|
|
امروز: يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۴
کد خبر: ۲۸۶۳۳۷
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۸
 حزب نخست وزیر هند کرسی یک ایالت کلیدی را در انتخابات پارلمانی این کشور از دست داد که ضربه‌ای سخت برای حزب ناسیونالیست هندوی نارندرا مودی محسوب می‌شود که با اعتراضات گسترده ضد دولتی علیه قانون جدید شهروندی روبروست.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، بر اساس نتایج اعلام شده از سوی کمیسیون انتخابات هند، حزب بهاراتیا جاناتا در مقابل حزب اپوزیسیون کنگره و سایر گروه‌های قدرتمند منطقه‌ای در ایالت شرقی "جارکند" ناکام ماند.

انتخابات ماه جاری میلادی در این ایالت در بحبوحه اعتراضات برای لغو قانون اعطای حق شهروندی برگزار شد که به گفته منتقدان این قانون جدیدترین تلاش مودی برای به حاشیه کشاندن ۲۰۰ میلیون مسلمان ساکن هند است. سه بخش از پنج فاز انتخابات پارلمانی هند در بحبوحه اعتراضات به این قانون جنجالی برگزار شده است.

اپوزیسیون و گروه‌های حقوق مدنی قصد دارند تا اواخر امروز (سه‌شنبه) راهپیمایی‌های اعتراضی علیه این قانون برگزار کنند.

رهبران حزب ناسیونالیست هندو می‌گویند، قانون شهروندی مساله‌ای برای ایالت جارکند نبوده اما رهبر حزب اپوزیسیون کنگره گفته که این نتایج ضربه‌ای برای حزب مودی است که تنها ۲۵ کرسی ایالتی را از ۸۱ کرسی به دست آورده است. حزب کنگره و متحدانش ۴۷ کرسی به دست آوردند و به پنج سال تسلط حزب مودی بر این ایالت شرقی هند پایان دادند.

از دسامبر ۲۰۱۸ حزب مودی قدرتش را در پنج ایالت شامل مادیا پرادش، راجستان، چتیسگر، ماهاراشترا و جارکند از دست داده است. اما مودی در انتخابات سراسری مه سال جاری میلادی موفق شد پیروزی اکثریت را برای حزبش به دست بیاورد. این حزب از ۲۰۱۴ بر سر کار است و حزب اپوزیسیون کنگره را شکست داده بود.

نخست‌وزیر هند از قانون جدید شهروندی دفاع کرده و اپوزیسیون را به سوق دادن کشور به سوی یک "ترس روانی" متهم کرده است. بر اساس این قانون، مسیحیان، هندوها و سایر اقلیت‌های مذهبی که به صورت غیرقانونی در هند به سر می‌برند، می‌توانند در صورت روبرو شدن با پیگرد و دستگیری در کشورهای بنگلادش، پاکستان و افغانستان شهروند هند شوند.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین