|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۹
کد خبر: ۲۸۶۳۴۸
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۴
روز دوشنبه کالامار در توییتی نوشت: بر اساس گفته منابع من، دادستان استدلال کرده بود که قتل خاشقجی با برنامه‌ریزی قبلی رخ داده است. با این حال ولیعهد عربستان بر خلاف اسناد و مدارک استدلال کرده بود که این قتل تصادفی رخ داده است. حدس بزنید قاضی از چه کسی تبعیت کرد؟
 "عربستان یک شبه عدالت مضحک و شرم‌آور را در پرونده قتل جمال خاشقجی به نمایش گذاشت. مقام‌های این کشور بعد از یک محاکمه در پشت درهای بسته دوشنبه اعلام کردند، پنج تن از عوامل دخیل در این قتل رخ داده در دوم اکتبر ۲۰۱۸ به اعدام و سه تن دیگر از این عوامل به حبس محکوم شده‌اند. نام هیچ یک از این عوامل ذکر نشده است. با این حال در نهایت دو نفری که این عملیات را هدایت کردند یعنی احمد عسیری، معاون سابق رئیس سازمان اطلاعات عربستان و سعود القحطانی، دستیار ارشد ولیعهد این کشور تبرئه شدند. به احتمال زیاد آنها به دستور این ولیعهد که طبق گفته سازمان سیا مغز متفکر اصلی این جنایت بوده، بخشیده شدند."

 هیئت تحریریه روزنامه واشنگتن پست در مطلبی در این نشریه در واکنش به حکم اخیر مقام‌های عربستان در محکوم کردن پنج تن از عوامل قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد حاکمیت عربستان در سال ۲۰۱۸ در شهر استانبول، نوشته‌ است: «نتیجه این فرآیند توهین به خانواده خاشقجی و تمامی کسانی که خواستار پاسخگو کردن عوامل واقعی این جنایت بوده‌اند از جمله اکثریت نمایندگان هر دو حزب اصلی در کنگره آمریکا  محسوب می‌شود. از سوی دیگر پذیرش این نتیجه در سطح بین‌المللی نه فقط کاری به لحاظ اخلاقی غلط بلکه همچنین خطرناک خواهد بود. این کار این پیام را به محمد بن سلمان ولیعهد بی‌پروای عربستان می‌دهد که ماجراجویی‌های مرگبار او تحمل خواهند شد.

خاشقجی ساکن آمریکا بوده و برای روزنامه واشنگتن پست ستون‌هایی در انتقاد از سرکوبگری‌های بی‌رحمانه محمد بن سلمان در داخل عربستان نگارش می‌کرد؛ ولیعهدی که فعالان حقوق بشری، نویسندگان و روشنفکران حامی اصلاحات صلح آمیز را هدف این سرکوبگری قرار داده و در کنار آن جنگ فاجعه بار را در یمن به راه انداخته است.

بعد از آن که کنسولگری عربستان در شهر استانبول گزارش کرد، خاشقجی برای دریافت یک سری اسناد و مدارک مورد نیاز برای ثبت ازدواجش به آنجا مراجعه کرده، معاونان محمد بن سلمان یک تیم ترور ۱۵ عضوی شامل یک دکتر پزشکی قانونی مجهز به اره بریدن استخوان را برای دیدار با او اعزام کردند.

سخنگوی دادستان عمومی عربستان روز دوشنبه گفت: "هیچ نیت قبلی برای قتل خاشقجی وجود نداشته و این قتل در نتیجه یک "تصمیم فوری" اتفاق افتاده است. این یک دروغ مستند شده است: بر اساس تحقیقاتی که از سوی اگنس کالامار، گزارشگر سازمان ملل صورت گرفته، در یک سری نوارهای مربوط به مکالمات صوتی ضبط شده از دکتر مذکور و رئیس تیم ترور خاشقجی، این دو نفر قبل از آنکه خاشقجی وارد کنسولگری شود مشغول بحث درباره مثله کردن خاشقجی هستند.

روز دوشنبه کالامار در توییتی نوشت: بر اساس گفته منابع من، دادستان استدلال کرده بود که قتل خاشقجی با برنامه‌ریزی قبلی رخ داده است. با این حال ولیعهد عربستان بر خلاف اسناد و مدارک استدلال کرده بود که این قتل تصادفی رخ داده است. حدس بزنید قاضی از چه کسی تبعیت کرد؟

اگر به خاطر حمایت‌های دونالد ترامپ از محمد بن سلمان نبود بعید بود که او می‌توانست اینطور گستاخانه مانع اجرای عدالت شود. کاخ سفید به طرزی باور نکردنی روز دوشنبه در بیانیه‌ای حکم مذکور مقام‌های عربستان را "گامی مهم در راستای پاسخگو کردن مسببان این جنایت وحشتناک" دانست. جمهوریخواهان در کنگره آمریکا که اصرار بر اعمال تبعاتی علیه عربستان به دلیل وقوع این جنایت داشتند ماه جاری میلادی به شکلی بی‌سر و صدا جا زده و یک بند تحریمی علیه این کشور را به خاطر مخالفت ترامپ از لایحه بودجه نظامی خارج کردند.

با این حال یکی از بندهای قانونی باقی مانده علیه عربستان در آمریکا مربوط به ملزم کردن مدیر اطلاعات ملی این کشور به ارائه گزارش به کنگره در فاصله ۳۰ روز بعد از شناسایی هر عربستانی دخیل در "هدایت، دستوردهی یا دستکاری اسناد و مدارک" در پرونده قتل خاشقجی است.

به این ترتیب جوزف مگوایر، مدیر موقت اطلاعات ملی آمریکا برایش سخت خواهد بود که در ضمن پایبندی به این قانون از محمد بن سلمان اسمی نبرد چون سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) پیشتر به این نتیجه رسیده بود که او دستور این قتل را صادر کرده است. شاید به همین خاطر است که عربستانی‌ها به صورت ناگهانی حکم مجازات را در این محاکمه ساختگی اعلام کردند و به این ترتیب به دولت ترامپ بهانه لازم را برای مبری کردن بانیان واقعی این جنایت بدهند. کنگره آمریکا باید تقاضا کند مدیر اطلاعات ملی آمریکا گزارش‌هایی جامع و صادقانه ارائه دهد و اینکه همه کسانی که نام‌شان در این گزارش‌ها برده شود، با تبعاتی مواجه شوند.»



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین