|
|
امروز: پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۳
کد خبر: ۲۸۵۹۶۷
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۵
«آبه شینزو» نخست وزیر ژاپن خرداد ماه سال جاری به عنوان اولین نخست وزیر این کشور در ۴۰ سال گذشته، به تهران سفر کرد، او در این دیدار با مقامات جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت و گو کرد.
 رسانه های ژاپنی با اشاره به سفر آتی «حسن روحانی» رییس‌جمهوری اسلامی ایران به توکیو گزارش دادند که ژاپن، متحد قدیمی آمریکا و دوست خوب ایران، به رغم تشدید تنش‌ها عزم خود را برای فروکش کردن تنش‌ها و شکست بن‌بست قرارداد هسته ای ایران جزم کرده است.

تارنمای استار از شرق آسیا  در همین مورد روز پنجشنبه در گزارشی تصریح کرد «آبه شینزو» نخست وزیر ژاپن که یکی از بهترین جایگاه ها را به عنوان یک میانجیگر در اختیار دارد عزم قاطعی دارد برای اینکه بتواند توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ میلادی ایران را از فروپاشی نجات دهد.

گزارش می افزاید ژاپن به هیچوجه مایل به تنش های فزاینده نیست حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران هم در بحبوحه تشدید تنش ها بین ایران و آمریکا به ژاپن سفر می کند و این یک فرصت ایده آل برای برون رفت از چالش های موجود است.

استار می نویسد ژاپن از مشاهده وجود بن بست در روابط ایران و آمریکا خرسند نیست این کشور قاطعیت دارد که به هر شکل به شکست این بن بست مساعدت کرده و راه را برای ارتباط ایران و ‌آمریکا باز کند.

گزارش تاکید می کند از وقتی آمریکا از برجام خارج شد مشخصا تنش ها شکل فزاینده ای به خود گرفته است ژاپنی ها هم از شش ماه قبل بتدریج تلاش های خود را افزایش دادند و اوج آن سفر آبه به ایران بود.

یوشیهیدا سوگا دبیر هیات دولت ژاپن و سخنگوی ارشد دولت این کشور می گوید: ما از تلاش های مستمر دیپلماتیک برای برقراری ارتباط بین ایران و آمریکا و حل اختلافات دو کشور با هدف کاستن از تنش ها در خاورمیانه حمایت می کنیم.

گزارش استار حاکی است مساله امنیت کشتیرانی و اعزام نیرو از سوی ژاپن به دریای عمان و همچنین گسترش روابط اقتصادی ایران و ژاپن از دیگر محورهای گفت و گوی مقام های ایران و ژاپن در روز ۲۰ دسامبر در توکیو خواهد بود.
 

ژاپن نیوز: آبه شاید کار مکرون را تکمیل کند

برخی دیگر از رسانه های ژاپنی با اشاره به سفر «حسن روحانی» رییس جمهوری اسلامی ایران به توکیو گزارش کردند مرحله دوم میانجیگری ژاپن در شرایطی است که فرانسه نتوانسته است برای بهبود اوضاع اقدام محسوسی انجام دهد اما با توجه به اینکه جایگاه آبه بین ایران و آمریکا بسیار مهم و ویژه است شاید او بتواند تلاش های فرانسه را تکمیل کند.

به گزارش ایرنا ژاپن نیوز روز پنجشنبه در گزارشی نوشت دور تازه ای از تلاش های میانجیگرانه آبه برای برون رفت از بن بست تنش ها شروع شده  و همزمان با تلاش های او نیز «حسن روحانی» رییس جمهوری اسلامی ایران به توکیو سفر می کند.

در این گزارش آمده است شاید بتوان مدعی شد سفر روحانی به ژاپن به منزله شروع مرحله دوم تلاش های دولت ژاپن و شخص آبه برای حل و فصل اختلافات در منطقه و کاهش تنش ها بین ایران و آمریکا است.

گزارش حاکی است اگرچه یکی از اصلی ترین محورهای سفر روحانی گفت و گو با آبه برای گسترش روابط اقتصادی است اما نمی توان از موضوع تنش های منطقه و بین ایران و آمریکا فارغ شد برای ژاپن مهم است که به رفع این تنش ها مساعدت کند.

ژاپن تایمز نیز گزارش کرده است کار ساده ای پیش روی نخست وزیر ژاپن نیست او یک بار دیگر هم در ماموریتی مشابه در خرداد ماه سال جاری به تهران سفر و با رهبران این کشور دیدار و گفت و گو کرد.

این روزنامه افزوده است شرایط البته تغییری کرده است دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا برای انتخابات بعدی ریاست جمهوری آماده می شود و همزمان تحولاتی در آمریکا در مانند استیضاح ترامپ جریان است و این شرایط می تواند وضعیت تازه ای برای برون رفت از تنش ها ایجاد کند و همه طرف ها می توانند از فرصت های موجود به بهترین شکلی استفاده کنند.

«آبه شینزو» نخست وزیر ژاپن خرداد ماه سال جاری به عنوان اولین نخست وزیر این کشور در ۴۰ سال گذشته، به تهران سفر کرد، او در این دیدار با مقامات جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت و گو کرد.

«حسن روحانی» رییس جمهوری اسلامی ایران که به منظور شرکت در اجلاس سران کشورهای اسلامی موسوم به «سران کوالالامپور ۲۰۱۹» در مالزی بسر می برد قرار است روزهای ۲۰ و ۲۱ دسامبر برابر با ۲۹ و ۳۰ آذر سال جاری به توکیو سفر کند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین