|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۷
کد خبر: ۲۸۴۹۷۸
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۱
روسیه به خصوص اعلام کرده که نیازی به تصمیم گیری در نشست هفته جاری نمی‌بیند و ترجیح می‌دهد نزدیک به پایان مهلت اجرای پیمان فعلی در مارس، تغییرات ضروری اعلام شوند.
 عراق که به شکل مداوم از سهمیه تولید نفت خود تحت پیمان محدودیت عرضه اوپک پلاس تخطی کرده است، از سایر اعضای این گروه درخواست کرد از کاهش بیشتر تولید نفت حمایت کنند.

 در آستانه برگزاری دیدارهای اوپک و اوپک پلاس در روزهای پنج شنبه و جمعه، ثامر غضبان، وزیر نفت عراق در وین به خبرنگاران گفت:‌توافق فعلی کاهش عرضه ۱.۲ میلیون بشکه در روز که تا مارس اجرا می‌شود باید به ۱.۶ میلیون بشکه در روز افزایش پیدا کند.

غضبان گفت: میزان محدودیت عرضه فعلی برای تثبیت بازار کافی نیست و پیشنهاد برای افزودن ۴۰۰ هزار بشکه در روز دیگر به محدودیت عرضه مطرح است اما قطعی نیست و باید درباره آن میان اعضای اوپک پلاس مذاکره شود.

به گفته تحلیلگران، هر گونه توافق مستلزم تصویب همه ۲۴ عضو گروه اوپک پلاس است که توافق میان آنها ممکن است به راحتی حاصل نشود.

یک منبع آگاه به "اس اند پی گلوبال پلاتس"‌گفت: نشست کمیته فنی مشترک گروه اوپک پلاس روز سه شنبه برگزار شد و تنها سناریوهای تمدید محدودیت عرضه فعلی مورد بررسی قرار گرفت.

روسیه به خصوص اعلام کرده که نیازی به تصمیم گیری در نشست هفته جاری نمی‌بیند و ترجیح می‌دهد نزدیک به پایان مهلت اجرای پیمان فعلی در مارس، تغییرات ضروری اعلام شوند.

روسیه بزرگترین تولیدکننده غیرعضو اوپک است که در این پیمان مشارکت دارد اما پایبندی بالایی به سهمیه تولید خود نداشته و عمده بار کاهش تولید بر عهده اوپک بوده است.

سارا وکشوری، مدیر شرکت مشاوره Energy  SVB در این باره گفت: تولیدکنندگان روسی برای حفظ پایبندی به توافق فعلی به سختی تلاش می‌کنند به خصوص اکنون که فصل زمستان نزدیک می‌شود. موافقت روسیه با کاهش بیشتر تولید از سطح فعلی آسان نخواهد بود.

اما غضبان گفت: محدودیت عرضه بیشتر به مقابله با مشکل کندی رشد عرضه در سال میلادی آینده کمک خواهد کرد و هر گونه کاهش تولید توافق شده میان اعضا تقسیم خواهد شد. کاهش تولید ۱.۶ میلیون بشکه در روز در نشست دسامبر سال ۲۰۱۸ اوپک پلاس مورد بحث قرار گرفت اما برخی از اعضا با آن مخالفت کردند و در نتیجه توافق فعلی برای محدودیت عرضه ۱.۲ میلیون بشکه در روز تصویب شد.

غضبان مخالفت احتمالی از سوی روسیه را رد کرد و گفت: الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه گفته است برای یک دیدار سازنده امیدوار است. وی در ادامه افزود: هیچ کس مخالفتی ندارد.

وزیر نفت عراق درباره پایبندی کشورش به توافق کاهش تولید گفت: نرخ پایبندی بهبود پیدا کرده و این کشور از آوریل پایین سهمیه ۴.۵۱ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده است. این کشور از سوی سایر اعضای اوپک برای بهبود پایبندی به توافق کاهش تولید تحت فشار قرار دارد.

بر اساس گزارش رویترز، غضبان گفت: تولید نفت فعلی عراق حدود ۴.۶۰ میلیون بشکه در روز است.


منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین