هر چیز دیگر از جمله تروریسم داعش است. هر دوی این تهدیدها از ما دور هستند، اما تفاوت این دو این است که داعش هیچ ابزاری در اختیار ندارد تا این فاصله را از بین برده و پلی ایجاد کند در حالی که ایران در سال های اخیر تعداد زیادی موشک های دور برد پیشرفته ساخته است که نه تنها اسرائیل بلکه به زودی تمام اروپا و شاید روزی آمریکا را هم بتواند در تیررس خود قرار دهد. این تنها مسئله زمان و ابزار است که ایران هر دو را به وفور در اختیار دارد.

وی در ادامه تصریح کرد: ایران برای ما یک تهدید موجودیتی است، در نقطه مقابل داعش که حتی اگر روزی به مرزهای ما برسد حداکثر اقدامات تروریستی را مرتکب می شود، اما بقا و موجودیت ما را تهدید نمی کند. این مقام اسرائیلی در بخش دیگری از این گفتگو باز هم بر ادعاهای رژیم صهیونیستی تاکید کرده و درباره دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای هشدار داده و مدعی شد که ایران بزرگترین صادر کننده ترور در دنیا است.

وی نظام ایران را بنیاد گرا و غیر منطقی دانسته و گفت ایران می تواند زمانی وسوسه شود که دولت یهود را نابود کند.

"هانگبی" همچنین اعتراف کرد که اسرائیل در زمینه گفتگوهای اتمی با ایران اختلاف نظرهایی با آمریکا دارد. ما درباره توافق موقتی که واشنگتن با تهران بسته است سرخورده و دلسرد هستیم. امضای چنین توافقی که در اصل به غنی سازی اورانیوم در ایران مشروعیت داده و اولین گام در مسیر لغو تحریم ها است با این سرعت یک خطا بود. وی در بخش دیگری از این گفتگو اظهار داشت: در بحث هایی که در حال حاضر برگزار می شود هیچ خط قرمزی در نظر گرفته نشده و هیچ درخواستی برای نابودی سانتریفیوژها یا برچیده شدن تاسیسات در کاشان، اراک و قم ارائه نشده است. این روند خواسته های آشکار شورای امنیت سازمان ملل را نادیده می‌گیرد. بحث های اتمی تنها حول تحریم ها علیه ایران و اینکه با چه سرعتی باید لغو شوند، است.

این مقام اسرائیلی در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا اصلا شانسی وجود دارد که اسرائیل با یک توافق که درباره آن مذاکرات در حال انجام است موافقت کند گفت: درباره توافقی که در حال حاضر روی آن کار می شود من نمی توانم چیزی بگویم و آن هنوز امضا نشده است. ما بر این عقیده ایم که حداقل درخواست های ما در این زمینه برآورده نشده و ما نفوذ کمی روی این توافق داریم.

معاون وزیر خارجه اسرائیل در بخش دیگری از این گفتگو تصریح کرد که آمریکا مهم ترین متحد ما باقی خواهد ماند و بدون آن امنیت ما به اندازه ای که امروز خوب است نخواهد بود. آمریکا حمایت های دیپلماتیک از ما به عمل می آورد. طبیعتا ما اختلافاتی با آمریکا داریم همانگونه که با آلمان یکی از شرکای مهم خود اختلاف نظرهایی داریم. برلین هم به ما انتقاد وارد کرده و درباره موضوع ایران و فلسطین نظرات ما را ندارد. اما این دوستی ما را تحت تاثیر قرار نمی دهد. این مقام اسرائیلی در بخش دیگری از این گفتگو به اختلافات بین فلسطینیان با اسرائیل پرداخته و اظهار داشت: ما از محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان بسیار دلسرد هستیم.

وی در بخش دیگری از این گفتگو راه حل دو دولتی با فلسطینیان را نه یک هدف بلکه یک ابزار برای رفع اختلافات دانست.
منبع: تسنیم
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین