|
|
امروز: دوشنبه ۰۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۴:۵۴
کد خبر: ۲۸۵۹۵
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۴
این کارشناس مسایل بین الملل در عین حال یادآور شد: اما نشانه های امیدوار کننده زیادی مبنی بر این که دو طرف به دلایل بسیاری نمی خواهند فرصت کسب یک توافق همه جانبه را در شرایط حساس کنونی از دست بدهند و در مسیر نتیجه بخش بودن این دور از مذاکرات حرکت می کنند، دیده می شود.
یک تحلیلگر مسایل بین الملل، مذاکرات مسقط را فرصت مناسبی برای کسب یک توافق همه جانبه توصیف کرد و گفت: با توجه به روی کار آمدن تندروها در آمریکا به نظر می رسد عدم دستیابی به توافق در عمان کار را برای آمریکایی ها دشوارتر می کند.
« سیدعلی میرباقری» روز دوشنبه درباره دور تازه مذاکرات هسته ای که در مسقط در حال انجام است، افزود: برگزاری نشست سه جانبه ایران،آمریکا و نماینده اروپا و حضور اعضای گروه 1+5 در نشست سه شنبه هفته جاری را در عمان، بسیار مهم و همچنین نشانه عزم جدی طرفین در خصوص ضرورت توافق ارزیابی می کنم.

وی اضافه کرد: با دقت در موضوعات مورد اختلاف از جمله میزان غنی سازی اورانیوم ، تعداد سانتریفیوژها، تاسیسات آب سنگین اراک و سایت هسته ای فردو، مدت زمان توافق نهایی، چگونگی نظارت و بازرسی های دوره ای و یا سرزده آژانس بین المللی انرژی اتمی از تاسیسات هسته ای ایران پس از حصول توافق احتمالی و زمان اندکی که تا موعد مقرر (24 نوامبر ) باقی مانده است، متوجه خواهیم شد که دستیابی به توافق تا چه حد دشوار است.

این کارشناس مسایل بین الملل در عین حال یادآور شد: اما نشانه های امیدوار کننده زیادی مبنی بر این که دو طرف به دلایل بسیاری نمی خواهند فرصت کسب یک توافق همه جانبه را در شرایط حساس کنونی از دست بدهند و در مسیر نتیجه بخش بودن این دور از مذاکرات حرکت می کنند، دیده می شود.

این تحلیلگر مسایل بین الملل به شرایط خاص آمریکا به ویژه کسب اکثریت کنگره از سوی جمهوری خواهان اشاره کرد و گفت: جمهوری خواهان روابط نزدیکی با محافل صهیونیستی به عنوان مخالفان سنتی هرگونه توافق با ایران دارند و از آنجا که احتمال دارد با حضور این نیروها در کنگره، فشار جمهوری خواهان تندرو بر باراک اوباما مبنی بر ضرورت اتخاذ سیاست های تندتر در مواجهه با ایران بیشتر شود، از این رو می توان پیش بینی کرد که عدم دستیابی به توافق در نشست عمان و یا تا قبل از سوم آذر، کار را برای ایالات متحده آمریکا بسیار سخت خواهد کرد.

وی تصریح کرد: البته یک توافق به اصطلاح «نیم بند» که جامع و کامل نباشد، می تواند در آینده مشکلاتی جدی برای طرفین ایجاد کند.

وی در پاسخ به این مطلب که این دور از مذاکرات از سوی برخی کارشناسان آخرین فرصت برای حصول توافق یاد شده است، گفت: من چندان با این موضوع موافق نیستم اگر چه گفت و گو های مسقط برهه ای حساس از مذاکرات هسته ای ایران و غرب به شمار می رود اما نمی تواند به عنوان «آخرین فرصت» تلقی شود چرا که اصولا سیاست، تدبیر امور آن هم درست در لحظاتی است که گمان می رود «فقدان تدبیر» بر امور حاکم شده است.

میرباقری تصریح کرد: بنابراین با همه اعتقادی که به لزوم تلاش تیم مذاکره کننده ایران و طرف غربی در خصوص دستیابی به توافق در مدت زمان باقی مانده دارم اما به هیچ عنوان از طرفداران نظریه توافق به هر قیمتی نیستم.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره تمدید احتمالی مذاکرات گفت: این احتمال وجود دارد که با توجه به اهمیت موضوعات مورد اختلاف و فشارهای پیدا و پنهان بر مذاکره کنندگان، طرفین، مذاکرات را به مدت 2ماه دیگر تمدید کنند اما به نظر می رسد با توجه به همکاری های مثبت و سازنده طرف ایرانی و توجه طرفین به مولفه هایی چون فعالیت گروه های تروریستی در خاورمیانه و بحران های مختلف در منطقه، دو طرف حداکثر تلاش خود را برای ایجاد توافق معطوف کنند.

وی افزود: ضمن این که ممکن است حال که دموکراتها، کنگره را از دست رفته می بینند با توجه به استقبال عمومی اکثریت مردم آمریکا از توافق هسته ای با ایران، تلاش کنند توافق هسته ای را به یک پیروزی سیاسی برای خود تبدیل کنند و از این رو با تسامح و تساهل بیشتر و نرمش افزون تری در مذاکرات مسقط حاضر شوند.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: همچنین نباید فراموش کرد که ایالات متحده آمریکا و غرب از این موضوع که عدم توافق با ایران موجب نزدیکی بیشتر این کشور با روسیه و همگرایی افزون تر این دو کشور در مسایل منطقه ای از جمله بحران سوریه و اوکراین می شود، به شدت نگران و گریزان است.

میرباقری تاکید کرد: بنابراین در یک تحلیل نهایی؛ تمدید مذاکرات گزینه ای محتمل اما بعید خواهد بود.
 مذاکرات سه جانبه بین ظریف،کری و اشتون از روز گذشته (یکشنبه) در مسقط پایتخت عمان در دو نوبت صبح و بعداز ظهر برگزار شد.این مذاکرات امروز نیز دنبال می شود.
قرار است روز سه شنبه نیز مذاکرات بین ایران و گروه 1+5 برای رسیدن به توافق برگزار شود.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین