|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۰
کد خبر: ۲۸۴۹۷۶
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۷
زمانی که مجوزهای قانونی به گمرک ارائه نشود، امکان صدور پروانه و ترخیص برنج ها برای گمرک مقدور نیست و بر اساس تفاهم به تصمیمی که در ستاد تنظیم بازار و شورای عالی استاندارد گرفته شده و مصوبه امضاء شده است، مشکلی از این بابت وجود نداشته و اجازه صدور مجوز قانونی استاندارد و متعاقب آن، ترخیص کالا از گمرک داده شده است.
 معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران نیز از تعیین تکلیف برنج های دپو شده در گمرک خبر داد.

پس از انتشار خبر مربوط به دپوی برنج در گمرگ شهیدرجایی بندرعباس، مهرداد جمال ارونقی در گفت و گو با ایسنا، افزود: براساس اطلاعات به دست آمده، حدود ١ هزار و ٥٠٠ کانتینر برنج در گمرک شهید رجایی دپو شده بود، که بررسی ها نشان داد مجوز قانونی استاندارد توسط صاحبان کالا اخذ و به گمرک ارائه نشده است. زمانی که مجوزهای قانونی به گمرک ارائه نشود، امکان صدور پروانه و ترخیص برنج ها برای گمرک مقدور نیست و بر اساس تفاهم به تصمیمی که در ستاد تنظیم بازار و شورای عالی استاندارد گرفته شده و مصوبه امضاء  شده است، مشکلی از این بابت وجود نداشته و اجازه صدور مجوز قانونی استاندارد و متعاقب آن، ترخیص کالا از گمرک داده شده است.

وی عنوان کرد: حال در خصوص چرایی عدم صدور مجوز بدلیل تخصصی بودن موضوع، باید سازمان متولی توضیحات لازم را ارائه دهد .مصوبه ستاد تنظیم بازار ابلاغ شده و متعاقب صدور مجوز قانونی استاندار ، گمرک بقید فوریت، نسبت به ترخیص این کالا اقدام خواهد کرد.

جمال ارونقی با بیان این که توزیع برنج های وارداتی همه ساله از مرداد تا اوایل آبان همزمان با برداشت برنج در کشور ممنوع می شود، افزود: در حقیقت برنج های دپو شده در این چندماه ممنوعیت نیز ترخیص موقت شدند  و مطابق مصوبات ستاد تنظیم بازار  تعهدات لازم از واردکنندگان  دریافت شد تا در زمان اعلام شده اجازه توزیع داده آنها داده شود . در نتیجه در زمانی که واردات برنج ممنوع بود با توجه به مصوبه تنظیم بازار همه برنج های دپو شده ترخیص  اما اجازه توزیع داده نشد، پس در نتیجه ١ هزار و ٥٠٠ کانتینر دپو شده به دلیل عدم ارائه مجوز قانونی استاندارد توسط صاحبان کالا، اجازه ترخیص را صادر نکرده است.

ارونقی در پایان گفت: ترخیص برنج در ماه های مهر ٣٠ هزار تن و آبان ٢٠ هزار تن بوده است و اجازه توزیع طبق شرایط کارگروه ستاد تنظیم بازار داده شده است بنابراین ممنوعیت فصلی باعث دپوی هیچ برنجی در گمرک نشده است.
 

منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین