|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۲:۰۶
کد خبر: ۲۸۶۱۹۳
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۲
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران تاکید کرد: ریشه حوادثی که در سال ۹۶ و ماه گذشته در دانشگاه تهران اتفاق افتاد، به کمبود و فقدان اخلاق در جامعه بر می‌گردد. مدیران به جای اخلاق به موضوعات دیگری توجه می‌کنند.
 معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران، تاکید کرد: برخی از دوستان معتقدند جمهوریت نظام در خطر است اما در واقع این اسلامیت نظام است که در معرض خطر قرار گرفته است ضمن آنکه به دانشجویان و نسل جوان؛ نرفتن به سمت ارزش‌های غیر دینی و ملی و داشتن قناعت و درستکاری را توصیه می‌کنیم، اما از طرف دیگر خودمان گوی سبقت را در فساد، بی‌اخلاقی و ناکارآمدی ربوده‌ایم.

 دکتر مجید سرسنگی، ضمن بیان این مطلب در دومین همایش ملی دانشگاه اخلاق‌مدار اظهار کرد: در چند دهه گذشته نوعی گیجی و آشفتگی در نظریه‌پردازی برای اداره کشور وجود داشته است. به‌رغم اینکه انقلاب ما، فرهنگی و مزین به نام اسلام بود اما متأسفانه واقعیت این است که در همه این سال‌ها نتوانسته‌ایم به یک نظریه جامع و کارآمد برای اداره کشور دست پیدا کنیم.

 سرسنگی افزود: معمولاً پیام‌های دو گانه‌ای به مردم و نسل جوان داده می‌شود. از طرفی خواهان جامعه اخلاق‌مدار و دیندار هستیم و از سوی دیگر به گونه‌ای با مردم و جامعه رفتار می‌کنیم که مغایر با حرف‌های خود ماست. امروز نسل جوان ما بین حرف‌ها و اعمال ما در شگفتی و گیجی است!

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران، با تاکید بر اینکه مخالف «غرب فکری» و ارزش‌هایی هستیم که روحانیت و معنویت را کنار می‌گذارد، اما خودمان شتابان‌تر از «غرب فکری» در راه اخلاق‌زدایی و معنویت‌زدایی از جامعه گام بر می‌داریم.

وی بیان کرد: اخلاق و اخلاق‌گرایی در جامعه‌ای رشد می‌کند که مبانی نظری آن جامعه نیز متناسب با اخلاق باشد. نمی‌توان در برنامه‌ریزی‌های کشور به حوزه اخلاق توجه نکرد اما انتظار داشت که جامعه‌ای اخلاقی را شاهد باشیم.

 سرسنگی، با اشاره به اینکه به تدریج از علت و دلیل انقلاب اسلامی، دور شدیم، افزود: برخی از دوستان معتقدند جمهوریت نظام در خطر است اما در واقع این اسلامیت نظام است که در معرض خطر قرار گرفته است. نبود اخلاق در جامعه در همه سطوح موجب رنج شده و جالب اینکه همگان به نقد دیگری پرداخته و کسانی که در همه این سال‌ها در شکل‌گیری ناهنجاری‌ها سهیم بوده‌اند، خود مدعی و «اپوزوسیون» شده‌اند.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران تاکید کرد: ریشه حوادثی که در سال ۹۶ و ماه گذشته در دانشگاه تهران اتفاق افتاد، به کمبود و فقدان اخلاق در جامعه بر می‌گردد. مدیران به جای اخلاق به موضوعات دیگری توجه می‌کنند.

وی ادامه داد: از طرفی به دانشجویان و نسل جوان؛ نرفتن به سمت ارزش‌های غیر دینی و ملی و داشتن قناعت و درستکاری را توصیه می‌کنیم، اما از طرف دیگر خودمان گوی سبقت را در فساد، بی‌اخلاقی و ناکارآمدی ربوده‌ایم. ما برای دنیا نسخه بهبودی در اخلاق و معنویت می‌نویسیم و خود در داخل تیشه بر ریشه اعتقادات دینی و اخلاقی جامعه می‌زنیم.

دکتر سرسنگی تصریح کرد: در بحث غرب‌گرایی و غرب‌زدگی موضوعی مطرح است، مبنی بر اینکه، غرب شرقی‌ها را وادار کرده با تعاریف غربی‌ها خودشان را تعریف کنند، یعنی آنقدر خودباوری و اعتماد به نفس ما را پایین آوردند که یک فرد ایرانی و اسلامی خود را در چهارچوب یک تعریف غربی می‌پسندد؛ متأسفانه این مشکل وجود دارد و ایرادی است که بر دانشگاه‌ها وارد است.

وی عنوان کرد: دیدگاه و رویکرد ما نسبت به مسائل فرهنگی، اخلاقی و اجتماعی در دانشگاه در حد انتظار نیست. دانشگاه در قبال آموزش و پژوهش وظیفه دارد، اما همچنین باید وظیفه را خود در قبال تهذیب دانشجویان و توسعه اخلاق‌مداری و گسترش مسئولیت‌پذیری اجتماعی در دانشگاه به رسمیت بشناسد.

دکتر سرسنگی در بخش پایانی سخنان خود از تمامی کسانی که در جهت برگزاری این همایش تلاش کرده‌اند، تشکر و تقدیر کرد.

در ادامه مراسم حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر مسلم محمدی دبیر علمی همایش گفت: دانشگاه تهران در طرح توسعه دانشگاه ابتکار عالی به خرج داده و مهم‌ترین مؤلفه دخیل در فعالیت‌های دانشگاه، اخلاق حرفه‌ای و مسئولیت‌پذیری اجتماعی بوده است.

وی افزود: مسئولیت‌پذیری مهم‌ترین مسئله در جامعه و مسئولیت‌گریزی مهم‌ترین آسیب در جامعه است. توانمندسازی اعضای هیأت علمی دانشگاه اقدام بسیار ارزشمندی است.

دکتر محمدی خاطر نشان کرد: مقالات بسیار زیادی برای شرکت در همایش ارسال شد و چندین پیش همایش و کارگاه برای کارکنان برگزار شد. همچنین سازمان‌ها و نهادهای مهمی در برگزاری این امر همکاری کردند.

هم‌چنین دکتر احد فرامرز قراملکی، رئیس انجمن علمی اخلاق کاربردی، بیان کرد: بین اخلاق و آموزش نسبت دو سویه وجود دارد. آموزش در ابعاد مختلف نیاز به اخلاق دارد. رشد اخلاق در آموزش به عنوان گذار از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب است. اخلاق آموزش شاخه‌ای از اخلاق کاربردی است و اخلاق کاربردی کاربست تحلیلی و انتقادی، اخلاق هنجاری در موقعیت معین است.

دکتر سید حسن اسلامی، پژوهشگر ارشد حوزه اخلاق کاربردی، نیز در این همایش خاطر نشان کرد: دانش باید ۴ چهار ویژگی اعم از انسجام، ارتباط، دگرگونی ارائه چشم‌انداز و تأثیر بر عرصه‌های دیگر داشته باشد. دانش نمی‌تواند بی حرکت باشد بلکه دگرگون کننده است. دانشور واقعی می‌تواند آنچه را که آموخته در رشته‌های مختلف به کار گیرد. استادان و معلمان باید روحیه پرسشگری را پرورش دهند. متأسفانه روحیه پرسشگری در افراد پژمرده شده است.

در پایان مراسم دکتر علی خاکی صدیق، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، بیان کرد: وضعیت موجود دانشگاه‌ها قابل لمس است و مشکلاتی در کارکردهای دانشگاهی و آموزش عالی وجود دارد. موضوعات و مشکلات اخلاقی در آموزش عالی به خانواده، فرد، جامعه و.... برمی‌گردد. اخلاق حرفه‌ای و دانشگاهی دغدغه اصلی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.

دکتر خاکی صدیق افزود: مؤلفه‌های کیفیت در وزارت علوم ریشه در موضوعات اخلاقی دارد. اعتماد عمومی به اعضای هیأت علمی در سال‌های گذشته کاهش پیدا کرده است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، پس از برگزاری مراسم افتتاحیه، بازدید از پوسترها انجام شد. در بخش پنل این همایش دکتر محمد خدایاری فرد، دکتر اسماعیل آقابابایی بنی، دکتر حسن بوسلیکی، دکتر فاطمه طاهرپور، دکتر محمد جعفر جامه بزرگی، سعیده تقی زاده، دکتر زهرا صادقی آرانی، دکتر جمال عبدالملکی، دکتر محمد جواد فلاح، دکتر مهرداد آقاشریفیان، دکتر هادی رزقی شیرسوار، دکتر محسن کهتری، دکتر محمود میرزاده کوهشاهی به سخنرانی پرداختند و در پایان هر پنل توسط اعضای پنل پرسش و پاسخ و جمع‌بندی صورت گرفت.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین