|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۹
کد خبر: ۲۸۵۲۱۹
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۴
دو کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم که یکی از آنها ریاست قوه قضائیه را برعهده گرفت و دیگری هم دو ساعت پس از پایان سخنرانی در روز دانشجو، راهی وزارت کشور شد تا برای انتخابات مجلس یازدهم نام‎نویسی کند، در روزی برای دانشجویان به سخنرانی پرداختند که تعدادی از دانشگاه‌ها شاهد اعتراضات دانشجویی بودند.
  16 آذر امسال با تفاوت زیادی نسبت به سال‎های قبل برگزار شد.
 ابراهیم رئیسی میهمان دانشجویان دانشگاه تهران شد و محمدباقر قالیباف هم در جمع دانشجویان علامه طباطبایی سخنرانی کرد.

دو کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم که یکی از آنها ریاست قوه قضائیه را برعهده گرفت و دیگری هم دو ساعت پس از پایان سخنرانی در روز دانشجو، راهی وزارت کشور شد تا برای انتخابات مجلس یازدهم نام‎نویسی کند، در روزی برای دانشجویان به سخنرانی پرداختند که تعدادی از دانشگاه‌ها شاهد اعتراضات دانشجویی بودند.

در همان دانشگاه تهران، جایی که قرار بر سخنرانی ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه بود، تعدادی از دانشجویان با حمل پلاکاردهایی مقابل دانشکده ادبیات تجمع کرده و شعارهایی را هم سر دادند. تعدادی از دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی هم با قراردادن سینی‎های غذای خود در محوطه دانشگاه، سنت نمادین اعتراض در خصوص مسائل صنفی دانشجویان را نشان دادند. دانشگاه پلی تکنیک هم شاهد تجمع تعدادی از دانشجویان خود بود که در آن شعارهایی نیز سر داده شد.
اما در این روز اتفاق خوبی هم رخ داد؛ چراکه تجمع‌های دانشجویی در اعتراض به بازداشت دانشجویان در اعتراضات آبان ماه هم انجام شد. پیش از آغاز سخنرانی رئیس قوه قضائیه با خبر خوب آزادی آخرین دانشجوی بازداشتی همراه شد. مجری برنامه در ابتدای این مراسم گفت: براساس خبر خوشی که صبح به ما دادند، آخرین دانشجوی بازداشتی در حوادث اخیر آزاد شده است. محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران هم گفت که از صمیم قلب از تصمیم آقای رئیسی و موافقت رهبر انقلاب برای آزادی دانشجویانی که اتهامات امنیتی داشتند، نهایت تشکر را دارم.

در مراسم دیروز دانشگاه تهران، نمایندگان تشکل‌های مختلف دانشجویی از جمله انجمن اسلامی دانشجویان مستقل، جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران، بسیج دانشجویی و جنبش عدالتخواه دانشجویی به بیان نظرات خود پرداختند. پس از آن نوبت به رئیس دستگاه قضا رسید تا بار دیگر از تلاش قوه قضائیه برای اجرای عدالت بگوید.

رئیسی: بعضی از خصوصی سازی‎ها برای بر فنا دادن بیت‎المال است

رئیسی با تأکید بر اینکه «مطالبه از مسئولان باید به‌عنوان یک نعمت و ثروت تلقی شود» گفت: هرگز نباید از مطالبات دانشجویی به‌عنوان یک مشکل یاد شود بلکه بیان دغدغه‌ها و مشکلات و لسان مردم بودن یک نعمت و فرصت است.

به‌گزارش ایسنا، رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: عنوانی که عزیزان دانشجو به‌عنوان صدای مستضعفان انتخاب کردند عنوان درستی است. اینکه دانشجویان خود را مسئول بدانند که صدای افرادی که به‌هر شکلی ممکن است مشکل داشته باشند را به گوش همه برسانند از جلوه‌های آرمان‌خواهی، عدالت‌خواهی و حق‎خواهی است و این مطالبه‌گری و نگاه به اصلاح امور همواره باید مورد توجه باشد.

رئیس قوه قضائیه با تأکید بر اینکه مسأله شفافیت امر بسیار مهمی است، گفت: از مردم بودن و محرمانگی امر مهمی است، در مورد یکسری مسائل امنیتی این موضوع متفاوت است و مورد اختلاف نیست اما نسبت به مسائلی که مردم باید مطلع باشند این موارد می‌تواند زمینه اجرای عدالت را فراهم کند. رئیسی به موضوع فساد اشاره کرد و گفت: فساد را نباید در هیچ کجای جامعه اسلامی قبول کرد، فساد با شاخصه عدالت گستری نظام سازگار نیست. فساد ظلم به مردم و نظام است و امر مردودی است. جمهوری اسلامی ایران نظامی مبتنی بر احکام دینی و عمل به وظایف است اما امکان خطا و اشتباه ممکن است. اشتباه یک امر است فساد امر دیگری است. فساد و دست‌اندازی به حقوق بیت‎المال، دزدی، ارتشا، پورسانت و رانتخواری تخلف نیست و نمی‎توان از آن گذشت.  امروز باید همه دستگاه‎ها در کشور با فساد مبارزه کنند. بعضی می‎گویند دستگاه قضایی فقط بگیرو ببند می‏ کند، بله وظیفه ما برخورد با مفسدین است و برخورد هم خواهیم کرد. رئیسی اضافه کرد: ساختارهای فسادزا باید از بین برود. بعضی از خصوصی سازی‎ها به‌صورت جدی برای بر فنا دادن اموال مردم و بیت المال است.

حتماً جرم سیاسی غیر از جرم امنیتی است

رئیسی بار دیگر قائل به تفکیک جرایم سیاسی از امنیتی شد و گفت: حتماً جرم سیاسی غیر از جرم امنیتی است. من این موضوع را پیش‌تر هم اعلام کرده بودم و نه اینکه در این جلسه اعلام کنم، چون اینجا دانشگاه است. بنده از اولین روزی که آمدم این موضوع را اعلام کردم که باید بین جرم سیاسی و امنیتی تفاوت قائل شد. البته در قانون هم این مقوله همین طور است.

وی با اشاره به جریانات کارگری و دانشجویی در کشور و تحت تأثیر قرار گرفتن آن با جرم سیاسی و امنیتی گفت: ما بین این مسائل فرق می‎گذاریم. البته رهبر معظم انقلاب چند سال قبل هم فرمودند من از دانشگاه گله دارم. رهبری عنوان داشتند: چرا برخی می‌خواهند دانشجو و دانشگاه سیاسی نباشد؟ دانشجو باید سیاسی باشد. سیاسی یعنی عضو فلان گروه و فلان دسته سیاسی باشد، خیر. سیاسی بودن دانشجو بدین منظور است که جامعه را بشناسد و نیاز جامعه را بداند و متناسب با نیاز جامعه حرف بزند و رفع نیاز کند. رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: به اعتقاده بنده مهم‌ترین سیاسیون ما شهدای عالی‌قدر دانشجویی ما هستند، شهدای دانشجویی ما نیاز جامعه را خوب شناختند و حاضر شدند خطر کنند و جان‌شان را در این امور بگذارند بنابراین این دانشجوی سیاسی است. دانشجوی سیاسی این نیست که با حرف‌های روشنفکرانه جامعه را به فرهنگ، اخلاق و راه غربی گرایش دهد. دانشجوی سیاسی دانشجویی است که جامعه را بشناسد و بتواند براساس نیاز و خواست جامعه حرکت کند.

توپخانه قالیباف علیه دولت

محمدباقر قالیباف اما برخلاف رئیسی، تنها دولت را نشانه گرفته بود. او همچون سخنرانی‎های پیش از این خود، همه اقدامات و برنامه‏‌های دولت را به نقد کشید و تقریباً همان حرف‌هایی را زد که جزو شعارهای تبلیغاتی انتخاباتی او محسوب می‎شدند؛ شعارهایی که شاید اینبار دو ساعت پیش از ثبت‌نام برای رسیدن به بهارستان، کارساز بیفتد.

او با محور «جوانگرایی» وعده حل مشکلات اقتصادی در بازه زمانی 5 ساله را داد و گفت که جوانان باید مجلس قوی درست کنند تا در رأس امور باشد. قالیباف مشکلات و مسائل معیشتی کشور را بی‌ارتباط با امریکا دانست و گفت: احساس مردم ما این است که مشکلات امروز جامعه ما به خاطر عدم ارتباط با امریکا است اما نمی‌دانند که وقتی دولت می‌خواهد کشور را شرطی اداره کند وضعیت از این بهتر نمی‌شود. دولت ما می‌خواهد هم چرخ سانتریفیوژ بچرخد و هم چرخ زندگی مردم ولی در عمل هر دو را تعطیل کرده است. قالیباف افزود: دولت ما آب و نان مردم را به موضوعاتی گره زده است که خارج از کشور و خارج از توان داخلی کشور است. مسئولان ما با مردم ارتباط ندارند مسئولان ما درون مردم نمی‌روند. مسئولان ما مردم را از پشت شیشه ماشین می‌بینند و آنگاه نظرسنجی می‌کنند و براساس نظر سنجی‌های خود تصمیمات غلط می‌گیرند. البته باید بدانیم که دولت امروز ما قدرت همان تصمیم‌گیری را هم ندارد.

وی ادامه داد: دولت هم‌اکنون می‌خواهد کسری بودجه کشور را به اتحادیه اروپا گره بزند. بحث بر سر این نیست که این موضوع دنبال نشود بحث بر سر این است که ما نباید منتظر و چشم انتظار آنها باشیم. این همان نکته‌ای است که رهبر معظم انقلاب به آن تأکید دارند.

فارغ از گرایش‌های سیاسی وظیفه ما است که به دولت کمک کنیم. زیرا چالش ما اقتصاد است البته برداشتن گام اول با دولت است. دولت ما به‌دنبال توزیع فقر است نه ثروت. دولت ما حتی در توزیع فقر هم ناعادلانه عمل می‌کند. نوع نگاه دولت ما غربگرایی است. نگاه دولت ما به 14 درصدی‌ها است.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه سخنان خود ضمن مخالفت با سیاست اصلاح قیمت بنزین گفت: دست آخر نفهمیدم که هدف این سیاست کاهش مصرف بود یا درآمد دولت. دولت ما از آنهایی که باید مالیات بگیرد نمی‌گیرد و از آنهایی که باید مالیات نگیرد، می‌گیرد. مصداق بارز آن مالیات بر سیگار است. این مالیات آن طور که باید، گرفته نمی‌شود. ما از یک کاسب جوان فلافل فروش مالیات می‌گیریم اما از سرمایه داران مالیات نمی‌گیریم و توجیه ما هم این است که نمی‌توانیم به حساب مردم سرکشی کنیم. آخر کجای دنیا این کار را می‌کند؟ آن جایی که نباید به زندگی مردم دخالت کنیم جای دیگری است. همه دولت‌ها و حتی دولت ما به حساب‌ها دسترسی دارد و می‌تواند آنها را بررسی کند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین