|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۲
کد خبر: ۲۸۵۲۶۴
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۶
به گزارش خبرگزاری آلمان، با پشتیبانی روسیه پیشروی این نیروها به سوی پایتخت لیبی سرعت گرفته است. دولت "وحدت ملی" که بر طرابلس و مناطق محدودی از لیبی تسلط دارد از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته می‌شود.
 با پشتیبانی روسیه پیشروی نیروهای ژنرال حفتر به سمت طرابلس شتاب گرفته و درگیری‌ها به سمت مرکز شهر کشیده می‌شود. فرستاده ویژه سازمان ملل در امور لیبی وضعیت پایتخت را بسیار نگران‌کننده می‌داند.

به گزارش ایسنا، نیروهای تحت فرمان ژنرال بازنشسته ارتش، خلیفه حفتر که خود را "ارتش ملی لیبی" می‌خوانند به پیشروی به سمت طرابلس ادامه می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری آلمان، با پشتیبانی روسیه پیشروی این نیروها به سوی پایتخت لیبی سرعت گرفته است. دولت "وحدت ملی" که بر طرابلس و مناطق محدودی از لیبی تسلط دارد از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته می‌شود.

به گفته غسان سلامه،‌ فرستاده ویژه سازمان ملل در امور لیبی، درگیری‌های نظامی در حومه طرابلس طی ۱۰ روز گذشته به سمت مناطق شهری کشیده شده است.

سلامه به روزنامه ایتالیایی "کوریرره دلا سرا" گفته از زمانی که نیروهای روسی به یاری نظامیان تحت فرمان ژنرال حفتر آمده‌اند حمله‌ها به طرابلس شدیدتر شده و او "بسیار نگران" است.

نیروهای موسوم به "ارتش ملی لیبی" به رهبری خلیفه حفتر بر بخش بزرگی از شرق و جنوب کشور تسلط دارند و از ماه آوریل سال جاری حمله برای تسخیر طرابلس را آغاز کرده‌اند. این حمله کشور جنگ‌زده لیبی را با بحرانی عمیق‌تر و پیچیده‌تر از قبل روبرو کرده است. به گفته شاهدان عینی نیروهای ژنرال حفتر در روزهای گذشته به مواضع نیروهای دولتی در جنوب پایتخت حمله کرده‌اند.

به گزارش دویچه‌وله، شرکت BPMC که به شرکت نفت دولت وفاق ملی تعلق دارد و مسئول تامین سوخت مورد نیاز پایتخت است در بیانیه‌ای اعلام کرده که به دلیل شدت گرفتن درگیری‌های نظامی تمام فعالیت‌های خود در طرابلس را متوقف کرده و کارمندانش را به مناطق امن منتقل کرده است.

لیبی از زمان سقوط معمر قذافی دیکتاتور سابق این کشور در سال ۲۰۱۱ دچار بحران شدیدی شد که همچنان ادامه دارد. از سال ۲۰۱۴ دو گروه مستقر در طرابلس و در شرق لیبی هر کدام کنترل بخشی از کشور را در اختیار دارند.
تشدید بحران و اتهام به روسیه

محمد سیاله، وزیر خارجه دولت وفاق ملی، از جمله سیاستمدارانی است که نسبت به سقوط طرابلس ابراز نگرانی کرده است.

او به روزنامه ایتالیایی "لا رپوبلیکا" گفته روسیه سربازانی به لیبی فرستاده که از جمله به وسیله پهپادهای نظامی از نیروهای ژنرال حفتر پشتیبانی می‌کنند.

غسان سلامه و محمد سیاله از جمله شرکت‌کنندگان در کنفرانس گفت‌وگوهای مدیترانه بودند که روز شنبه هفتم دسامبر در شهر رم، پایتخت ایتالیا، برگزار شد.

غسان سلامه،‌ فرستاده ویژه سازمان ملل در امور لیبی می‌گوید جنگجویان روسی به یاری نیروهای ژنرال حفتر آمده‌اند.

حدود دو هفته پیش، مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا، روسیه را به پشتیبانی از نیروهای "ارتش ملی لیبی" از طریق اعزام نظامیان و شبه‌نظامیان وابسته به شرکت‌های خصوصی روسی متهم کرد. سرگئی لاوروف، همتای روسی پامپئو، این اتهام را "شایعه" خوانده و آن را تکذیب کرده است.

فتحی باشاغا، وزیر کشور دولت وفاق ملی، حدود یک ماه پیش در گفت‌وگو با شبکه خبری بلومبرگ، روسیه را به "جنگ‌افروزی در لیبی و تلاش برای بازگرداندن بقایای رژیم قذافی" متهم کرده و گفته بود مسکو به جای کمک برای یافتن راه‌حل به بحران دامن می‌زند.
تلاش آلمان برای میانجیگری

شماری از ناظران احتمال می‌دهند سقوط احتمالی طرابلس به معنای خاتمه یافتن درگیری‌های نظامی در لیبی نخواهد بود و مخالفان ژنرال حفتر علیه او و نیروهای تحت فرمانش وارد عمل خواهند شد.

این نگرانی نیز وجود دارد که با ادامه و تشدید درگیری‌ها در لیبی گروه‌های افراط‌گرا نظیر داعش بار دیگر در این کشور فعال شوند.

آلمان می‌کوشد با برگزاری یک "کنفرانس بین‌المللی لیبی" در برلین به حل مناقشه در این کشور شمال آفریقا یاری رساند. تاکنون تاریخ دقیق برگزاری این کنفرانس و شرکت‌کنندگان آن مشخص نشده است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین