|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
کد خبر: ۲۸۵۵۵۶
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۷
  رییس جمهوری روسیه در پیام تبریک به نخست وزیر انگلیس به مناسبت پیروزی حزب محافظه کار در انتخابات پارلمانی انگلیس تصریح کرد: همکاری‌ها و روابط سازنده به نفع روسیه و انگلیس است.

ولادیمیر پوتین در پیام خود به بوریس جانسون که روز جمعه در سایت اینترنتی دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین منتشر شد، نوشت: تبریک به مناسبت پیروزی شما برای انتصاب مجدد به مقام نخست وزیر انگلیس را بپذیرید.  

وی افزود: اطمینان دارم توسعه روابط و همکاریهای سازنده در سطوح مختلف در جهت منافع دو کشور و کل قاره اروپا است.

پوتین نوشت: برای شما موفقیت در مقام پرمسئولیت رئیس کابینه دولت انگلیس و سلامتی و بهروزی مسالت می کنم

جانسون پس از آنکه نتوانست در موعد مورد نظرش یعنی ۳۱ اکتبر (۹آبان) انگلیس را از اتحادیه اروپا خارج کند، برگزاری انتخابات زودهنگام را برای تحکیم موقعیت سیاسی خود و به تحقق برگزیت مطرح کرد.

بر اساس آخرین نتایج شمارش آرا تا این لحظه، حزب محافظه‌کار با کسب 364 کرسی از 650 کرسی مجلس عوام توانسته است به عنوان حزب پیروز در پارلمان انگلیس برای پنج سال دیگر و بدون نیاز به تشکیل ائتلاف با احزاب کوچک‌تر سکان دولت را به دست بگیرد.

 روابط روسیه و انگلیس در سه دهه اخیر و پس از فروپاشی اتحاد شوروی سابق همواره پرتنش بود و دو طرف یکدیگر را در مسائل مختلف متهم میکردند.

روسیه در جنگ داخلی در جمهوری چچن که هزاران کشته برجای گذاشت انگلیس را متهم کرد که سازمان‌های جاسوسی آن کشور به طور پنهانی در این حوادث شرکت دارند و در واقع از گروه‌های مسلح چچنی مخالف دولت روسیه که در فهرست تروریستی این کشور قرار گرفته بودند، حمایت میکردند.

مسکو در آن زمان از لندن درخواست استرداد «احمد زاکایف» از رهبران جدایی طلبان چچنی کرد که برای مدتی در این کشور پناهنده شده بود.

پس از آن مساله مرگ «الکساندر لیتویننکو» افسر سابق سازمان امنیت فدرال روسیه در انگلیس مطرح شد و لندن سازمان‌های اطلاعاتی روسیه را مسئول مرگ این مخالف دولت روسیه خواند.

بر اساس اطلاعات انگلیس، لیتویننکو با سفارش دولت روسیه و توسط فردی به نام «آندره لوگاوی» مسموم شد و مسکو نه فقط لوگاوی را تحویل نداد بلکه این فرد نماینده مجلس دوما شد.
مساله اسکریپال عامل دیگر تنش‌آفرین در روابط روسیه و انگلیس بود.

«سرگئی اسکریپال» که افسر سابق سازمان اطلاعات ارتش روسیه بود پس از چند سال زندان در این کشور به انگلیس تحویل شد و در ماه مارس گذشته به همراه یولیا دخترش مسموم شد و لندن روسها را مسئول مسمومیت این دو نفر خواند و اختلاف میان دو کشور به اوج خود رسید.
 آخرین موج تنش‌ها بین روسیه و انگلیس ادعای لندن مبنی بر مداخله مسکو در امور داخلی این کشور است که در رسانه های انگلیسی به تفصیل به آن پرداخته شده است.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین