|
|
امروز: جمعه ۰۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۵:۳۰
کد خبر: ۲۸۵۸۷۸
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۶
در حال حاضر تولیدکنندگان اسباب‎بازی در کشور دارای دو انجمن هستند که در کنار هم با سیاست‌گذاری‌های مشترک کارها را پیش می‎برند که این نکته‎ مهم و حائز اهمیتی است، البته اسباب‌بازی هنور به آن جایگاهی که واقعا جامعه‌ ما به آن نیاز دارد، نرسیده و علت آن هم مسائل اقتصادی، فرهنگی، باورهای خانواده‌ها و تاثیرهایی است که از طریق دیگران بر جامعه‌ ما تحمیل می‌شود.
 دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: با توجه به نیاز صادرات محصولات فرهنگی و ارزآوری برای کشور، صنعت اسباب‎بازی این پتانسیل را دارد که به یکی از پول‌سازترین صنعت‎ها در کشور تبدیل شود و در کشورهای مختلف بتوانیم فرهنگ خودمان را از طریق اسباب‎بازی و عروسک‎های بومی منتقل کنیم.

 محمدرضا موالی‌زاده، در تحلیل وضعیت صنعت اسباب‌بازی گفت: به نظر من روندی که در حال حاضر در حوزه صنعت اسباب‌بازی شروع شده، روند خوبی است و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در بخش شورای نظارت بر اسباب‌بازی به طور جدی وارد عمل شده است و این جدیت در چندین سال اخیر، هم در زمینه‌ ورود اسباب‌بازی و هم در زمینه طراحی، تولید و تناسب آن با مبانی فرهنگی جامعه و همین‌طور تناسب اسباب‎بازی‎ها با پیچیدگی‎های روان‌شناسی کودکان و نوجوانان آغاز شده و با همکاری همه‎ بخش‎ها ادامه خواهد داشت.

او با اشاره به گذشته‌ صنعت اسباب‌بازی ادامه داد: در حال حاضر تولیدکنندگان اسباب‎بازی در کشور دارای دو انجمن هستند که در کنار هم با سیاست‌گذاری‌های مشترک کارها را پیش می‎برند که این نکته‎ مهم و حائز اهمیتی است، البته اسباب‌بازی هنور به آن جایگاهی که واقعا جامعه‌ ما به آن نیاز دارد، نرسیده و علت آن هم مسائل اقتصادی، فرهنگی، باورهای خانواده‌ها و تاثیرهایی است که از طریق دیگران بر جامعه‌ ما تحمیل می‌شود.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور تاکید کرد: ضروری است که تعامل بیشتری با جامعه داشته باشیم، تا تولیدکنندگان شناخت درستی از جامعه به دست بیاورند و نیازهای موجود را رصد کنند و متناسب با چیزی که در جامعه مورد نیاز است، وارد عمل شوند. در حال حاضر رقابت‎های خوبی در جریان است و نکته‌ مهمی که وجود دارد این است که تولیدکنندگان ما با نهادهای تعلیم و تربیتی مانند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و وزارت آموزش و پرورش به درستی وارد عمل شده‌اند و ارتباط خوبی میان نهادهای متولی تعلیم و تربیت و همین‌طور تولیدکنندگان اسباب‎بازی وجود دارد. چون اگر این ارتباط وجود نداشته باشد، شرایط مناسبی به وجود نمی‎آید و در روند تولید وسایل بازی مورد نیاز کودکان خلل وارد می‌شود.

موالی‌زاده گفت: در جلسه‌های متعددی که با دوستان تولیدکنندگان داشتم به این مسائل پی بردم که ارتباطات بین نهادهای متولی بیشتر شده و این نشانه‌ خوبی برای پیشرفت و به‌روز شدن دنیای اسباب‎بازی در کشور است.

او درباره‌ راهکارهایی مثل جشنواره‌ ملی اسباب‌بازی و تاثیر آن در صنعت اسباب‌بازی، گفت: در چند سال گذشته به جدیت این جشنواره رشد پیدا کرده و تعداد افرادی که در این جشنواره هستند هرساله بیشتر می‌شود، انگیزه‎ها رشد پیدا می‎کند و رقابت‎های ارزنده و تعاملات مناسبی در جریان است و این نوید را می‎دهد که در آینده اگر با پشتکار و مدیریت درست منابع انسانی جلو برویم، علاوه بر رفع نیاز داخلی کشور، قدم‎های موثر و بزرگی برای برنامه‎های صادرات اسباب‎بازی به خارج از کشور نیز برداریم.

اسباب‌بازی تمرینی برای زندگی

دبیر شورای فرهنگ عمومی به شعار جشنواره‎ امسال «تمرین زندگی» اشاره کرد و گفت:‌ برای تحلیل این شعار باید به دنیای کودکی خودمان برگردیم و تاثیر اسباب‌بازی‌ها را بر روی خودمان، پرورش فکر و ایده، خلاقیت، شخصیت، پرورش اجتماعی و حتی جسمی خود بررسی کنیم. همه‎ ما در کودکی اسباب‎بازی‎هایی داشتیم که تعداد شاخصی از آن‏‌ها امروز توانسته است شاکله‎ اصلی شخصیت ما را تشکیل دهد.

او ادامه داد: اگر این را قبول کنیم که ما بزرگترها بخشی از شخصیتی که داریم از طریق همان ابزارهای بازی کودکی شکل گرفته، می‎توانیم به این باور برسیم که نقش اسباب‏‌بازی در آینده‏ کودکان پررنگ‏‌تر از چیزی است که تصورش را می‎کنیم.

بومی‌سازی اسباب‌بازی‌ها

بر اساس گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، دبیر شورای فرهنگ عمومی درباره بومی‌سازی اسباب‌بازی‌ها نیز گفت: در کودکی ما بیشتر اسباب‏‌بازی‌‏ها دست‏‌ساز و ساخته‌ دست خانواده بود که در آن فرهنگ و سنت‌‏های شهر یا روستای ما نهفته بود، به همین خاطر نقش «عدم فراموشی هویت» را هم برای ما بازی می‏‌کرد؛ اگر اسباب‎بازی‎ها امروزه مسیری را در پیش بگیرند که علاوه بر سرگرمی بتوانند ریشه‏‌های هویتی ما را هم به کودکان بیاموزند، می‎توانیم بگوییم تا حد زیادی به هدف این شعار نزدیک می‌شویم.

موالی‌زاده در پایان تأکید کرد: نقش صلح و دوستی باید در اسباب‌بازی‎ها وجود داشته باشد، همچنین نگاه مستتر در صنعت اسباب‌بازی، باید به آینده و افق دوردستی که برای کودکان و نوجوانان ترسیم می‎کند، قوی و قابل قبول باشد تا کودکان در سن پایین بتوانند به نوعی با ابزار و اسباب‌بازی خود تمرینی برای روزهای مسئولیت‌پذیری و بزرگسالی و پذیرش نقش‌‏های خود در جامعه داشته باشند.‎‎‎‎‎‎‎‎

پنجمین جشنواره ملی اسباب‌بازی از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با همکاری انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی، ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی ریاست جمهوری و شورای نظارت بر اسباب‌بازی از ۷ تا ۱۳ دی‌ ۱۳۹۸ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران برگزار می‌شود.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین