|
|
امروز: شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۵
کد خبر: ۲۸۴۶۴۳
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۲
رئیس مجمع عمومی سازمان ملل در ادامه تاکید کرد: اسرائیل باید حسن نیت خود را در میانجگری برای توافقی مشترک که مورد قبول همه طرف‌ها باشد، نشان دهد. او توقف خشونت‌ها را خواستار شد.
 سازمان ملل روز جهانی همبستگی با مردم فلسطین را در مقر خود در نیویورک با حضور تیجانی محمد باندی رئیس مجمع عمومی این سازمان، کارینس پرنس رئیس دوره‌ای شورای امنیت، ماریا لویزا ریبرو رئیس دفتر دبیرکل سازمان ملل، ریاض منصور، سفیر فلسطین و شیخ نیانگ، سفیر سنگال و رئیس کمیته حقوق غیرقابل تصرف فلسطینی‌ها برگزار کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، ریاض منصور، نماینده دائم فلسطین در سازمان ملل به نیابت از محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در سخنانی ضمن انتقاد از اقدامات دولت آمریکا این اقدامات را نقض قوانین بین‌المللی دانست و تاکید کرد: واشنگتن با این اقدامات نشان داد که میانجی بی‌طرف نیست.

او در ادامه گفت: آیا زمان آن نرسیده که طولانی‌ترین اشغال نظامی در عصر حاضر پایان یابد.

ریاض منصور در ادامه گفت: قوانین بین‌المللی سنگ بنای ساختار بین‌المللی بوده و دوگانگی معیارها و انحراف را نمی‌پذیرد. زمان آن رسیده که جامعه جهانی مسؤولیت توقف این تجاوز اسرائیل را بپذیرد.

تیجانی محمد باندی نیز در این مراسم مسؤولیت همه برای حل مساله‌ فلسطین را یادآور شد و گفت: روز همبستگی با فلسطینی‌ها با وخامت شرایط امنیتی و نبود راه‌حل‌های سیاسی که موجب بی‌ثباتی خاورمیانه است همزمان شده و ما باید برای همبستگی واقعی با فلسطینی‌ها در کنار یکدیگر قطعنامه‌های مربوطه را اجرا کنیم. حال اختلافات میان هیئت‌های مختلف هرچه که می‌خواهد باشد ما باید براساس عدالت و باور به این مساله با یکدیگر همکاری کنیم.

رئیس مجمع عمومی سازمان ملل در ادامه تاکید کرد: اسرائیل باید حسن نیت خود را در میانجگری برای توافقی مشترک که مورد قبول همه طرف‌ها باشد، نشان دهد. او توقف خشونت‌ها را خواستار شد.

این مسؤول سازمان ملل با استقبال از تمدید سه ساله ماموریت آنروا (آژانس امدادرسانی و کاریابی آوارگان فلسطینی) گفت: شرایط انسانی فلسطینی بسیار پیچیده است زیرا ۴۳ درصد از آنها آواره هستند و این وضعیت باید پایان یابد، چرا که زنان و کودکان بیشترین آسیب را می‌بینند.

رئیس مجمع عمومی سازمان ملل در ادامه بر لزوم افزایش تلاش‌ها برای پایان دادن به شرایط انسانی، اقتصادی و اجتماعی دشواری که موجب افزایش خشم و ناامیدی فلسطینی‌ها شده و به خشونت و تنش بیشتر تحریک می‌کند، تاکید کرد.

همچنین ماریا لوئیزا ریبیرو، رئیس دفتر آنتونیو گوترش،‌ دبیرکل سازمان ملل در این نشست نیز به نیابت از دبیرکل سازمان ملل گفت: در سپتامبر گذشته ۲۶ سال از امضای توافق‌نامه اسلو گذشت توافق‌نامه‌ای که هدف از آن تشکیل مستقل فلسطین براساس مرزهای ۱۹۶۷ بود. متاسفانه این کار محقق نشد.

ریبیرو تاکید کرد: راه‌حل تشکیل دو کشور تنها راه‌حل مهم در این زمینه است اما به نظر می‌رسد بیش از هر زمان دیگری تحقق این راه‌حل غیرممکن شده است.

رئیس دفتر دبیرکل سازمان ملل با اشاره به این‌که جامعه جهانی برای از سرگیری مذاکرات تلاش می‌کند، گفت: با این حال باید به وضعیت ساکن غزه و مشکلات آنها رسیدگی شود. در حال حاضر یک میلیون فلسطینی در فقر، بیکاری، نبود امکانات بهداشتی و آموزشی و سایر خدمات اساسی زندگی می‌کنند. زندگی روزمره آنها تحت تاثیر محدودیت‌هایی است که اسرائیل اعمال می‌کند.

او ضمن حمایت از تلاش‌های مصر برای آشتی فلسطین از سایر کشورهای عضو نیز خواست از آژانس آنروا حمایت مالی کنند.

شیخ نیانگ نیز در این جلسه قطعنامه‌های بین‌المللی مربوط به مساله فلسطین را یادآور شد و گفت: در راس این قطعنامه‌ها، قطعنامه ۱۸۱ نوامبر ۱۹۴۷ قرار دارد که براساس آن اراضی فلسطینی به یک کشور عربی و یک دولت یهودی تقسیم شده و قدس و بیت لحم قیمومیت بین‌المللی قرار گرفتند همچنین قطعنامه ۲۴۲ نوامبر ۱۹۶۷ که در عقب‌نشینی اسرائیل از اراضی اشغال شده در جنگ ۶۷ مبتنی بود. از دیگر قطعنامه‌های مهم در این زمینه قطعنامه ۲۳۳۴ سال ۲۰۱۶ درباره شهرک‌سازی‌هاست که در آن از اسرائیل خواسته شد به شهرک‌سازی‌ها در اراضی اشغالی از جمله قدس شرقی پایان دهد.

رئیس کمیته حقوق فلسطینی‌ها افزود: باید درباره قطعنامه ۱۹۴ درباره بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمین‌شان و زندگی آنها در صلح اندیشیده شود.

او همچنین بر سایر قطعنامه‌های مجمع عمومی تاکید کرده و گفت: جامعه جهانی باید آشکارا از آنروا به عنوان نماد همبستگی با آوارگان حمایت کند. این آژانس به ۵.۳ میلیون آواره در اردن، لبنان، سوریه و اراضی اشغالی خدمات می‌دهد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین