|
|
امروز: سه‌شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۳:۰۵
کد خبر: ۲۸۵۸۰۰
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۵
 هشتمین دوره مسابقات ملی مناظرات دانشجویان ایران از ۳۰ آذر تا ۲ دی در محل باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران برگزار شده و در اختتامیه این مسابقات، "مرکز ملی گفت‌وگو، مناظره و آزاد اندیشی" افتتاح می‌شود.

به گزارش ایسنا، عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در نشست خبری هشتمین دوره مسابقات ملی مناظرات دانشجویان ایران که صبح امروز (سه شنبه، ۲۶ آذر) در دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی برگزار شد، وجه تمایز رویدادهای جهاد دانشگاهی را نیاز محوری آن‌ها عنوان کرد و گفت: از شاخص‌های مهم توسعه فرهنگی، گفت و گو است و برداشتن گام در راه توسعه فرهنگی، در گروی ترویج فرهنگ گفتگو خواهد بود. این در حالی است که رشد مکان‌هایی همچون قهوه خانه ها و غیره نیز در کشور ما نشان از نیاز مردم به گفتگو در حوزه اجتماعی دارد.

وی با اشاره به اینکه در فرهنگ ما درست شنیدن و تحمل نظر مخالف آموزه داده نمی‌شود، گفت اصل گفتگو درست شنیدن است و مناظرات دانشجویی این خلأ را پر می کند.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه شعرای ما همچون پروین اعتصامی مناظره را به عنوان ابزار القای مفاهیم مورد استفاده قرار می‌دادند، گفت: سبک زندگی ما باعث شده موضوع گفت‌وگو مورد غفلت قرار گیرد؛ همچنین نیاز هست که مسائل دانشگاه در خود دانشگاه مطرح شود اما نه در قالب تریبون آزاد؛ چرا که در این صورت باز خورد نظرات شنیده نمی‌شود.

علیزاده با تاکید بر آن که توانستیم مناظرات بومی خودمان را با استانداردهای بین‌المللی تولید کنیم، گفت: این مناظرات فارغ از تحقیر و توهین و تمسخر است و نکته مقابل خشونت، جزم اندیشی و نظرات رادیکال به شمار می‌آید.

وی با اشاره به اینکه استقبال دانشجویان از مناظرات دانشجویی به دلیل جنبه مهارت آموزی و اجتماعی آنها است، خاطرنشان کرد: دلیل استقبال این است که فارغ از سلایق افراد، همه را لحاظ می‌کنیم و دانشجویان خودشان مخالف یا موافق بودن خود با گزاره را انتخاب می‌کنند. مناظره یک کار علمی و تیمی است و استفاده از نقطه نظرات اساتید که داوران حرفه‌ای و نیز خود دانشجویان هستند پشتوانه علمی مسابقات را تقویت می‌کند.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی تأکید کرد: مخالفت یا موافقت با گزاره برای ما مهم نیست بلکه شیوه مناظره مهم است و اینکه کدام گروه از این ابزار بهتر استفاده کند. شرایط اقتصادی و معیشتی باعث شده برخی حوزه‌های فرهنگی مورد غفلت واقع شود که نپرداختن به آن ها صدمات غیر قابل جبرانی را در بر دارد.

علیزاده اظهار کرد: تمرین کردن شیوه گفت‌وگو و مطالبه باید در آموزش و پرورش و سنین کودکی آموزش داده شود، همچنین نباید به برگزاری لیگ مناظرات اکتفا کنیم بلکه بر اساس مناظره باید محتوا تولید کنیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود و در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در رابطه با برگزاری مناظرات به زبان انگلیسی، توضیح داد: تعداد کمی به این مناظرات راه پیدا کردند و به دلیل اینکه تعداد حداقلی گروه‌ها به حد نصاب نرسیده است، برگزاری مسابقات ادامه پیدا نکرد. این در حالی است که انتظار داریم فرد شرکت‌کننده با فرهنگ انگلیسی صحبت کند، ضمن آنکه چشم‌انداز برگزاری مناظرات به زبان عربی را هم داریم.

ادامه دارد...

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین