|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۲
کد خبر: ۲۸۵۴۶۲
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۲
ناهید حیدری در نشست هم اندیشی اعضای کمیته‌های مشاغل سخت و زیان آور که در هتل پارسیان انقلاب برگزار شد با بیان اینکه مشاغل سخت و زیانآور از ابعاد و زوایای مختلف قابل بررسی است گفت: محور اصلی این جلسه، نیروی کار و کارگر است. یکی از شاخصهای توسعه یافتگی و یکی از مهمترین عوامل تولید، نیروی کار سالم است.
 مدیرکل تامین اجتماعی غرب تهران با بیان اینکه میانگین سنی بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان آور حدود ۴۰ سالگی و چیزی بین سنین ۳۸ تا ۳۹.۵ سال است، به عبارت دیگر حدود ۱۰ سال از سن مقرر برای بازنشستگی، زودتر بازنشسته می‌شوند گفت: باید جدی‌تر به مسئله بازنشستگی در قالب مشاغل سخت نگاه کنیم.

به گزارش ایسنا، ناهید حیدری در نشست هم اندیشی اعضای کمیته‌های مشاغل سخت و زیان آور که در هتل پارسیان انقلاب برگزار شد با بیان اینکه مشاغل سخت و زیانآور از ابعاد و زوایای مختلف قابل بررسی است گفت: محور اصلی این جلسه، نیروی کار و کارگر است. یکی از شاخصهای توسعه یافتگی و یکی از مهمترین عوامل تولید، نیروی کار سالم است.

وی افزود: همچنین محور اقتصاد مقاومتی و رونق تولید در کشور ما نیروی کار سالم و ماهر است و امروز توجه به آن یک ضرورت جدی است.

مدیرکل تامین اجتماعی غرب تهران با بیان اینکه امروز تغییر نگرش درباره مشاغل سخت و زیان آور یک ضرورت است و میسر نمی‌شود مگر با ارتقای آموزش گفت: نباید به بهانه بازنشستگی زودهنگام، سلامت نیروی کار را به مخاطره بیندازیم؛ مواردی با قانون کار و تامین اجتماعی هم مغایرت دارد که باید به سمتی برویم که اصلا مشاغل سخت و زیان‌آور به دلایلی چون استاندارد نبودن و آلایندگی محیط کار نداشته باشیم.

وی افزود: اصلاح محیط کار و استانداردسازی آن نیز جزو موکدات قانونی است و امید است در راستای احیای این قوانین برای تقویت نیروی کار سالم گام برداریم.

حیدری با بیان اینکه از دهه ۶۰ تا کنون تعداد بیمه‌شدگان ما هشت برابر و تعداد بازنشستگان ما ۱۹ برابر شده است گفت: از ۱۰۰ درصد مستمریها، ۳۵ درصد مربوط به بازنشستگی‌های زود هنگام است. از کل آمار بازنشستگیهای زودهنگام، ۶۲ درصد به بازنشستگیهای سخت وزیان آور برمی‌گردد.

حیدری ادامه داد: نباید با آماری در این سطح روبرو باشیم. از تصویب الحاقیه تبصره ۲ ماده ۷۶ قانون تامین اجتماعی حدود ۱۸ سال می گذرد و نباید به این میزان مشاغل سخت و زیان آور داشته باشیم. این آمار نشان می دهد که تعداد زیادی از کارکنان و کارگران دچار مشکلات جسمی و روحی و روانی پس از بازنشستگی هستند. حدود ۶۲ درصد از نیروهای فعال و حرفه‌ای ما در عرصه خدمات تولیدی که در اوج بهره‌وری‌اند به دلیل آلاینده‌های محیط کار به بازنشستگی زودهنگام می رسند و این به خانواده و سلامت افراد لطمه وارد می کند.

حیدری ادامه داد: میانگین سنی بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان‌آور حدود ۴۰ سالگی و چیزی بین سنین ۳۸ تا ۳۹.۵ سال است. یعنی حدود ۱۰ سال از سن مقرر برای بازنشستگی، زودتر بازنشسته می‌شوند. باید جدی‌تر به مسئله بازنشستگی در قالب مشاغل سخت نگاه کنیم. معتقدم سلامت نیروی کار برای جوامع کارگری و کارفرمایی نیز حائز اهمیت است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین