کد خبر: ۲۸۵۹۱۶
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۲
  استاد حوزه علمیه قم گفت: اگر فرهنگ جامعه تغییر کند، مسلماً برخی از احکام فقهی ـ غیر از ثابتات ـ نیز می‌تواند تغییر کند.

آیت‌الله سیدحسین موسوی تبریزی، استاد حوزه علمیه قم در نشست «بررسی تفاوت دیه زن و مرد از منظر کتاب و سنت» که در دانشگاه مفید برگزار شد، گفت: همه احکام اسلام بر اساس حکمت است و آن حکمت مسلم می‌تواند متناسب با شرایط و زمان تغییر کند.

او با اشاره به این که اسلام و فقه ما بر اساس مصالح و مفاسدی است که به مصالح و مفاسد بشری باز می‌گردد، گفت: قواعدی در فقه وجود دارد که مسائل حرج، ضرر و از همه مهم‌تر مسائل عامه را مطرح کرده‌اند.

دادستان انقلاب در دوران رهبری امام خمینی(ره) گفت: ما باید بر اساس مصادیق صحبت کنیم. در زمان گذشته تمام مخارج زن را مرد به عهده داشت لذا تفاوت بین دیه زن و مرد را این گونه تفسیر می‌کردند.

استاد و پژوهشگر حوزه بیان کرد: در گذشته سرمایه شتر بوده، لذا دیه نیز بر این اساس بیان شده و تأمین مخارج زندگی به عهده مردان بوده اما مشکل امروز این است که فرهنگ تغییر کرده است.

او ادامه داد: اگر فرهنگ را تغییر دهیم، به عبارت بهتر وضعیت اشتغال و حقوق و فعالیت زنان در عرصه اجتماع گسترش یابد و زنان نیز بدانند که تأمین مخارج زندگی فقط به عهده مرد نیست و هر دو به یک اندازه باید تلاش کنند، در این شرایط می‌توان گفت فرهنگ عموم مردم تغییر کرده و آن زمان که فرهنگ تغییر کند، مسلماً برخی از احکام فقهی ـ جز ثابتات ـ نیز می‌تواند تغییر کند.

نماینده ادوار مجلس با دفاع از تساوی دیه زن و مرد گفت: در جامعه امروز بانوان باید درس بخوانند، کار کنند و در عوض درد سر مسائل خانه و خانوادگی از دوش آنان برداشته شده و به‌ صورت مساوی بین زن و مرد تقسیم شود و در نهایت تأمین مخارج زندگی به عهده هر دو طرف باشد.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین