|
|
امروز: جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۲
کد خبر: ۲۸۶۴۱۱
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۹
مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه بابیان اینکه مهمترین عامل در کاهش خسارات زلزله مقاوم سازی منازل است، عنوان کرد: خوشبختانه مردم در دهه‌های اخیر مقابله با خطرات ناشی از زلزله را جدی گرفته‌اند و بیشتر روی مقاوم سازی واحدهای مسکونی خود تاکید می‌کنند.
 مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه معدل بازسازی مناطق زلزله زده استان را 96 درصد اعلام کرد و گفت: به مالکان واحدهای نیمه‌کاره 12 میلیون تومان تسهیلات دیگر پرداخت می‌شود تا ساخت واحدشان را به پایان برسانند.

جلیل بالایی در نشستی خبری که امروز(4 دی) به مناسبت روز ملی "ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی" برگزار شد، به تشریح آخرین وضعیت بازسازی‌های مربوط به دو بحران سیل فرودین امسال و زلزله بزرگ 1396 استان پرداخت و گفت: هرچند در بحران سیل اوایل سال خسارت‌های زیادی به استان وارد شد، اما سقف حتی یک واحد مسکونی فرو نریخت.

وی تصریح کرد: تلاش کردیم تا این بحران را هم به مانند بحران زلزله به یک فرصت برای استان تبدیل کنیم و در این راستا کار بازسازی 2185 واحد شامل 2032 واحد روستایی و 153 واحد شهری و تعمیر 1067 واحد مسکونی را در دستور کار قرار دادیم.

مدیرکل مدیریت بحران استان افزود: از 2185 واحدی که باید بازسازی شوند تاکنون  415 واحد مسکونی به بهره برداری رسیده و مابقی نیز در مراحل مختلف بازسازی هستند.

وی بار مالی بازسازی این تعداد واحد مسکونی را برای دولت 189 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: 137 میلیارد تومان از این رقم بصورت تسهیلات به مالکان واحدها داده شده و 52 میلیارد تومان هم کمک بلاعوض پرداخت شده است.

بالایی یادآور شد: تمامی 1067 واحد تعمیری نیز تا ابتدای آذر کار مرمت آنها به پایان رسید و خانوارها در آنها ساکن هستند.

وی به خسارت‌های سیل به بخش کشاورزی استان هم اشاره کرد و گفت: در این بخش 90 میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت کمک‌های بلاعوض به خسارت دیدگان پیش بینی شد که 50 درصد آن تخصیص یافت و تاکنون جمعا 46 میلیارد تومان به 23 هزار و 167 نفر کشاورز خسارت دیده از سیل پرداخت کرده‌ایم.

مدیرکل مدیریت بحران کرمانشاه رقم تسهیلات پیش بینی شده برای جبران خسارات بخش کشاورزی را نیز 82 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: از این رقم 60 میلیارد تومان با سود چهاردرصد به 9 هزار و 426 کشاورز خسارت دیده پرداخت شده است.

وی به آسیب دیدگی زیرساخت‌های بخش کشاورزی استان در این سیل هم اشاره کرد و گفت: دولت جمعا 40 میلیارد تومان برای اصلاح زیرساختهای بخش کشاورزی در اختیار استان قرار داده و از آنجایی که در آیین‌نامه پرداخت این خسارت برای واحدهای بخش دامی و گلخانه‌ای پیش بینی نشده بود، با رایزنی درحال تلاش هستیم تا به این بخش هم پرداخت تسهیلات تعلق گیرد.

بالایی در ادامه بااشاره به خسارت سیل به بخش زیرساخت‌های دولتی، عنوان کرد: جمعا 158 میلیارد تومان برای اصلاح و بازسازی زیرساخت‌های حوزه راه و شهرسازی، آب و فاضلاب شهری، آب و فاضلاب روستایی، شهرداری‌ها و ورزش وجوانان اختصاص یافته که در قالب 180 پروژه این اعتبارات صرف خواهد شد.

وی همچنین با تاکید براینکه سیل علیرغم خسارت‌هایی که داشت، برکاتی را نیز برای استان به همراه آورد، گفت: افزایش حجم ذخیره آب پشت سدها، تقویت مخازن آب زیرزمینی و افزایش تولیدات کشاورزی استان از برکات بارش‌های فروردین امسال برای استان بود.

در دهه‌های اخیر مردم مقابله با خطرات زلزله را جدی گرفته‌اند

وی در بخش دیگری از سخنانش زلزله را یکی از پرتکرارترین حوادث طبیعی در ایران خواند و بابیان اینکه مقایسه نمودار زلزله‌های دهه‌های 70، 80 و 90 در کشور نشان می‌دهد که از دهه 70 تاکنون آمار کشته شدگان، مجروحین و خسارات زلزله سیری نزولی دارد، اظهارکرد: در زلزله 6.6 ریشتری که سال 1382 در بم رخ داد، تعداد 26 هزار نفر کشته و 30 هزار نفر نیز زخمی شدند، اما در زلزله 7.3 ریشتری که سال 1396 در ازگله اتفاق افتاد، 621 نفر کشته و 7817 نفر نیز مصدوم شدند که مقایسه بین این دو زلزله روند کاهشی تلفات و خسارات را نشان می‌دهد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه بابیان اینکه مهمترین عامل در کاهش خسارات زلزله مقاوم سازی منازل است، عنوان کرد: خوشبختانه مردم در دهه‌های اخیر مقابله با خطرات ناشی از زلزله را جدی گرفته‌اند و بیشتر روی مقاوم سازی واحدهای مسکونی خود تاکید می‌کنند.

معدل بازسازی‌ در مناطق زلزله زده کرمانشاه 96 درصد است

وی در ادامه با اشاره به روند مثبت بازسازی در مناطق زلزله زده کرمانشاه گفت: از 40 هزار و 162 واحد تخریبی این زلزله، بیش از 35 هزار واحد ساخته و به بهره برداری رسیده‌ است.

بالایی به اتمام عملیات مرمت 67 هزار واحد تعمیری نیز اشاره کرد و افزود: از 22 هزار و 726 واحد صنفی، خدماتی، دامی و کشاورزی نیز که دراین مناطق خسارت دیده و یا تخریب شده بودند، کار بازسازی 22 هزار و 697 واحد به اتمام رسیده است.

وی تاکید کرد: در مجموع معدل بازسازی در مناطق زلزله زده کرمانشاه تا به امروز 96 درصد است.

مدیرکل مدیریت بحران کرمانشاه بابیان اینکه در زلزله ازگله خانواده‌های تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد بیشتر تحت تاثیر پیامدهای زلزله قرار گرفتند، عنوان کرد: در زمان بازسازی‌ها توجه خوبی برای کمک به این خانوارها شد و واحدهای مسکونی 2576 خانوار تحت پوشش بهزیستی و 5538 خانوار تحت پوشش کمیته امداد بازسازی شد.

مدارس 60 درصد از جغرافیای استان ایمن می‌شود

وی در ادامه به برنامه مقاوم سازی مدارس استان در برابر بلایای طبیعی هم اشاره کرد و گفت: در زلزله سال 1396 استان، 87 مدرسه تخریب شد که در زمان بازسازی علاوه بر بازسازی این تعداد مدرسه، احداث 87 مدرسه جدید با کمک دولت و خیرین در دستورکار قرار گرفت.

بالایی تاکید کرد: در صورتی که کار بازسازی و احداث این تعداد مدرسه در مناطق زلزله زده استان به پایان برسد، می‌توانیم بگوییم 100 درصد مدارس 60 درصد از جغرافیای استان در برابر زلزله ایمنی هستند.

هنوز پیگیر تمدید امهال وام مناطق زلزله زده هستیم

وی همچنین به موضوع درخواست‌ها برای امهال مجدد وام زلزله زدگان هم اشاره کرد و گفت: تلاش زیادی از سوی مسئولین ارشد استانی برای امهال مجدد این وام‌ها از ماه‌های گذشته انجام گرفته و حتی دیدارها و رایزنی‌هایی را نیز با سران سه قوه، رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزیر اقتصاد، وزیر کشور و ... داشته‌ایم.

مدیرکل مدیریت بحران کرمانشاه بابیان اینکه طبق قانون مدت زمان امهال وام مناطقی که دچار بحران شده اند تنها دو سال است، عنون کرد: برای اینکه بتوانیم  وام مناطق زلزله زده کرمانشاه را نیز دوباره امهال کنیم نیازمند اصلاح قانون هستیم که این امر کار بسیار سخت و دشواری است.

وی باتاکید براینکه مسئولین استانی همچنان به تلاش‌های خود برای تمدید امهال وام مناطق زلزله زده ادامه می‌دهند، به افرادی هم که از این قانون استفاده کرده‌اند توصیه کرد تا زمانی که نتیجه این پیگریها مشخص می‌شود، اقساط وامهایشان که تاریخ سررسید آن از 21 آذر امسال است را پرداخت کنند تا مشمول جریمه نشوند.

مالکان واحدهای تکمیل نشده 12 میلیون تومان تسهیلات می‌گیرند

بالایی به تاثیرات تورم و تحریم بر ساخت تعدادی از واحدهای مسکونی مناطق زلزله زده و عدم تکمیل آنها هم اشاره کرد و گفت: برای مالکان این واحدها 152 میلیارد تومان تسهیلات اختصاص یافته تا به هر مالک 12 میلیون تومان تسهیلات دیگر اختصاص دهیم.

وی یادآورشد: از این رقم تاکنون 75 میلیارد تومان یعنی 50 درصد آن را به افرادی که واحدهای مسکونی‌شان به علت تورم نیمه کار مانده، پرداخت کرده‌ایم.

بدنبال اختصاص زمینی برای مستاجرین زلزله زده هستیم

مدیرکل مدیریت بحران استان درخصوص آخرین وضعیت مستاجران مناطق زلزله زده هم گفت: در 50 سال گذشته در هیچ بحرانی دولت برای مستاجرین واحد مسکونی نساخته، چون رسالت دولت کمک به جبران خسارت است.

وی باتاکید براینکه ظرفیت‌های قانونی و حقوقی این اجازه را نمی‌دهد که برای مستاجرین واحد مسکونی بسازیم، عنوان کرد: متاسفانه این توقع در زلزله ازگله بوجود آمد که باید برای مستاجرین زلزله زده واحد مسکونی بسازیم، هرچند مشکلاتی داریم اما درحال حاضر با مسکن و شهرسازی رایزنی‌هایی داشته‌ایم تا شاید بتوانیم زمینی را نزدیک شهر سرپلذهاب تملک کنیم و برای واگذاری به مستاجرین اختصاص دهیم.

بالایی یادآور شد:  البته هر مستاجری که خودش زمین داشته باشد، به او تسهیلات می‌دهیم تا واحد مسکونی‌اش را بسازد و از سوی دیگر به فکر تسهیلات ودیعه مسکن برای سایر مستاجرین هستیم.

وی به حجم بالای ساخت و سازها درشهرهای مناطق زلزله زده و تخریب فضا و منظر شهری در این مناطق هم اشاره کرد و گفت: از رئیس جمهور و رییس مجلس شورای اسلامی خواسته‌ایم تا برای بحث بازسازی فضا و منظر شهری این مناطق در بودجه سال آینده 150 میلیارد تومان اعتبار و 115 هزار تن قیر رایگان اختصاص دهند.

باید حوادث جاده‌ای استان را کاهش دهیم

مدیرکل مدیریت بحران کرمانشاه در بخش دیگری از سخنانش به در پیش بودن زمستان و پیش بینی اقدامات ایمنی لازم برای کاهش حوادث جاده‌ای در استان خبر داد و گفت: 525 دستگاه ماشین آلات سبک و سنگین را با 900 نفر از عوامل راهداری، پلیس، امداد و نجات و ... در نقاط حساس استان مستقر کرده‌ایم تا در زمستان کاهش حوادث را داشته باشیم.

وی برلزوم تدوین برنامه‌هایی برای کاهش حوادث جاده‌ای در استان تاکید کرد و گفت: هر ساعت در کشور دو نفر به علت حوادث رانندگی جان خود را از دست می‌دهند و در استان کرمانشاه  هم هر 24 ساعت 1.5 نفر به دلیل حوادث رانندگی جان می بازند که آمار بالایی است و باید با آموزش و فرهنگ سازی این آمار را کاهش دهیم.

مشخص شدن وظیفه هر دستگاه برای مقابله با بحران‎‌ها

وی در ادامه بااشاره به تصویب قانون مدیریت بحران در کشور در شهریور امسال، اظهار کرد: یازده سال از عمر ادبیات بحران در ایران می‌گذرد و طی پنج سال گذشته تلاش‌هایی از سوی دولت و وزارت کشور انجام شد تا مدیریت بحران در مجلس به یک قانون قدرتمند تبدیل شود.

مدیرکل مدیریت بحران کرمانشاه سطح بندی بحران‌ها به سه سطح شهرستانی، استانی و ملی، تعریف وظایف عمومی و اختصاصی در زمان بحران برای همه دستگاه‌ها و فراهم کردن بسترهای مقابله با بحران در تمامی دستگاه‌های اجرایی را از مزیت‌های این قانون اعلام کرد.

به گفته این مسئول آئین نامه های اجرایی قانون مدیریت بحران ظرف شش ماه آینده مشخص و ابلاغ خواهد شد.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین