|
|
امروز: شنبه ۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۰۰:۵۴
کد خبر: ۲۸۵۰۶
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۶
سناتور جمهوری‌خواه آمریکا تصریح کرد که سنا حق و وظیفه دارد که هرگونه توافق نهایی با ایران را بررسی کند و قول داد که «توافق بد» با ایران را بلوکه کند.
بعد از آنکه سه‌شنبه هفته گذشته، جمهوری خواهان موفق شدند کنترل سنا را به دست بگیرند، «لیندسی گراهام» سناتور جمهوری‌خواه آمریکا از «کارولینای جنوبی» به روزنامه صهیونیستی «هیوم» گفت که سنا حق و وظیفه دارد که هرگونه توافق هسته‌ای با ایران را مورد بررسی قرار دهد و قول داد هرگونه «توافق بد» با ایران را بلوکه کند.

طبق این گزارش، به اعتقاد گراهام هرگونه توافقی که به ایران اجازه غنی‌سازی دهد، یک توافق بد محسوب می‌شود و برای سنا غیرقابل پذیرش است.

وی که روز سه‌شنبه هفته گذشته، برای سومین دوره در سنا انتخاب شد، گفت: «امروز، رؤسای جدیدی در واشنگتن وجود دارد. بزرگترین بازندگان، بعد از انتخابات میاندوره‌ای، حماس، حزب‌الله و برنامه هسته‌ای ایران است.»

گراهام ادامه داد که قصد دارد لایحه‌ای را در ماه ژانویه سال آتی میلادی به رهبر جدید اکثریت جمهوری‌خواهان سنا که احتمالاً سناتور «میچ مک کونل» است بدهد که این لایحه، «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا را موظف می‌کند به سنا اجازه دهد که هرگونه توافق هسته‌ای با ایران را مورد بازبینی و بررسی قرار دهند.

این سناتور جمهوری‌خواه درباره توافق مورد قبول با ایران گفت: «اگر توافقی برای آمریکا، اسرائیل و شرکای آمریکا خوب باشد و از امنیت ملی آمریکا محافظت کند، ما از آن حمایت می‌کنیم، بنابراین توافقی که بد باشد، با آن مخالفت می‌کنیم. من به شخصه اطمینان دارم که این توافق تأیید نخواهد شد.»

پیش از این گزارشاتی منتشر شده بود که در آن آمده بود، اوباما در تلاش است تا در خصوص توافق نهایی هسته‌ای با ایران، نقش کنگره را کاهش دهد که لیندسی گراهام در اینباره گفت: « سنا نه تنها حق دارد بلکه وظیفه دارد که توافق با ایران را مورد بررسی قرار دهد. این کنگره است که درباره تحریم‌های ایران رأی‌گیری می‌کند و این کنگره است که قرار است تحریم‌ها را در صورت نیاز لغو کند. عجیب است که رئیس‌جمهور می‌گوید در خصوص انجام اقداماتی در سوریه و عراق باید به کنگره رجوع شود اما در خصوص توافق با ایران به کنگره نیازی نیست. من به شما اطمینان می‌دهم که سنا در مبارزه سختی مشارکت می‌کند تا توافق را نزد خود بیاورد.»

این سناتور جمهوری‌خواه که در سخنان خود مدعی شد که حکومت ایران بزرگترین بازنده انتخابات میاندوره‌ای کنگره آمریکا بود، در ارتباط با خطراتی که توافق بد هسته‌ای با ایران به همراه دارد، گفت: «باید متوجه باشید که یک توافق بد با ایران می‌تواند، چهره جهان را تغییر دهد. فکر نمی‌کنم یک اسرائیلی بتواند با علم به اینکه ایران قابلیت تولید بمب هسته‌ای را دارد، شبها به راحتی سربر بالین بگذارد.»

وی همچنین درباره این مسئله که دولت اوباما توافق هسته‌ای با ایران را یک دستاورد میراث بالقوه می‌داند، ابراز نگرانی کرد.

گراهام یکی از اعضای کمیته تخصیص بودجه سنا است که اخیرا به دبیرکل سازمان ملل گفته بود که آمریکا بودجه شورای حقوق بشر سازمان ملل را با توجه به اینکه تنها هدف این شورا، منزوی کردن اسرائیل است، قطع می‌کند.

وی گفته بود: «فکر نمی‌کنم مالیات‌دهندگان آمریکایی بخواهند در این برنامه به شورای حقوق بشر سازمان ملل کمک کنند.»

مذاکرات سه جانبه وزرای خارجه ایران، آمریکا و رئیس سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا در «مسقط» در جریان است و فردا نیز ادامه دارد و روز سه‌شنبه هفته جاری قرار است، مذاکرات مدیران سیاسی ۱+۵ (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) با ایران برای رسیدن به توافق جامع هسته‌ای به ریاست اشتون برگزار شود که به گفته طرفین در خصوص موضوعات کلیدی هنوز شکاف‌هایی وجود دارد.

موضع این سناتور جمهوری‌خواه آمریکا همچون موضع مقامات صهیونیستی است. «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز جمعه هفته پیش اعلام کرده بود که یک توافق بد با ایران، تمام جهان را در معرض خطر قرار می‌دهد.
منبع: فارس
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین