|
|
امروز: دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۹
کد خبر: ۲۸۵۸۷۳
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۰
آمریکا در سال ۱۹۸۷ علیه جزیره قبرس تحریم تسلیحاتی وضع کرد که هدفش جلوگیری از رقابت تسلیحاتی و تشویق برای سازش صلح بین اکثریت یونانی و اقلیت ترک آن بود.
 کنگره آمریکا به لغو تحریم‌های چندین دهه‌ای تسلیحاتی علیه قبرس پایان داد که ضربه‌ای به ترکیه محسوب می‌شود.

 به نقل از خبرگزاری فرانسه، سنای آمریکا این لغو تحریم‌های تسلیحاتی علیه قبرس را تصویب کرد که بخشی از لایحه هزینه‌های دفاعی محسوب می‌شود.

آمریکا در سال ۱۹۸۷ علیه جزیره قبرس تحریم تسلیحاتی وضع کرد که هدفش جلوگیری از رقابت تسلیحاتی و تشویق برای سازش صلح بین اکثریت یونانی و اقلیت ترک آن بود.

منتقدان می‌گویند این اقدام از سوی کنگره آمریکا "غیرسازنده" بوده است چون قبرس را مجبور می‌کند به دنبال سایر شرکا باشد در حالیکه ترکیه به عنوان عضوی از ناتو نیروهایش را از ۱۹۷۴ در شمال قبرس مستقر کرده است.

سناتور دموکرات رابرت منندز و سناتور جمهوری خواه مارکو روبیو که این لغو تحریم‌های تسلیحاتی علیه قبرس را مطرح کردند، می‌گویند، به دنبال تشویق برای رشد همکاری بین قبرس، یونان و اسرائیل هستند.

سناتور منندز پس از تصویب اولیه لغو این تحریم‌ها گفت: با توجه به این مساله که یونان به دنبال تعمیق همکاری استراتژیک خود با آمریکاست، این جزو منافع اقتصادی و امنیت ملی ماست که این تحریم‌ها را برداریم چون این تحریم‌ها دیگر کمکی به دستاوردهای امنیتی ایالات متحده نمی‌کند.

در حالیکه دو جامعه یونانی و ترکیه‌ای قبرس پیشرفت‌هایی را در روابط داشته‌اند، تنش‌ها در پی توافق بین لیبی و ترکیه برای اکشتاف منابع جدید گازی در شرق مدیترانه شدت گرفته است.

مقام‌های آمریکایی هشدار داده بودند که ممنوعیت تسلیحاتی علیه قبرس این عضو اتحادیه اروپا را به سمت روسیه سوق می‌دهد چون قبرس در ۲۰۱۵ توافقی را برای دسترسی روسیه به بنادر این جزیره امضا کرده است.

 بر اساس این قانون جدید، ایالات متحده دسترسی به فناوری‌های حساس را برای قبرس همچنان محدود می‌کند، مگر آنکه آمریکا تایید کند که این جزیره مانع از دسترسی ناوهای روسی به بنادر برای سوختگیری و سرویس مجدد شود.

نمایندگان ترکیه و قبرس ترک‌نشین علیه این لغو تحریم‌های تسلیحاتی لابی کرده و می‌گویند، کنگره آمریکا برای یک رقابت تسلیحاتی چراغ سبز نشان داده است.


منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین