|
|
امروز: پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۳:۲۰
کد خبر: ۲۸۴۳۲۸
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۰
ترکیه همچنین خواستار استرداد چندین تن ازجمله رهبران مظنون کودتای نافرجام ۲۰۱۶، افسران ترکیه‌ای تبعید شده ناتو و اعضای متهم حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) از آلمان است.
 وزیر امور خارجه آلمان به همتای ترک خود درباره بازداشت وکیلی که برای سفارت آلمان در ترکیه کار می‌کرد اعتراض کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری دویچه‌وله، هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان در حاشیه نشست گروه ۲۰ در ناگویا با مولود چاووش‌اوغلو دیدار کرده و گفت: برلین بازداشت این وکیل را غیر قابل فهم می‌داند و آن را درک نمی‌کند.

وی افزود: با این حال علی‌رغم تمامی مشکلات و اختلافات، گفت‌وگوها میان برلین و آنکارا باید ادامه یابد.

ییلماز اس، وکیل ترکیه‌ای اواسط سپتامبر سال جاری میلادی بازداشت شد و این نگرانی‌ها را به وجود آورد که وی اطلاعات حساسی درباره شهروندان ترکیه‌ای که پس از کودتای نافرجام ۲۰۱۶ میلادی در تبعید خود خواسته در آلمان به سر می‌برند، در اختیار دارد. وی در زندان سینجان آنکارا محبوس است.

این وکیل توسط مقامات آلمانی استخدام شده بود تا دلایل تعقیب و پیگرد تبعیدی‌ها توسط ترکیه را متوجه شود، حتی تا این اندازه که به سوابق و پرونده های دادستان‌های ترکیه‌ای نیز نگاهی بیندازد.

گزارش شده که دفتر مهاجرت و پناهندگی آلمان به حدود ۲۰۰ پناهجو هشدار داده که این داده‌ها ممکن است توسط آژانس اطلاعات ملی مورد تحقیق قرار بگیرند.

پناهجویان ترکیه‌ای در آلمان از جمله هزاران تنی که به دنبال کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ میلادی به آلمان فرار کردند، مدت‌هاست که شکایت کرده اند که از سوی ترکیه مورد جاسوسی و یا پیگرد قانونی قرار دارند.   

در عوض، آنکارا نیز گمان می‌کند که این پناهجویان با جنبش فتح‌الله گولن که ترکیه معتقد است در این کودتای نافرجام دست داشته، ارتباط دارند.

ترکیه همچنین خواستار استرداد چندین تن ازجمله رهبران مظنون کودتای نافرجام ۲۰۱۶، افسران ترکیه‌ای تبعید شده ناتو و اعضای متهم حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) از آلمان است.

در حالی که ترکیه این وکیل در سفارت آلمان را به "جاسوسی" متهم کرده، وزارت امور خارجه آلمان اقدامات وی را یک روند معمول در سراسر اروپا و یک کمک قانونی توصیف کرده است.

با این حال این سوال مطرح است که آیا این وکیل تحت قوانین ترکیه اما گماشته شده توسط یک قدرت خارجی حق داشت تا پرونده های دادستان‌ها را بررسی کند یا خیر؟

نزدیک به سه میلیون تن با اصالت ترکیه‌ای در آلمان زندگی می‌کنند. نیمی از آنها شهرمندان آلمانی هستند و باقی آنها شهروندان ترکیه‌ای هستند که در آلمان سکونت دارند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین