|
|
امروز: جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۲
کد خبر: ۲۸۴۲۵۲
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۸
از ديگر حوزه‌هايي که قطع اينترنت، فعاليت آن را مختل کرده است، مي‌توان به درخواست صدور ويزا براي سفرهاي خارج از ايران براي نمونه سفر به آلمان اشاره کرد. از سوي ديگر کسب و کارهاي اينترنتي يا مراکزي که فعاليت‌شان بسته به اينترنت است هم متضرر شده‌اند و استارت‌آپ‌ها و کسب و کارهاي کوچکي دچار زيان قابل توجهي شده‌اند با توجه به اعداد و ارقام اين زيان مي‌توان گفت که در روزهاي گذشته تعطيلي فروشگاه‌هاي اينترنتي و فعاليت‌هاي موجود در اين حوزه 900 تا 1200‌ميليارد تومان به اقتصاد خسارت زده است.
 در چند روز گذشته اخبار ضد و نقیضی از وصل شدن اینترنت در برخی از استان‌های کشور به گوش می‌رسد و طبق ادعای رسانه‌ها، اتصال اینترنت در استان هرمزگان برقرار و شبکه‌های پیام رسان خارجی نظیر واتس آپ و اینستاگرام در دسترس است، همچنین برخی از رسانه‌ها اعلام کرده‌اند که اینترنت خانگی (ADSL) در مشهد، تهران، بوشهر، خوزستان و برای مشترکان خاصی وصل شده است و اینترنت موبایل همچنان قطع است، اما خیلی‌ از شهروندان این خبر را تایید نمی‌کنند و می‌گویند مانند چند روز گذشته فقط به سایت‌های داخلی دسترسی داریم. با توجه به اخبار به‌نظر می‌رسد که اینترنت از امروز (شنبه) به‌صورت تدریجی وصل می‌شود، اما ظاهرا دسترسی بسیار زیادی از مردم به اینترنت هنوز قطع است و این موضوع کشور را با چالش جدیدی روبه‌رو کرده است. در روزهایی که استفاده از اینترنت به‌عنوان یک اصل جدا ناپذیر در زندگی مردم رواج پیدا کرده و حدود ۹۵‌درصد از جمعیت کشور روزانه از ۳۰ دقیقه تا ۸ ساعت را در شبکه‌های اجتماعی، سایت‌ها و بازی‌های آنلاین می‌گذرانند.

يکي از مشکلات قطعي اينترنت به دانشجويان باز مي‌گردد و متقاضيان تحصيل در دانشگاه‌هاي خارج از کشور با توجه به موعدهاي مشخص براي ارائه تقاضاي تحصيل خود که در بيشتر موارد به‌صورت آنلاين انجام مي‌شود، گروهي ديگر از شهروندان هستند که قطع اينترنت آنها را با مشکل روبه‌رو کرده است. محمود نيلي احمد آبادي رئيس دانشگاه تهران در رابطه با اين مشکل گفته است که قطعي اينترنت مشکلات زيادي در دانشگاه‌ها ايجاد کرده، زيرا دانشگاه هاي ما بين‌المللي است و ارتباطات گسترده با جهان داريم. وزير اراتباطات نيز در چند روز گذشته به هر بهانه‌اي اعلام کرده که به‌زودي اينترنت وصل مي‌شود، آذري جهرمي در آخرين اظهارنظرش با تاييد وصل شدن اينترنت در برخي نقاط کشور، گفت: ساير نقاط هم با تشخيص شاک برقرار خواهند شد. وي همچنين اظهار کرد: «مدت زمان بسته‌هاي اينترنتي خريداري شده مردم، تمديد خواهد شد. جبران خسارات وارده به استارت‌آپ‌ها در دولت قابل طرح است.» اما آنچه که حقيقت دارد مردم تشنه وصل شدن مجدد اينترنت هستند و فارغ از موضوعات اجتماعي محدود شدن ارتباطات عمومي، بسياري از افراد در حوزه اقتصادي و کسب کار، مبالغ هنگفتي را متضرر شده‌اند. در همين حال، موسسه نت بلاکز برآورد کرده که ميزان خسارت ناشي از هر روز قطعي اينترنت در ايران مبلغ 369‌ميليون دلار معادل 4300ميليارد تومان است! همچين اين سايت معتبر جهاني که در زمينه آزادي استفاده از اينترنت در جهان گزارش مي‌دهد، اعلام کرده در 140 ساعت گذشت و حداکثر سطح دسترسي ايرانيان به اينترنت 15‌درصد است!.

اينترنت قطع است، ويزيت آزاد پرداخت کنيد

حوزه بهداشت و درمان يکي از حوزه‌هايي است که در اين رابطه با چالش روبه‌رو شده و برخي از شهروندان اعلام مي‌کنند که در مراجعه به بيمارستان‌هاي تهران به آنها مي‌گويند که به‌دليل قطعي اينترنت بيمه تامين اجتماعي را نمي‌توانند قبول کنند و بايد هزينه بيمارستان را آزاد پرداخت نمايند. هر چند که سعيد نمکي، وزير بهداشت اين موضوع را تاييد نمي‌کند و درباره انجام فرآيندهاي درماني در بيمارستان‌ها با توجه به قطعي اينترنت مي‌گويد: «خوشبختانه سيستم‌هاي ما به شبکه داخلي متصل هستند و در بيمارستان‌ها و مراکز درماني‌ مشکلي ايجاد نشده است.»

فوتبال هم بي‌بهره نماند

هر چند که قطعي اينترنت باعث بروز مشکلاتي در بليت فروشي مسابقات ليگ برتر شده بود، اما روز پنجشنبه ديدار دو تيم گل گهرسيرجان، ماشين‌سازي‌تبريز و پارس جنوبي جم- پيکان لغو و روز گذشته نيز بازي‌هاي تراکتور- پديده شهر خودرو و صنعت نفت آبادان و سپاهان به‌رغم برگزاري بازي پرسپوليس و نفت مسجد سليمان در ورزشگاه آزادي نيز لغو گرديد. عصر ايران درباره دليل لغو برگزاري بازي‌هاي فوتبال نوشته است: « به‌دنبال حوادث اخير، چند مسابقه ليگ برتر و دسته يک فوتبال ايران لغو شد.»

تعطيلي استارت آپ‌ها

از ديگر حوزه‌هايي که قطع اينترنت، فعاليت آن را مختل کرده است، مي‌توان به درخواست صدور ويزا براي سفرهاي خارج از ايران براي نمونه سفر به آلمان اشاره کرد. از سوي ديگر کسب و کارهاي اينترنتي يا مراکزي که فعاليت‌شان بسته به اينترنت است هم متضرر شده‌اند و استارت‌آپ‌ها و کسب و کارهاي کوچکي دچار زيان قابل توجهي شده‌اند با توجه به اعداد و ارقام اين زيان مي‌توان گفت که در روزهاي گذشته تعطيلي فروشگاه‌هاي اينترنتي و فعاليت‌هاي موجود در اين حوزه 900 تا 1200‌ميليارد تومان به اقتصاد خسارت زده است. از سوي ديگر اختلال در پيش‌بيني کيفيت هواي تهران يکي ديگر از مواردي است که بايد آن را به ليست بالابلند خسارت‌هاي ناشي از قطعي اينترنت افزود. حسين شهيدزاده، مدير عامل شرکت کنترل کيفيت هواي تهران با اشاره به اينکه اين سازمان بخشي از اطلاعات خود را براي پيش‌بيني هواشناسي و آلودگي هوا از سايت‌ها و مدل‌هاي جهاني تامين مي‌کند، به ايسنا گفته: «اختلالات به وجود آمده در اينترنت کشور، سبب شده به اطلاعات جهاني دسترسي نداشته باشيم و در نتيجه نتوانيم پيش‌بيني آلودگي هوا براي روزهاي آينده، جهش وزش باد و مقدار بارندگي را روي سايت خود بارگذاري کنيم.»

احتمال استيضاح وزير کشور وجود دارد

قطعي اينترنت همزمان با روز دوم اعتراضات به افزايش قيمت بنزين در کشور آغاز شد و در حالي بسياري قطعي اينترنت را به دستور شوراي امنيت کشور عنوان مي‌کنند که اين شورا زير نظر وزير کشور است؛ از اين رو تعدادي از نمايندگان مجلس نيز به اين موضوع واکنش نشان دادند. طيبه سياوشي، نماينده تهران در مجلس از تذکر 11 نماينده به وزير کشور براي قطع اينترنت خبر داد. با توجه به مشکلات پيش آمده علي مطهري، نماينده مردم تهران در مجلس اعلام کرد که با بازگشت آرامش به کشور ادامه قطع اينترنت ضرورتي ندارد. مطهري همچنين با اشاره به محدوديت‌هاي اعمال شده براي دسترسي به اينترنت در پي برخي ناآرامي‌هاي مربوط به افزايش قيمت بنزين گفت: مسئوليت اين امر با وزير کشور به‌عنوان رئيس شوراي امنيت کشور است، اگر وزير کشور بخواهد بر ادامه قطع اينترنت اصرار بورزد، مجلس عکس‌العمل نشان خواهد داد احتمال استيضاح وجود دارد. وي با ضعيف خواندن عملکرد وزير کشور در اجراي تصميم مديريت مصرف سوخت گفت: در اين رابطه نيز ممکن است او را استيضاح کنيم.

همه مردم اغتشاشگر نيستند

يک کارشناس اقتصادي در اين رابطه به «آرمان ملي» مي‌گويد: در دنياي امروز همه به‌نحوي وابسته به اينترنت هستيم و کسب و کار و فعاليت اقتصادي بدون آن تقريبا امري محال است. علي کلاهي با اشاره به اينکه در شرايطي صحبت از اينترنت ملي مي‌شود که هيچ‌زيرساختي در ارتباط با اين موضوع در کشور وجود ندارد، خاطر نشان مي کند: در حقيقت خاموشي اينترنت منجر به خاموشي اقتصاد و مردم در کشوري شده که مي‌خواهد تحريم‌ها را دور بزند. از سوي ديگر قطعي اينترنت باعث افزايش سکوت در جامعه‌اي شده که مردم آن از طريق شبکه‌هاي اجتماعي با هم صحبت مي‌کردند و حالا جامعه به سمت انزواع پيش رفته است. امروزه نمي‌توان بدون گوگل و جي‌ميل و شبکه‌هاي اجتماعي به زندگي عادي و کسب و کار پرداخت. ‌وي در ادامه خاطرنشان مي‌کند: حيات فروشگاه‌هاي اينترنتي، استارت آپ‌ها و ده‌ها موسسه ديگر به وجود اينترنت وابسته است و تعطيلي فروشگاه‌هاي اينترنتي و فعاليت‌هاي موجود در اين حوزه، 900‌ميليارد تومان به اقتصاد ايران خسارت زده است. دولت با کدام بودجه مي‌تواند ضرر تک تک مردم و شرکت‌ها را جبران کند. همه مردم که اغتشاشگر نيستند که حالا دسترسي 85‌درصد از مردم در اين شرايط اقتصادي قطع شده است و اگر دغدغه مسئولين سوءاستفاده اغتشاشگران و جلوگيري از اطلاع رساني و شيطنت‌هاي آنهاست مي‌توان به‌صورت منطقه‌اي اينترنت را قطع کرد اما وقتي در تهران هيچ‌مشکلي نيست و اتفاقي رخ نداده چرا اينترنت قطع است.کلاهي در رابطه با تبعات اين موضوع مي‌‌افزايد: عدم اطمينان، نارضايتي، از دست رفتن پايگاه و نفوذ اجتماعي و فرصت سوزي تنها بخش کوچکي از خسارت قطعي اينترنت است آن هم در حالي که ما تلاش مي‌کنيم در مقابله با کشورهاي منطقه تصويري پيشرفته و منطقي از خود به جهانيان نشان دهيم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین