|
|
امروز: دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۵
کد خبر: ۲۸۴۴۰۶
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۰
نماینده پارلمان عراق در گفت‌وگو با روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی فاش کرد که برخی از مقامات مسؤول اداره زندان‌های عراق اقدام به فروش بازداشتگاه‌ها و سلول‌ها به زندانیان می‌کنند و همچنین برای باج خواهی از نزدیکان این افراد آنها را از زندانی به زندان دیگر منتقل می‌کنند.
 نماینده پارلمان عراق فاش کرده که برخی از مقامات اداره زندان‌های این کشور مراکز بازداشت را به زندانیان می‌فروشند و از نزدیکان آنها باج خواهی می‌کنند.

به گزارش ایسنا، لیث الدیلمی، نماینده پارلمان عراق در گفت‌وگو با روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی فاش کرد که برخی از مقامات مسؤول اداره زندان‌های عراق اقدام به فروش بازداشتگاه‌ها و سلول‌ها به زندانیان می‌کنند و همچنین برای باج خواهی از نزدیکان این افراد آنها را از زندانی به زندان دیگر منتقل می‌کنند.

وی افزود: درخواست فرد بازداشت شده برای انتقال به یک زندان دیگر که برخورد بهتری با وی در آن صورت بگیرد ۱۰ هزار دلار آمریکایی و خرید یک سلول در مرکز زندان و به ویژه در تابستان ۲۰۰۰ دلار هزینه به همراه دارد، چراکه این بازداشتگاه‌ها بسیار کوچک و دارای یک محیط کاملا بسته بوده که هیچ‌گونه روزنه و یا پنجره‌ای ندارند و بازداشت شدگان را در معرض خفگی و بیهوشی قرار می‌دهد؛ مسأله‌ای که می‌تواند منجر به مرگ آنها شود.

الدیلمی خاطرنشان کرد: روند به دست آوردن وجوه از طریق تماس با خانواده‌های افراد بازداشت شده و باج خواهی از آنها در ازای انتقال فرد زندانی به سلول و زندان‌های بزرگ صورت می‌گیرد؛ زندان‌هایی که اساسی‌ترین شرایط انسانی را برای هر زندانی فراهم می‌کنند.

این مقام عراقی ادامه داد: تاکنون چند شکایت از طرف نزدیکان افراد بازداشت شده ثبت شده است و چند تن از زندانیان نیز درباره فروش اماکن بازداشت به زندانیان با ما صحبت کرده‌ و خواستار توقف باج خواهی از اعضای خانواده‌شان در این خصوص شده‌اند.

طبق گفته الدیلمی، باج خواهی برخی ازمسؤولان اداره زندان‌های عراق خانواده‌های زندانیان را ناگزیر به فروش خانه‌ها و دارایی‌های شخصی‌شان کرده است تا بدین واسطه فرزندان خود را نجات داده و شکنجه روحی و جسمی آنها را کاهش دهند.

وی تصریح کرد: مهمترین چیزی که ما به همراه گروهی از وکلای داوطلب برای بررسی وضعیت افراد بازداشت شده ثبت کردیم؛ ازدحام جمعیت در بازداشتگاه‌ها بود که از جمله عواقب آن شیوع بیماری‌های خطرناک در میان زندانیان و متأسفانه مرگ برخی از آنهاست. علاوه بر این بازداشتگاه‌ها مناسب استفاده نیستند و گاهی هشت فرد در یک سلول نگهداری می‌شوند که در اصل تنها برای اسکان دو نفر در نظر گرفته شده‌اند و این اقدام مخالف معیارهای حقوق بشر و حقوق زندانیان است و این مشکل باید هرچه سریعتر برطرف شود.

الدیلمی وزارت دادگستری عراق را که مسؤول امور زندانیان، مراقبت و محاکمه آنهاست به سهل انگاری متهم کرد.

نماینده پارلمان عراق افزود: زندان‌هایی در عراق وجود دارند که تاکنون انواع شکنجه و تخلف در آنها برای اعتراف گیری از زندانیان صورت گرفته است و ما با تمام توان خود در تلاش هستیم تا شکنجه‌های وحشیانه افراد بی‌گناه را متوقف کنیم. اداره این زندان‌ها مانع از ملاقات مردان با افراد زندانی می‌شوند و ملاقات به بهانه‌های امنیتی تنها مختص بانوان است و مسؤولان زندان‌ها گاهی مانع از ورود قضات و وکلا به این زندان‌ها می‌شوند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین