|
|
امروز: پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۱:۴۰
کد خبر: ۲۸۶۴۳۹
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۶
نوری با اشاره به محصول خرما به عنوان نمونه ای از این محصولات گفت : این کالا در ماه مبارک رمضان دارای افزایش قیمت می شود و این پیوست به کتاب مقررات کمک می کند بتوانیم در سال 99 تغییرات ناگهانی که در برخی فصل ها در این کالا در بازار ایجاد می شود ،کاهش دهیم .
 سرپرست معاونت توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجات ایران با بیان اینکه صادرات کشور از نظر وزنی رشد مثبت داشته است، گفت: با وجود تحریم ها و فشارهای اقتصادی ، از ابتدای امسال تا کنون ۶۰ میلیارد دلار صادرات و واردات در کشور انجام شده است.

فرهاد نوری عصر چهارشنبه در همایش تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان گیلان؛ کشورهای مقصد صادرات کالاها را چین ، عراق ، امارات و افغانستان و ترکیه عنوان و تصریح کرد در حوزه واردات نیز بزرگترین شرکای تجاری ایران ، کشورهای ترکیه ،امارات و آلمان بوده اند.

وی اظهار داشت:  ۷۵ درصد از صادرات کشور در 15 گروه کالایی و فقط به پنج کشور انجام می شود که امید است در سایه اقدامات بخش خصوصی و صادر کنندگان در تلاش های دولت تنوع کالا ، تنوع بنگاه و تنوع سازی در حوزه تجارت را در کشور شاهد باشیم.

 نوری گفت که باید کالاهای ارزش افزوده و هایتک را وارد بازار کنیم که گام های خوبی در این ارتباط برداشته شده است .

وی افزود: باید در موضوع  صادراتی شدن و تجاری‌سازی به جوانان و استعدادها و ظرفیت های آنان بیشتر توجه داشت زیرا کمترین هزینه را دارند و در عین حال نقش شان در اقتصاد ملموس است.

وی تصریح کرد: باید با تسهیل در تولید ضمن حفظ بنگاه های موجود به سمت ایجاد بنگاه‌های جدید پیش برویم.

 وی گفت: اکنون صادرات نقش حیاتی در کشور دارد و به عنوان شاهرگ اقتصادی برای تامین نیازهای ارزی کشور محسوب می شود.

وی خطاب به صادر کنندگان گفت : امروز بیش از گذشته به ارز صادرکنندگان نیازمندیم در این راستا باید مسیر صادرات را هموار کنیم و این امر را اولویت کارهایمان قرار دهیم .

وی تصریح کرد : ۶۰ میلیارد دلار صادرات و واردات طی سال جاری نشان دهنده همت بالای صادرکنندگان است .

وی افزود : شما پرچم صادرات را برافراشته نگه داشته و جهاد اقتصادی را درک کرده اید و به عنوان سردمداران این جبهه فعالیت می کنید.

نوری با اشاره به تغییرات ناگهانی در تعرفه های گمرکی تصریح کرد: اداره اقتصاد کشور به گونه ای است که باید تمامی گروه های مختلف از جمله مصرف کنندگان ، تولیدکنندگان و صادر کنندگان را در نظر بگیریم .

وی سیاستگذاری در اقتصاد کلان را چند وجهی و پیچیده خواند و گفت: اگر برای تنظیم بازار کنترلی برصادرات نداشته و فقط واردات را مد نظر قرار دهیم ، تولید کنندگان محصولات معترض می شوند که دولت باعث بی انگیزگی شان شده از این رو ، باید سیاستگذاری چابک و به جا با در نظر گرفتن همه بخش ها داشته باشیم.

وی گفت: امسال قرار است تعرفه های فصلی و تغییراتی را که در  فصل و کالاهایی که دارای اوج مصرف یا کاهش تولید هستند در پیوست کتاب مقررات، چاپ کنیم تا تجار بتوانند برنامه های شان را تنظیم کنند.

نوری با اشاره به محصول خرما به عنوان نمونه ای از این محصولات گفت : این کالا در ماه مبارک رمضان دارای افزایش قیمت می شود و  این پیوست به کتاب مقررات کمک می کند بتوانیم در سال 99 تغییرات ناگهانی که در برخی فصل ها در این کالا در بازار ایجاد می شود ،کاهش دهیم .

وی  در ادامه استراتژی  وزارت صنعت، معدن و تجارت را حمایت از تولید را اولویت اول و رضایت نسبی مصرف کنندگان اولویت دوم عنوان کرد.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به ظرفیت های بی شمار گیلان گفت : به نظر می رسد از همه ظرفیت های این خطه استفاده نشده و باید این تنوع به تناسب ظرفیت های گسترده این خطه توسعه یابد.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین