|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۸
کد خبر: ۲۸۵۸۸۳
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۶
با توجه به اینکه فروش نفت ایران نیز به شدت کاهش پیدا کرده ایران هم در خرید کالا و گسترش روابط اقتصادی دچار رکود شده است. بنابراین شاید بتوان این سفر را در چهارچوب تلاش برای احیای فعالیت‌های دیپلماتیک جهت رفع تنش در منطقه خلیج فارس ارزیابی کرد.
 یک کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به سفر آتی حسن روحانی به ژاپن گفت: این سفر را می‌توان در چهارچوب تلاش برای احیای فعالیت‌های دیپلماتیک جهت کاهش تنش در منطقه خلیج فارس ارزیابی کرد اما بحث مذاکره با آمریکا مطرح نیست.

کوروش احمدی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه سفر رئیس جمهور ایران به ژاپن به دعوت نخست وزیر این کشور را نمی‌توان چندان در چهارچوب روابط دو جانبه به حساب آورد در بیان علت این موضوع گفت: پس از اعمال تحریم‌های مجدد آمریکا علیه ایران مبادلات اقتصادی دو کشور به شدت کاهش پیدا کرده و در حال حاضر خرید نفت ایران از سوی ژاپن متوقف شده است و شرکت‌های ژاپنی در شرایطی نیستند که بتوانند از ایران نفت بخرند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه فروش نفت ایران نیز به شدت کاهش پیدا کرده ایران هم در خرید کالا و گسترش روابط اقتصادی دچار رکود شده است. بنابراین شاید بتوان این سفر را در چهارچوب تلاش برای احیای فعالیت‌های دیپلماتیک جهت رفع تنش در منطقه خلیج فارس ارزیابی کرد.

احمدی همچنین با اشاره به برخی از تحلیل‌ها مبنی بر اینکه این سفر در راستای میانجی‌گری ژاپن میان ایران و آمریکا انجام می‌شود اظهار کرد: به نظر می‌رسد پیشنهاد فرانسه و تلاش‌هایی که برای انجام میانجیگری از سوی این کشور در حال انجام بود به تعلیق درآمده است و در حال حاضر نخست وزیر ژاپن با توجه به رابطه نزدیکی که با ترامپ دارد از موقعیت بهتری برای میانجیگری برخوردار است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اینکه شینزو آبه از همان ابتدای روی کار آمدن ترامپ همکاری بیشتری با او داشته و این باعث نزدیکی هر چه بیشتر او با رئیس جمهوری آمریکا شده است در حالیکه مکرون از چنین جایگاهی برخوردار نبود، ادامه داد: در چند هفته اخیر به خصوص بعد از اعتراضات آبان ماه شاهد مواضع سختگیرانه‌تر مقامات فرانسوی در ارتباط با ایران بوده‌ایم و این خود باعث افزایش اختلافات بین ایران و فرانسه شده که نمونه‌ای برای این موضوع است که تلاش‌های فرانسه در زمینه میانجیگری به نتیجه نرسیده است.

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد مسئله مذاکره با آمریکا مطرح نیست بلکه تلاش بر این است که کانال تماس‌های دیپلماتیک بین ایران و آمریکا باز باشد تا اگر شرایطی فراهم شد بتوان از آن استفاده کرد، ادامه داد: در بحث گفت‌وگو بین ایران و آمریکا مسئله این است که آیا تغییراتی در مواضع طرفین ایجاد شده است یا نه؟ برخی معتقدند با توجه به مسائل داخلی ایران و همچنین تحولات منطقه ممکن است این مسائل باعث شده باشد که در محاسبات تهران در ارتباط با مذاکره با آمریکا تغییراتی ایجاد شده باشد. در واشنگتن نیز همیشه این امکان وجود دارد که در ذهن شخص ترامپ تغییرات محاسباتی به وجود آید و ترامپ این آمادگی را داشته باشد که امتیاز حداقلی به ایران دهد. گرچه این امتیاز نمی‌تواند لغو تحریم‌ها باشد بلکه از نوع امتیازاتی است که به کره شمالی از سوی آمریکا داده شده است.

وی ادامه داد: اگر تغییر محاسباتی در تهران و واشنگتن شکل نگرفته باشد نمی‌توان امیدی به مذاکره و میانجیگری‌ها برای حل و فصل اختلافات داشت.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین