|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۷
کد خبر: ۲۸۳۷۳۷
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۳
امروز موضوع مسجدالاقصی و مسئله فلسطین با گذشته کاملا متفاوت است. اگر این موضوع به عنوان خواسته‌ای بود که امام بزرگوار ما دیروز آن را مطرح کرده بودند که باید مسئله قدس وفلسطین مسئله اول جهان اسلام باشد، امروز حقیقتا اندیشه‌های بلند مسلمانان همان مسئله قدس شریف و مسجد الاقصی است.
  رئیس قوه قضاییه در مراسم اختتامیه سی و سومین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، گفت: امروز دست تفوق و برتری در فلسطین و ابتکار عمل، مبتنی بر دین و ارزش‌های الهی و آموخته‌های نبی مکرم اسلام از آن مجاهدین فلسطینی است.

به گزارش ایسنا به نقل مرکز رسانه قوه قضاییه، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در مراسم اختتامیه سی و سومین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی که در هتل پارسیان آزادی تهران برگزار شد، تصریح کرد: حضور در جمع دانشمندان، فرهیختگان و نخبگان جهان اسلام توفیقی برای بنده است. در این نشست مباحث و تبادل نظرهای بسیار ارزشمندی میان اندیشمندان، صاحب نظران و صاحب اثران تبادل شد و ان شاالله آنچه مطرح شد منشاء برکات جهان اسلام و موجب وحدت و یکپارچگی و انسجام میان مسلمانان شود.

رئیس قوه قضاییه گفت: سخنان ارزشمند رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، نکات محوری بسیار برجسته‌ای را برای این کنفرانس داشت. ایشان وحدت را در ساحت‌های مختلف تبیین فرمودند؛ از جمله، عدم تعارض با یکدیگر، همگرایی و هم اندیشی و استفاده از همه ظرفیت‌های جهان اسلام برای ارتقا در همه ابعاد فکری، اخلاقی، عملی و اجرایی و همچنین حوزه‌های زندگی انسان معاصر.

آیت‌الله رئیسی بیان داشت: ان شاالله این وحدت و انسجام و عمل به آنچه مقام معظم رهبری فرمودند زمینه ساز تمدن نوین اسلامی گردد. احساس ما این است که جلوه‌های این تمدن ظهور پیدا کرده است. ما امروز جلوه‌هایی را در جهان اسلام می‌بینیم که حکایت از آن دارد، آنچه به عنوان مدنیتی با نام دین یا شریعت از آن یاد می‌کنیم کاملا قابل تحقق است.

وی افزود: امروز موضوع مسجدالاقصی و مسئله فلسطین با گذشته کاملا متفاوت است. اگر این موضوع به عنوان خواسته‌ای بود که امام بزرگوار ما دیروز آن را مطرح کرده بودند که باید مسئله قدس وفلسطین مسئله اول جهان اسلام باشد، امروز حقیقتا اندیشه‌های بلند مسلمانان همان مسئله قدس شریف و مسجد الاقصی است.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به اینکه ابتکار عمل و خلاقیت دست نیروهایی است که به نام دین و ارزش‌های دین برای دفاع از قرآن آزادی، استقلال و ارزش‌های الهی در صحنه هستند، افزود: امروز در یمن دست تفوق و ابتکار عمل، به دست مجاهدین یمنی، در لبنان دست برتری از آن علما، دانشمندان و مجاهدین حزب الله و در تمام منطقه بدست دانشمندان انقلابی و مجاهدین در عرصه نبرد است.

رئیس قوه قضاییه ادمه داد: این مسئله‌ای نیست که امروز به عنوان یک تحلیل از آن یاد کنیم بلکه اتفاقی است که در جهان اسلام رخ داده است.

وی خطاب به حاضرین در این جلسه گفت: شما کنفرانس سی و سوم را با بعضی از نشست‌های چهل سال گذشته مقایسه کرده و رشد اندیشه نو و اندیشه انقلابی و اندیشه مجاهدت پروری را ببینید و مشاهده کنید که این اندیشه‌ها طی این مدت از کجا به کجا رسیده‌اند.

آیت الله رئیسی افزود: این ارتقا و رشد و به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی این رویشی که در جهان اسلام شاهد آن هستیم، در پرتو روشنگری‌های شما فرزانگان و امثال شما در جهان اسلام است و روز به روز جوانان و روشنفکران واقعی جهان اسلام، در حال رشد هستند.

وی با بیان اینکه اندیشه‌های نو در جهان اسلام هر روز که می‌گذرد تبلور بیشتری پیدا می‌کند، گفت: در این چهل سال گام‌های بلندی برداشته شده، اما امروز کنفرانس سی و سوم وحدت اسلامی باید در بستر گام دوم تبیین شود و اهداف بلند این نشست در پرتو گام دومی که قاعد عظیم‌الشان ما ترسیم کرده‌اند، قوی‌تر، جامع‌تر و با نگاهی نو پیگیری شوند.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه آینده بسیار روشن و درخشان است، گفت: آینده از آن مجاهدین و متقین است. آینده از آن مردان و زنانی است که مجاهدانه در این عرصه حضور پیدا کرده‌اند و هرگز هراسی از دشمنان و مستکبرین در دل خود راه نداده‌اند. خشیت آن‌ها از خدا بود و از غیر خدا هیچ هراسی نداشتند و حقیقتا جز خدا را ندیدند و جز به خدا نیاندیشیده‌اند.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه دست نصرت الهی همواره همراه فرهیختگان و نظریه‌پردازان و مجاهدین در عرصه جهاد و تفکر و اندیشه انقلابی است به چالش‌هایی که وحدت را به خطر می‌اندازد و آن را تهدید می‌کند، اشاره کرد.

وی افزود: به لحاظ نظری، وقتی از وحدت سخن می‌گوییم باید ببینیم که تفاوت‌ها و تکثرها در کجا وجود دارد تا وحدت را در آنجا تقویت کنیم. این تکثر، تفاوت یا دوگانگی یک زمان با نگاه غربی و یک زمان با نگاه اسلامی به آن نگریسته می‌شود.

آیت الله رئیسی بیان داشت: دوگانه‌ای که امروز غرب تلاش می‌کند بر آن بدمد دوگانه مدرن و سنتی است بدین معنا که هر چیزی وفق میل او و مطابق نظریات او و سازگار با او باشد، آن را مدرن و قابل دفاع و اندیشه‌ای نو می‌داند و با همه تبلیغات و رسانه‌هایش مورد دفاع قرار می‌دهد؛ از سوی دیگر هرچه با مذاق او نسازد و مورد پسندش نباشد، سنتی و بازگشت به عقب می‌داند و دائما تلاش می‌کند همان دوگانه مدرن و سنتی را در جهان اسلام تبلیغ کند.

رئیس قوه قضاییه گفت: غرب، آزادی، حقوق انسان، حقوق بشر، تروریست، آزادسازی و جهانی سازی را تنها از نگاه خود تعریف می‌کند و به دنبال آن می‌گردد که در جهان اسلام تعریفی همسان با تعریف خودش بیابد؛ چراکه می‌خواهد تفکر و اندیشه خود را بر جهان اسلام تحمیل کند.

آیت الله رئیسی خاطرنشان کرد: در این دو گانه‌هایی که می‌سازد تمام این مفاهیم با نگاه مغرب زمین و غربی‌ها تبیین و تفسیر می‌شود و از نگاه خودشان دنبال می‌کنند.

رئیس قوه قضاییه ادامه داد: یک دو گانه دیگری در تعابیر قرآن کریم نیز وجود دارد که دو گانه اول، دوگانه استکبار و استضعاف و دوگانه دوم، دوگانه ملحد و مومن است، این دو گانه‌ای است که قرآن تعبیر می‌کند.

وی افزود: دوگانه‌هایی که قرآن کریم تبیین می‌فرماید دوگانه عاقل و جاهل است و بسیار در این باب قابل توجه است که سخن از جاهلیت قدیم نیست، بلکه سخن از جاهلیت مدرن است.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه امروز با نشانه‌هایی از جاهلیت مدرن مواجه هستیم، گفت: این جاهلیت همراه خود علم و فنآوری دارد و قدرت‌های بزرگ آن را اشاعه می‌دهند و در جوامع به دنبال توسعه تفکر جاهلیت مدرن هستند و تلاش می‌کنند که با امپراطوری رسانه‌ای و ارتباطاتی که دارند این تفکر، اندیشه و جلوه‌های جاهلیت مدرن را در جوامع توسعه دهند.

وی تصریح کرد: این دوگانه‌هایی است که قرآن و اسلام عزیز به ما معرفی می کند؛ استکبار جهانی، سرمایه داری مدرن و بسیاری از کمپانی‌هایِ تحت اشراف آنان، امروز یک تهدیدی برای انسجام و وحدت اسلامی هستند.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه آنچه که لازم است ما به عنوان مسلمان و جهان اسلام به عنوان یک وظیفه بر آن تاکید کند مبتنی بر تفکر و اندیشه اسلامی است ، تاکید کرد: مراقب تفرقه‌های سیاسی، دینی، مذهبی و قومی و قبیله‌ای باشید تا به دلیل اقلیم‌های مختلف و قومیت‌های مختلف دشمن اختلاف افکنی نکند.

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه تلاش دشمن در جهت ایجاد تفرقه در ابعاد سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، قومی و قبیله‌ای و نوع گویش‌ها در همه ابعاد است، اظهار کرد: سخن از سنی و شیعه نیست، بلکه سخن از همه جهان اسلام است، سخن اختلاف بین سنی و سنی، شیعه و شیعه، این اقلیم و آن اقلیم، این شهر و آن منطقه است و به هر نحوی که دست آن برسد تلاش می‌کند که این تفرقه و جدایی را در بین مسلمانان و جهان اسلام به انحای مختلف ایجاد کند.

وی با بیان اینکه این نوعی از چالش اصلی است که ما با دشمنان وحدت و انسجام در جهان اسلام داریم، گفت: صهیونیست‌ها عدد خیلی کمی دارند؛ اما در عالم به گونه‌ای می‌خواهند خود را جلوه دهند که زیاد هستند، کار آن‌ها با ایجاد اتحادیه‌هاست و با موضوعات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و در ابعاد و اقلیم‌ها و با ذائقه‌های مختلف اتحادیه ایجاد می‌کنند. هرکس نگاه کند فکر می‌کند که عدد این‌ها خیلی زیاد است در حالی که هرگز این طور نیست، عدد این‌ها بسیار کم است؛ اما با ایجاد این نوع از اتحادیه‌ها می‌خواهند به جوامع القا کنند که ما تاثیرگذاریم.

آیت الله رئیسی خاطرنشان کرد: تصور بنده این است که ایجاد اتحادیه‌هایی با موضوعات مختلف فرهنگی و اجتماعی در جهان اسلام با شرکت فرهیختگان و صاحبان خرد و اندیشه بسیار تاثیرگذار است.

رئیس دستگاه قضا در بیان مصداق به موضوع مهم حقوق انسان و حقوق بشر اشاره کرد و گفت: امروز معتقدیم جهان اسلام برترین سخن را در حفظ حقوق انسان و حقوق بشر برای عالم دارد و امروز بهترین نسخه برای حفظ حقوق انسان، حقوق بشر اسلامی است که مبتنی بر اسلام عزیز و آموخته‌های اولیای دین می‌توان حفظ حقوق انسان و بشر را تضمین کرد.

وی اضافه کرد: در زمینه دفاع از حقوق بشر اعلامیه ارزشمندی در مصر تهیه شد؛ اما به نظر می‌رسد اجرایی کردن، دنبال کردن مغرب زمین و آمریکایی‌ها را در جایگاه متهم قرار دادن و خود را در جایگاه مدعی دیدن امروز وظیفه همه جهان اسلام است.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه امروز مغرب زمین در جایگاه متهم ضایع کردن حقوق انسان و بشر، و جهان اسلام در جایگاه مدعی است، افزود: باید این ادعا را نسبت به آنان که مدعی حقوق بشر و انسان هستند داشته باشد.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه بزرگترین جانیان علیه بشریت آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها هستند، ادامه داد: طبق میثاق‌های بین المللی و اسناد قطعی سازمان ملل، این‌ها با عنوان جنایت علیه بشریت در جایگاه متهم هستند.

آیت الله رئیسی افزود: در مورد آنچه در یمن، فلسطین و جای جای جهان انجام می‌دهند در جایگاه متهم هستند و باید مورد مواخذه و محاکمه قرار گیرند؛ آن‌ها نمی توانند مدعی جهان اسلام باشند.

وی با بیان اینکه امروز اعلامیه حقوق بشر اسلامی مبتنی بر دین و ارزش‌های قرآنی بهترین سندی است که می‌تواند تمام فرهیختگان و حقوقدانان جهان اسلام را با هم متحد کند، اظهار کرد: حقوقدانان، علما، دانشمندان در این بین در جایگاه بسیار مهمی قرار دهند.

آیت الله رئیسی در ادامه سخنان خود افزود: جهان از ظلم، ستم، خونریزی، تجاوز به حقوق انسان به ستوه آمده و امروز می‌توان مبتنی بر حقوق اسلام و حقوق بشر اسلامی زمینه‌ای برای نجات بسیاری از کسانی که از ظلم و ستم در رنج هستند، فراهم شود.

وی با بیان اینکه یکی از مناسبات جدی در جهان اسلام، مناسبات حقوقی و قضایی است، تصریح کرد: مناسبات حقوقی و قضایی از مناسبات مهمی است که می‌تواند در کنار مناسبات اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی از مناسبات قابل توجه تلقی شود و ان‌شاءالله در این رابطه بتواند تاثیر به سزایی در جهان اسلام داشته باشد.

آیت الله رئیسی ادامه داد: در حوزه احکام و بایدها و نبایدها و بدعت‌هایی که در جهان اسلام القا می‌کند سخن بسیار است ولی نکته قابل توجهی که فکر می‌کنم امروز جهان اسلام در مقابل آن باید صف جدی و مستحکمی داشته باشد موضوع جاهلیت مدرن است و این تقابل را باید جدی گرفت و جلوه‌های جاهلیت مدرن را باید هم برشمرد و هم در مقابل آن‌ها اقدام کرد که جامعه اسلامی در مقابل این جهل بتواند مصون و محفوظ بماند.

رئیس قوه قضاییه با تاکید بر لزوم به توجه بر فطرت، خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری در این سال‌ها در اعلامیه‌های خود جوانان را در مغرب زمین مخاطب قرار می‌دهند؛ چراکه دل‌های پاکی دارند و متوجه می‌شوند ظلمی که امروز نه فقط به جهان اسلام بلکه آمریکایی‌ها و برخی از کشورهای دیگر بر مردم خودشان می‌کنند، ظلم بسیاری است.

وی با بیان اینکه بزرگترین سرمایه انسان، نفس الهام بخش اوست، بیان داشت: این نفس اگر همچنان الهام بخش بماند منشا آثار وبرکات بسیاری خواهد شد.

آیت الله رئیسی تاکید کرد: امروز جهان اسلام باید بیش از همیشه موضوع وحدت و انسجام را به عنوان محوری ترین نکته که یک حرکت راهبردی و نه یک حرکت تاکتیکی و به عنوان یک ضرورت اجتناب ناپذیر بداند.

آیت الله رئیسی تصریح کرد: هرکس در جهان اسلام سخن از وحدت و عمل بر اساس وحدت و انسجام بزند، بخواهد یا نخواهد، بداند و یا نداند در جهت راهبرد امروز حرکت کرده که همان راهبرد انسجام و وحدت است، هرکس سخنی، قلمی و بیانی در جهت جدایی و تفرقه چه بداند چه نداند، چه بخواهد و چه نخواهد در جهت راهبرد دشمن حرکت می‌کند.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه امروز پیام این نشست به خوبان و دلدادگان به انقلاب اسلامی، مجاهدان در عرصه جهاد با مستکبرین آن است که فرهیختگان به مقاومت در مقابل مستکبرین و ایستادگی فعال در مقابل دشمن، به توجه به ظرفیت‌ها و داشته‌های بسیار جهان اسلام می‌اندیشند، اظهار کرد: این پیام بسیار روشن است و آن است که «ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست، عرض خود می‌بری و زحمت ما می‌داری».

وی در پایان خاطرنشان کرد: امروز همچنانکه جلوه‌های موفقیت در جبهه انقلاب اسلامی و تمام جبهه‌ها در منطقه و جهان اسلام روشن است روز به روز انشاءالله جلوه‌های آن بیشتر خواهد شد و این جرقه‌های بیداری، هوشیاری، استکبارشناسی، دشمن شناسی و دشمن ستیزی که در عالم روشن شده روز به روز مشتعل خواهد شد و این اشتعال مستکبرین را به زیر خواهد کشید و زمینه تمدن نوین اسلامی فراهم می‌شود.

در ادامه این مراسم با حضور رئیس قوه قضاییه از سند «چشم انداز و راهبرد مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در افق 1414» و تابلو فرش مقاومت رونمایی شد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین