|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۲
کد خبر: ۲۸۴۹۸۳
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۳
کلسترول ماده چربی- لیپید- است که در برخی مواد غذایی وجود دارد و در کبد نیز تولید می‌شود. وجود کلسترول برای ترشح هورمون‌هایی از قبیل استروژن و تستوسترون همچنین ویتامین D و ترکیب‌های دیگر ضروری است.
 متخصصان آلمانی تاکید دارند که میزان کلسترول خون باید از اواسط دهه ۲۰ زندگی کنترل شود.

 به گفته محققان کنترل میزان کلسترول خون از سن ۲۵ سالگی می‌تواند به ارزیابی بهتر احتمال ابتلا به بیماری قلبی و سکته مغزی در آینده کمک کند. این بررسی، جامع‌ترین تحقیقی است که تاکنون در مورد تاثیرات طولانی مدت بالا بودن کلسترول بد خون انجام گرفته‌ است.

محققان آلمانی معتقدند هر چه افراد سریع‌تر جهت کاهش کلسترول از طریق رعایت رژیم غذایی و مصرف دارو اقدام کنند نتیجه بهتری بدست می‌آورند.

کلسترول ماده چربی- لیپید- است که در برخی مواد غذایی وجود دارد و در کبد نیز تولید می‌شود. وجود کلسترول برای ترشح هورمون‌هایی از قبیل استروژن و تستوسترون همچنین ویتامین D و ترکیب‌های دیگر ضروری است.

لیپوپروتئین پرچگالی (کلسترول خوب) و لیپوپروتئین کم‌چگالی (کلسترول بد) دو نوع کلسترول هستند که نوع اول برای سلامتی مفید است اما نوع دوم آن به بسته شدن عروق منجر می‌شود.

محققان به بررسی ۴۰۰ هزار نفر از ۱۹ کشور پرداخته و دریافتند که بین میزان کلسترول بد خون و خطر ابتلا به بیماری قلبی-عروقی از اوایل دوران بزرگسالی تا ۴۰ سال بعد ارتباط وجود دارد.

همچنین برآورد احتمال ابتلا به حمله قلبی یا سکته مغزی در افراد ۳۵ ساله و بالاتر بر اساس جنسیت، سطح کلسترول بد، سن و فاکتورهای خطرزایی از قبیل استعمال سیگار، دیابت، قد، وزن و فشار خون امکانپذیر است.

به گفته محققان آلمانی در حال حاضر مقیاسی که برای ارزیابی خطر ابتلا به این عارضه و تجویز داروهای کاهنده لیپید مورد استفاده قرار می‌گیرد می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی تنها برای یک دوره ۱۰ ساله پیش‌بینی کند و بنابراین ممکن است خطری که در بلندمدت متوجه افراد به ویژه جوانان می‌شود، نادیده گرفته شود.

به گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، محققان با تاکید بر ضرورت کنترل کلسترول از دوران جوانی و نیاز به مصرف داروهای استاتین اظهار داشتند: با این حال این نگرانی وجود دارد افراد سبک زندگی سالم را نادیده گرفته و به مصرف داروهای استاتین وابسته شوند که این امر نیز به نوبه خود می‌تواند با عوارض جانبی همراه باشد.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین