|
|
امروز: جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۹
کد خبر: ۲۸۳۸۶۲
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۲
دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصص وزارت بهداشت گفت: مشکل ما این است که امسال در برخی دانشگاه‌ها در رشته پزشکی با ۴۰، دندانپزشکی ۳۰، داروسازی ۲۹ درصد و فیزیوتراپی ۴۲ درصد افزایش ورودی مواجه بودیم.
  معاون آموزشی وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه امسال با افزایش ۳۸ درصدی ورود به دانشگاه‌های علوم پزشکی مواجه بودیم،‌ گفت: این افزایش برای برخی دانشگاه‌ها در رشته پزشکی ۴۰، دندانپزشکی ۳۰ و داروسازی نیز ۲۹ درصد بوده است.

 دکتر باقر لاریجانی با اشاره به اینکه حوزه آموزش علوم پزشکی در کنار برنامه‌های تحولی و امور جاری با چالش‌هایی نیز مواجه است، اظهار کرد: بحثی، چندی پیش درخصوص افزایش ظرفیت‌های کنکور سراسری مطرح شد. لازم است دقت شود آموزش علوم پزشکی با سایر حوزه‌های کشور متفاوت است و افزایش نسنجیده ظرفیت‌ها می‌تواند خسارت‌های جبران‌ناپذیری را به کشور وارد کند.  

وی با اشاره به اینکه محاسبات نیروی انسانی نظام سلامت به شکلی دقیق صورت گرفته است، افزود: این محاسبات با در نظر گرفتن نیازهای کشور، منابع و اعتبارات و همچنین استانداردهای آموزشی و تجهیزات صورت گرفته و اگر کسی نظری داشت، در بازه‌های یک ساله اصلاح می‌شود.

لاریجانی خاطرنشان کرد: این محاسبات، محاسبات دقیقی است و طبق برآوردها نباید کشور را به جایی برسانیم که فارغ‌التحصیلان علوم پزشکی بیکار باشند ، در عین حال هم باید به نحوی باشد که به نیازهای جامعه پاسخ داده شود.

معاون آموزشی وزیر بهداشت با بیان اینکه علیرغم خواست و تلاش وزارت بهداشت افزیش چشمگیری در ورودی‌های رشته‌های علوم پزشکی صورت گرفت، گفت: در سال ۹۷، حدود ۲۷ هزار نفر ظرفیت اعلام شده است و در سال ۹۸ هم همین ظرفیت را اعلام کردیم. اما آنچه توسط سازمان سنجش کشور به دانشگاه‌ها معرفی شده است، در نهایت سال ۹۷ با ۱۰ درصد افزایش ورودی دانشگاه‌ها و در سال ۹۸ با ۳۲ درصد افزایش روبرو بوده‌ایم.

دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصص وزارت بهداشت گفت: مشکل ما این است که امسال در برخی دانشگاه‌ها در رشته پزشکی با ۴۰، دندانپزشکی ۳۰، داروسازی ۲۹ درصد و فیزیوتراپی ۴۲ درصد افزایش ورودی مواجه بودیم.

وی عنوان کرد: خیلی تلاش شد تا ظرفیت‌های رشته‌های علوم پزشکی افزایش بی‌رویه نیابد، چرا که این امر به صلاح کشور نیست. از طرفی هزینه تربیت نیروی علوم پزشکی بسیار بالا است و نیاز به تجهیزات و فیلد بالینی دارد. اینگونه نیست که دانشجوی پزشکی فقط کلاس درس بخواهد، بلکه نیاز به آزمایشگاه، بیمارستان، کلینیک و ... دارد که زیرساخت‌ها برای افزایش ظرفیت فراهم نیست.

لاریجانی ادامه داد: چنانچه ظرفیت‌ها بدون محاسبه افزایش یابد، کیفیت آموزش در رشته‌های علوم پزشکی بسیار افت می‌کند و از سوی دیگر ظرفیت کار برای این تعداد فارغ‌التحصیل در رشته‌های علوم پزشکی وجود ندارد و اگر اجازه بدهیم بدون محاسبه ظرفیت‌ها زیاد شود تا چند سال آینده تعداد فارغ‌التحصیلان بیکار رشته‌های علوم پزشکی بسیار زیاد می‌شود که بار اقتصادی و اجتماعی زیادی را به جامعه تحمیل می‌کند.

دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی با اشاره به بحث سهمیه‌ها در پذیرش دانشجو، گفت: ایثارگران و خانواده‌های شهدا مورد احترام تمام جامعه هستند و اگر این عزیزان نبودند، مرزهای کشور از دست می‌رفت؛ اما باید دقت شود که سهمیه‌ها به نحوی اعمال نشود که اختلاف فاحشی بین پذیرفته‌شدگان سهمیه و آزاد در دانشگاه‌ها ایجاد شود.

لاریجانی به شایعاتی که درخصوص صندلی فروشی در رسانه‌ها عنوان‌شده، اشاره کرد و گفت: سازمان سنجش اسامی را به دانشگاه‌ها می‌دهد و دانشگاه‌ها بر اساس معرفی سازمان سنجش کشور ثبت‌نام می‌کنند؛ یعنی وزارت بهداشت بعد از ثبت نام در این چرخه قرار می‌گیرد.

به گزارش روابط عمومی وزارت بهداشت،‌ وی افزود: با توجه به الکترونیکی بودن اطلاعات، تمام معرفی‌ها و ثبت‌نام‌ها در چند سال گذشته مجدد کنترل می‌شوند.  

معاون آموزشی وزیر بهداشت خطاب به مسئولان دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: لازم است مسئولین دانشگاه‌ها نسبت به این امر هوشیار باشند و افراد معرفی‌شده سازمان سنجش را با ثبت‌نامی‌های دانشگاه چک کنند. ضمن اینکه تیمی هم در وزارت بهداشت این کار را انجام می‌دهد.

وی افزود: به دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور تاکید شده تا مواردی که توسط سازمان سنجش و خصوصا با مکاتبات، معرفی می‌شوند نیز بررسی شوند و چنانچه با مورد مشکوکی روبرو شدند، از طریق وزارت بهداشت پیگیری کنند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین