|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۰
کد خبر: ۲۸۶۸۹
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۱
قیافه ظاهری عمانی‌ها کاملا ایرانی است. عمامه‌ای که عمانی‌ها می‌گذارند کاملا صفوی است و در هیچ منطقه عربی‌ای چنین عمامه‌ای نمی‌بینید. اینها ضمن اینکه عرب هستند خودشان را از نظر فرهنگ غالب ایرانی می‌دانند.
فریدون مجلسی ،تحلیلگر مسایل بین‌الملل در روزنامه آرمان نوشت:
 
عمان از ابتدا در رابطه با ارتباط ایران و آمریکا خصوصا درمورد پرونده هسته‌ای کشورمان به عنوان یک بی‌طرف و میانجی عمل کرده است. همواره مرسوم است که عمان می‌کوشد خود را به عنوان یک کشور بدون جهت در معادلات بین‌المللی به دنیا معرفی کند. این کشور چند سال پیش هم در زمینه آزادسازی چندی از متهمان و زندانیان ایرانی‌آمریکایی به صورت میانجی پادرمیانی کرد. برای نمونه گروه سه‌نفره کوهنوردی یک نمونه بارز از میانجیگری‌های عمان بود که با پادرمیانی آنها مسئله فیصله یافت. عمان و ایران با هم یک ارتباط ویژه‌ دارند تا جایی که هیچگاه پیش نیامده است که این دو کشور حتی در سخت‌ترین شرایط بین‌المللی با یکدیگر اختلاف داشته باشند. ارتباطی که عمانی‌ها به دلیل کوچک بودن ازنظرجغرافیایی بیش از ایرانیان آن را احساس می‌کنند و برای آنها این ارتباط اهمیت بیشتری دارد.

عمان یک کشور عربی است ولی در عمل با یک فرهنگ بسیار ایرانی مواجه است و همانند ایرانیان در آداب و رسوم عمل می‌کنند. بیشتر جمعیت این کشور را شیعیان زیدی تشکیل می‌دهند که اصل وریشه آنها به دیلمی‌های آل‌بویه وآل‌زیار ایرانی برمی‌گردد یعنی آنها حکومت را به شیوه زیدی پیاده کرده و زمانی که از ایران رانده شدند به نقطه فعلی‌شان رفته و آنجا تشکیل حکومت دادند. در بین اسامی وزرای عمان اگر جستجویی انجام پذیرد مشاهده می‌شود که اسم‌های آنها اغلب ریشه‌های دیلمی دارد. مثلا اسم پادشاه عمان، سلطان قابوس است. اتفاقا یکی از پادشاهان ایرانی کیکاوس‌بن وشمگیر است و این نشان از اشتراک فرهنگی ایران و عمان دارد. عمان در زمان رژیم گذشته بخش مهمی از کشورش به اسم ظفا که دست کمونیست‌های یمن افتاده بود را با کمک ارتش ایران آزاد کرد. مسقط همیشه از دخالت‌ها و فشارهای وهابی‌های منطقه در رنج بوده است و این باعث شده که همواره بین عمان و عربستان نوعی رقابت وجود داشته باشد. ضمنا بین کشورهای حوزه خلیج‌فارس، مسقط نزدیک‌ترین همسایه به ایران است و بخش مهمی از عمان با جزیره قشم بیش از حدود 30- 40کیلومتر فاصله ندارد و غالبا از قشم و کیش دیده می‌شود. فراموش نکنیم بخش‌هایی از ایران در 100سال پیش مثل بندرعباس در اجاره حاکمان سلطان‌نشین عمان بود. همچنین تشابه فرهنگی زیادی بین بومیان بندری ما و بومیان مسقط دیده می‌شود.

قیافه ظاهری عمانی‌ها کاملا ایرانی است. عمامه‌ای که عمانی‌ها می‌گذارند کاملا صفوی است و در هیچ منطقه عربی‌ای چنین عمامه‌ای نمی‌بینید. اینها ضمن اینکه عرب هستند خودشان را از نظر فرهنگ غالب ایرانی می‌دانند. اتفاقا هر چند عربی صحبت می‌کنند ولی همواره نگران سلطه طلبی عربستان هستند به خصوص در این روزهایی که داعش و سلفی‌گری برخلاف عمان است. عمان حتی خواهان پیوستن به ارتش مشترک اعراب در منطقه خلیج‌فارس نیست. این کشور همواره امید دارد با همکاری و نزدیک شدن به ایران خود را از ناسیونالیسم عربی- وهابی حفظ کند و از نظر استراتژیک در منطقه مهمی قرار دارد و راه‌های دریایی و امن بودن راه‌های دریایی به همکاری ایران و عمان بستگی دارد. همه این وجه اشتراک‌ها باعث می‌شود که عمان هم مایل باشد در ایران آرامش و توسعه اقتصادی وجود داشته باشد و همکاری‌هایش را با ایران که برای این همکاری‌ها نگرانی ندارد ادامه دهد چرا که به اعراب و همسایگان اطراف خودش اعتماد چندانی ندارد. به همین جهت می‌کوشد با ایران بیش از پیش رابطه بگیرد و حتی برای رفع کدورت‌های ایران با کشورهای جهان پیشقدم باشد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین