|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۵
کد خبر: ۲۸۴۹۸۰
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۶
مدیرکل امور کمیسیون های سازمان پزشکی قانونی کشور در خصوص دلایل افزایش شکایات در حوزه قصور پزشکی گفت: در سال های اخیر شاهد افزایش شکایات نسبت به کادر درمانی و جامعه پزشکی بوده ایم که دلایلی مختلفی موجب رشد شکایات شده است که از آن جمله می توان رعایت نکردن اخلاق حرفه ای از سوی پزشکان و کادر درمانی اشاره کرد.
 در هفت ماهه سال جاری تعداد پرونده های قصور پزشکی نوبت اول که در کمیسیون‌های سازمان پزشکی قانونی کشور مورد بررسی قرار گرفت سه هزار و ۴۹۰ مورد بود که این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل (سه هزار و ۲۲۰ مورد) ۸.۴ درصد افزایش یافته است.

 به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پزشکی قانونی کشور، طی هفت ماهه امسال از کل پرونده های قصور پزشکی نوبت اول مورد بررسی در پزشکی قانونی یکهزار و ۹۳۱ مورد تبرئه و یکهزار و ۵۵۹ مورد نیز منجر به محکومیت شد.

بر اساس این گزارش در هفت ماهه امسال بیشترین میزان شکایت در قصور پزشکی نوبت اول با ۵۷۹ مورد مربوط به رشته دندانپزشکی بوده که ۳۷۰ مورد آن به محکومیت و ۲۰۹ مورد به تبرئه انجامیده است.

پس از آن، جراحی زنان و زایمان با ۴۵۴ مورد، جراحی عمومی با ۳۹۶ مورد، جراحی ارتوپدی با ۲۹۰ و پزشکان عمومی با ۲۶۱ مورد بیشترین موارد شکایت را داشته اند.

همچنین آمار شکایات از گروه های پرستاری هفت ماهه امسال ۱۶۹ و شکایت از مسئولان فنی مراکز درمانی ۱۴۸ مورد بوده که به ترتیب در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با رشد ۶.۳ و ۴.۱ درصدی همراه بوده است.

در این مدت میزان شکایت از گروه های غیرپزشکی ۱۳۷ مورد بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با کاهشی جزئی مواجه بوده است.

بررسی دلایل افزایش قصور پزشکی

مدیرکل امور کمیسیون های سازمان پزشکی قانونی کشور در خصوص دلایل افزایش شکایات در حوزه قصور پزشکی گفت: در سال های اخیر شاهد افزایش شکایات نسبت به کادر درمانی و جامعه پزشکی بوده ایم که دلایلی مختلفی موجب رشد شکایات شده است که از آن جمله می توان رعایت نکردن اخلاق حرفه ای از سوی پزشکان و کادر درمانی اشاره کرد.

وی عدم رعایت اخلاق حرفه ای و پزشکی را از مهم ترین دلایل شکایت در بحث قصور پزشکی عنوان کرد و اظهار داشت: مطابق بررسی های میدانی ۶۰ تا ۷۰ درصد دلایل شکایت از کادر درمانی و پزشکی به موضوع اخلاق حرفه ای و پزشکی کادر درمان برمی گردد؛ به نظر می رسد در صورتی که کادر پزشکی و درمانی با بیمار و یا همراهان او با رعایت اخلاق حرفه ای برخورد کنند و بعد از بروز عارضه به خوبی با آنان صحبت کنند زمینه کاهش شکایت از کادر درمانی تا حد زیادی فراهم شود.

وی ادامه داد: متاسفانه برخی همکاران پزشک به دلیل حجم بالای کار یا برخی دلایل دیگر در رعایت اخلاق حرفه ای به درستی عمل نمی کنند ضمن آنکه توضیح ندادن در خصوص عوارض اقدام درمانی پیش از شروع درمان خود عامل دیگری در افزایش میزان شکایات است.

سلحشور تصریح کرد: بهتر است پزشکان پیش از اقدام درمانی در خصوص عوارض احتمالی درمان توضیحات لازم را به بیمار ارائه کنند تا وی با آگاهی کامل برای درمان تصمیم بگیرد و بتواند با این آگاهی برای درمان رضایت بدهد.

مدیرکل امور کمیسیون های سازمان یادآور شد که گرفتن رضایت و برائت آگاهانه از بیمار در خصوص عوارض درمان تنها در صورتی ارزشمند است که قصوری اتفاق نیفتاده باشد، در غیر این صورت هیچ ارزشی ندارد.

وی ارتقای آگاهی مردم از حقوق قضایی‌شان را دلیل دیگر افزایش میزان شکایت از کادر درمان دانست و افزود: علاوه بر ارتقای آگاهی مردم از حقوق قضایی، آگاهی و دانش پزشکی مردم نیز نسبت به بیماری ها با توجه به دسترسی به اینترنت و فضای مجازی بالاتر رفته است و مردم از عوارض بیماری ها و اقداماتی که ممکن است کادر درمانی در انجام آن کوتاهی کرده باشند آگاه‌تر شده اند و همین افزایش آگاهی زمینه ساز برخی شکایات در حوزه قصور می شود.

مدیرکل امور کمیسیون های سازمان وضعیت اقتصادی مردم را یکی دیگر از دلایل نه چندان جدی در بروز شکایات قصور پزشکی عنوان کرد و گفت: گاهی مردم برای جبران هزینه های مالی درمان و نیز جبران عوارض بیماری اقدام به شکایت می کنند که البته به عنوان دلیل نه چندان قوی مطرح می شود.

سلحشور با اشاره به اعتماد مردم به جامعه پزشکی و آسیب‌هایی که خدشه دار شدن این اعتماد به همراه دارد، اظهار داشت: برخی برنامه های غیرکارشناسانه در مورد قصور و خطاهای پزشکی که در جراید و رسانه ها منتشر می شود این اعتماد را خدشه دار می کند در حالیکه اکثریت قریب به اتفاق جامعه پزشکی وظایف خود را به شکل شایسته ای ارائه می کنند و شاید تنها درصد بسیار کمی مشکلاتی در این خصوص داشته باشند.

به گفته وی هرچند پزشکی نیز یک شغل و منبع درآمد است اما اگر مردم احساس کنند که پزشک مقدم بر درمان و معالجه بیمار، به این شغل صرفا به عنوان منبع مالی نگاه می کند دچار ذهنیت منفی می شوند و تصور می کنند پزشک در پی درمان آلام و دردهای آنان نیست.

دندان‌پزشکی، زنان و زایمان و جراحی عمومی در رتبه های اول آمار شکایات

سلحشور در ادامه با بیان اینکه سه رشته های دندان‌پزشکی، زنان و زایمان و جراحی عمومی معمولا در رتبه های اول آمار شکایات قصور پزشکی قرار دارند، افزود: بالا بودن آمار قصور در رشته زنان و زایمان نه به دلیل زیادی تعداد اشتباهات در این رشته بلکه به خاطر وسعت و اهمیت آن است.

وی ادامه داد: در رشته زنان و زایمان تعداد مراجعات بسیار بالاست و به دلیل وجود مادر و کودک حساسیت در مورد آن زیاد است بنابراین در رتبه های بالای شکایات قصور پزشکی قرار دارند و در هفت ماهه سال جارسی نیز بعد از دندان‌پزشکی در رتبه دوم قرار دارد.

به گفته سلحشور بالا بودن آمار شکایات قصور در رشته دندان‌پزشکی نیز به دلیل بالا بودن میزان هزینه هاست و اگر اقدامی درست انجام نشود بیمار برای جبران هزینه پرداختی اقدام به شکایت می کند. در مورد جراحی عمومی هم تعداد زیادی بیماران به این گروه از پزشکان مراجعه می کنند و به همین دلیل جزء رشته های پرشکایت است.

مدیرکل امور کمیسیون های سازمان همچنین در خصوص زمان انتظار برای پاسخ‌دهی به پرونده ها در کمیسیون‌های پزشکی قانونی اظهار داشت: تلاش ما این است که پرونده ها حداکثر ظرف ۴۵ روز کاری پاسخ داده شود اما به دلیل کثرت پرونده‌ها و کمبود نیروی انسانی این زمان بیشتر شده است اما برنامه ریزی این ایت که این زمان را به حداقل ممکن کاهش دهیم.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین