|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۷
کد خبر: ۲۸۴۱۵۲
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۴
هر چند با دسترسی به شبکه ملی اطلاعات بدون دسترسی به اینترنت جهانی مردم امکان استفاده از سرویس‌ها و پلتفرم‌های داخلی را دارند اما فعالان این حوزه می‌گویند عملا کسب و کار آنها مختل شده و بخش‌های مختلف شرکت‌های آنها نیمه‌تعطیل شده است.
 وضعیت استارتاپ‌های کشور با قطع اینترنتقطعی اینترنت، استارتاپ‌های ایرانی را که پیش از این همیشه مورد تعریف و زبانزد مقام‌های کشور بودند را به سرعت بالا به سوی ورشکستگی پیش می‌برد.

روز گذشته وزیر ارتباطات در سخنرانی خود در یک کنفرانس تأکید کرد که به صلاحدید مراجع امنیتی، اینترنت در این چند روز با محدودیت‌هایی مواجه شده که این امر خسارات زیادی برای استارتاپ‌ها و اس‌ام‌ای‌ها به‌دنبال داشته است.

هر چند با دسترسی به شبکه ملی اطلاعات بدون دسترسی به اینترنت جهانی مردم امکان استفاده از سرویس‌ها و پلتفرم‌های داخلی را دارند اما فعالان این حوزه می‌گویند عملا کسب و کار آنها مختل شده و بخش‌های مختلف شرکت‌های آنها نیمه‌تعطیل شده است.

مصطفی کواکبیان، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی هم روز گذشته در تذکر شفاهی جلسه علنی مجلس اعلام کرد که مشکل اینترنت ضربه مهلکی به اقتصاد کشور می‌زند. به گفته فعالان استارتاپی کشور ادامه این وضع باعث خواهد شد تا بسیاری از آنها حتی با خطر ورشکستگی روبه‌رو شوند.

سخنگوی فراکسیون زیست‌بوم نوآوری و فناوری مجلس هم پیش از این اعلام کرده بود که عدم‌دسترسی به اینترنت، ایجاد التهاب و استرس می‌کند و این حس را برمی‌انگیزد که کشور دچار آشوب است.

 استارتاپ‌ها در سقوط آزاد

مقام‌های کشور از تلاش برای وصل‌شدن مجدد شبکه ارتباطی کشور به اینترنت جهانی خبر داده‌اند اما وضعیت برای استارتاپ‌ها بسیار وخیم و بغرنج است. به گفته فعالان این حوزه تنها دسترسی به سرویس‌های آنها روی شبکه داخلی کافی نیست و آنها بسیاری از ابزارهای خود را در بخش‌های مختلف ازجمله برنامه‌نویسی و بازاریابی ازدست داده‌اند.

نازنین دانشور، بنیانگذار یکی از استارتاپ‌های مشهور در حوزه فروش گروهی کشور در گفت‌وگو با همشهری با تأیید اینکه کسب و کار نوپای آنها بیشتر از ۸۰درصد فروش خود را طی 3روز گذشته از دست داده است می‌گوید: ابزارهای مهم مورد نیاز ما که بین‌المللی هستند ازجمله برای بازاریابی دیجیتال از دسترس‌مان خارج هستند. همکاران ما در بخش‌های مختلف نمی‌توانند کارشان را مثلا با ابزارهای گوگل یا حتی برای ارسال خبرنامه انجام دهند و به همین‌خاطر فروش ما به شکل  گسترده‌ای کاهش یافته است.

به گفته دانشور درصورت ادامه این وضعیت کسب و کاری که او مدیریت آن را بر عهده دارد و دیگر استارتاپ‌ها دچار مشکل جدی شده و راهی جز جمع کردن کسب و کارشان نخواهند داشت.

دسترسی نداشتن به ابزارهای جهانی

به‌گفته فعالان استارتاپی سرویس‌های مهمی که آنها در بخش‌های مختلف ازجمله برنامه‌نویسی و بازاریابی دیجیتال از آنها استفاده می‌کنند بین‌المللی هستند و اکنون عدم‌دسترسی به آنها تبدیل به یک مشکل مهم شده است.
عطا خلیقی، از فعالان اکوسیستم استارتاپی کشور درباره این ماجرا می‌گوید: خود وزیر ارتباطات هم اعلام کرده‌اند که این ماجرا در حال وارد کردن چه خسارات مهمی به استارتاپ‌های کشور است.
او می‌گوید: تقریبا تمامی ابزارهای بازاریابی دیجیتال که فعالان استارتاپی از آنها استفاده می‌کردند از دسترس‌شان خارج شده است. ما بسیاری از آنها را حتی با دور زدن تحریم‌های آمریکا استفاده می‌کردیم اما اکنون با قطع اینترنت به هیچ عنوان دیگر دسترسی به آنها ممکن نیست. در بخش برنامه‌نویسی موبایل ازجمله برای گوشی‌های اندروید هم استارتاپ‌ها فلج شده‌اند. آنها برنامه‌نویسی را می‌توانند انجام دهند اما امکان
کامپایل کردن را ندارند.
به گفته این فعال استارتاپی کشور اصولا داشتن کسب و کار استارتاپی بدون اینترنت در کشور ممکن نیست. حتی سرویس‌هایی مثل تاکسی‌های اینترنتی که در شبکه ملی اطلاعات در دسترس هم هستند هم در سازمان داخلی خود با مشکلات جدی روبه‌رو شده‌اند.
به گفته فعالان استارتاپی بسیاری از مردم چون عادت به استفاده از گوگل برای جست‌وجوهای خود داشته‌اند اصولا تصور می‌کنند که سرویس‌ همه استارتاپ‌ها کاملا قطع است و به همین‌خاطر بسیاری از آنها مجبور به ارسال پیامک برای اعلام فعال بودن خود شده‌اند. به‌گفته خلیقی برای نمونه سایت‌های استارتاپ‌های حوزه گردشگری ۷۵درصد ترافیک خود را از جست‌وجوی گوگل به‌دست می‌آورند که اکنون عملا این مشتری‌ها از دست رفته‌اند. کمتر از ۱۵درصد آدم‌ها مستقیم به سایت استارتاپ‌های می‌روند.

به گفته او قطع اینترنت باعث شده برخی استارتاپ‌ها مشتری‌هایشان تا حتی ۹۰درصد ریزش داشته باشد. ما خودمان در استارتاپ حوزه گردشگری‌مان ۷۵ درصد ترافیک سایت را به‌خاطر نبودن سرچ گوگل از دست داده‌ایم.

   وضعیت مبهم اینترنت

هرچند سخنگوی دولت از حل قریب‌الوقوع این ماجرا خبر داده اما محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات روز گذشته با ابراز بی‌اطلاعی از زمان رفع این محدودیت تأکید کرد که بازگشایی گیت‌وی اینترنت کشور در انتظار تصمیم شورای امنیت کشور (شاک) است. او در این رابطه گفت: اطلاعی درباره زمان رفع محدودیت اینترنت ندارم و در این زمینه باید از شورای امنیت کشور (شاک) سؤال کنید

منبع: همشهری
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین