|
|
امروز: يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۴:۲۸
کد خبر: ۲۸۷۰
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۹
محققان استرالیایی برای اولین بار در دستاوردی چشمگیر که می‌تواند درمان ناباروری را متحول کند، توانسته‌اند به یک زن که در اثر مصرف داروی سرطان رحم ناباور شده بود، فرصت مجددی برای مادر شدن ارائه کنند.
این زن موسوم به والی، پس از پرورش تخمکهای جدید در بافت پیوندی تخمدان، اکنون تقریبا در بیست و ششمین هفته بارداری خود قرار داشته و منتظر تولد یک جفت دوقلو است.

تیمی از محققان بیمارستان سلطنتی ملبورن و کلینیک لقاح مصنوعی ملبورن به رشد فولیکولهای تخم در بدن والی کمک کرده و پس از پیوند بافت تخمدان منجمد خود وی در شکمش توانستند دو تخمک سالم تولید کنند.

پیش از این تنها یک کودک پس از پیوند بافت تخمدان متولد شده و این میزان در جهان کمتر از 30 مورد است اما این اولین بار است که بافت با موفقیت در یک ناحیه کاملا متفاوت از بدن نسبت به محل اولیه آن کاشته شده است.

گاب کواکس، مدیر پزشکی بین المللی کلینیک لقاح مصنوعی موناش که اولین پیوند بافت رحم موفق استرالیا را انجام داده، این دستاورد را بسیار هیجان‌انگیز خوانده است.

کواکس اظهار کرد: این شیوه مرا کاملا متقاعد کرده که شیوه بهینه حفظ باروری، گرفتن بافت تخمدان است. اگر در آینده بیماری داشته باشم که باروری خود را در اثر درمان سرطان از دست داده باشد، این روش را پیشنهاد خواهم داد.

نمونه بافت تخمدان والی با استفاده از جراحی لاپاروسکوپی از بخش بدون سرطان تخمدان وی گرفته شده و منجمد شد. هفت سال بعد این بافت به بخشهای چپ و راست دیوار جلویی شکم والی پیوند زده شد.

به گزارش ایسنا،پس از چند ماه این بافت شروع به کار کرد و با یک دوز کم از درمان هورمونی توانست فولیکول و در نهایت دو تخمک سالم تولید کند که هر دو قابلیت بارور شدن داشتند.
منبع: آفتاب
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین