|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۸
کد خبر: ۲۸۳۶۶۶
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۶
در طول سال‌های گذشته این بیمارستان با تغییر و تحولات زیادی مواجه می‌شود، اما مهر ماه دو سال گذشته و به طور ناگهانی این بیمارستان را تخریب کرده و جای آن بیمارستان جدیدی ساخته شد.
فعال میراث فرهنگی همدان خبر داد: در کنار تبدیل کلیسای قاجاری «آنجلی» در دل بیمارستانِ دانشگاه علوم پزشکی همدان به انبارِ بیمارستان، فضای اطراف کلیسا نیز که گورستانی از برخی شخصیت‌های موثر در تاریخ همدان است را به پارکینگ بیمارستان تبدیل کرده‌اند.

 دانشگاه علوم پزشکی همدان در برخورد با بناهای تاریخی همدان که در اختیار دارد، رفتار دوگانه‌ای را در پیش گرفته است؛ بعد از تبدیل عمارت تاریخی «بدیع‌الحکما» به موزه‌ی پزشکی و تعطیلی آن بعد از حدود یک ماه فعالیت، تخریب نخستین بیمارستان همدان را سال گذشته به پرونده‌ی بی‌توجهی‌های خود اضافه کرد و این بی‌توجهی‌ها تا این روزها ادامه پیدا کرده و محیط اطراف کلیسای «آنجلی» اکنون به پارکینگ بیمارستان دانشگاه علوم پزشکی همدان تبدیل شده است.

حسین زندی - فعال میراث فرهنگی همدان - در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که بیمارستان دانشگاه علوم پزشکی همدان محوطه کلیسای تاریخی «آنجلی» را به پارکینگ تبدیل کرده است، گفت: در اطراف این کلیسای قاجاری نیز گورستانی بسیار مهم از افرادی است که در تاریخ همدان نقش موثری داشته‌اند، مانند «رابی اسحاق» یا تعدادی از مسیونرهای آمریکایی.

وی با اشاره به این‌که کلیسای آنجلی در زمان ساخت در دل بیمارستان امریکایی‌ها به عنوان نخستین بیمارستان همدان ساخته شده بود، افزود:‌ در طول سال‌های گذشته این بیمارستان با تغییر و تحولات زیادی مواجه می‌شود، اما مهر ماه دو سال گذشته و به طور ناگهانی این بیمارستان را تخریب کرده و جای آن بیمارستان جدیدی ساخته شد.

او با اشاره به ۶ طبقه بودن ارتفاع بیمارستان جدید به جای نخستین بیمارستان همدان که مشرف به هتل بوعلی است و این هتل بر روی این کلیسای قاجاری نیز سایه انداخته است، ادامه داد: با وجود اعتراض‌های زیادی که در طول چند سال گذشته نسبت به اتفاقات رخ داده در بناهای تاریخی وابسته به این دانشگاه اتفاق افتاده است، اما اکنون محوطه‌ی اطراف کلیسا «آنجلی» و قبرستان قدیمی این کلیسا، به پارکینگ تبدیل شده است.

وی با اشاره به مالکیت بیمارستان دانشگاه علوم پزشکی همدان بر کلیسای آنجلی، اضافه کرد: قطعا زمانی که اثر تاریخی در مالکیت دستگاهی باشد، از آن سازمان توقعِ توجه و ساماندهی آن بنای تاریخی وجود دارد.

زندی اظهار کرد: قطعا کسی درخواست بازگرداندن کاربری گذشته این کلیسا را ندارد، اما به جای تبدیل این فضا به زباله‌دانی بیمارستان جدید ساخته شده، می‌توان آن را به موزه‌ی مربوط به این دانشگاه یا آمفی تئاتر و مرکزی فرهنگی تبدیل کرد اما متاسفانه هر وسیله‌ی اضافی خود را در این فضای تاریخی انبار می‌کنند.

او با بیان این‌که این کلیسا روی نقشه‌ی گردشگری همدان نیز جانمایی شده است، ادامه داد: این در حالی است که به هیچ عنوان اجازه‌ی ورود گردشگرانی که درخواست دیدنِ این کلیسا را دارند، داده نمی‌شود، حتی به دنبال وزشِ بادهای طوفانی سال گذشته در همدان، بخشی ازسقف کلیسا تخریب شد که میراث فرهنگی همدان آن را مرمت و ساماندهی کرد.

این فعال میراث فرهنگی همدان به تاریخچه‌ی توجه دانشگاه علوم پزشکی همدان به بناهای تاریخی همدان اشاره کرد و گفت: در طول سال‌های گذشته این دانشگاه که عمارت تاریخی بدیع‌الحکما را در اختیار داشت، آن فضای تاریخی را بعد از سال‌ها مقاومت دوستداران میراث فرهنگی از تخریب، به موزه‌ی دانشگاه علوم پزشکی تبدیل کرد، آن موزه در کمتر از یک ماه تعطیل شد و دیگر کاری برای آن نیز انجام نشد.

زندی این اقدامات را بیشتر به یک نگاه تبلیغاتی از سوی مسوولان این دانشگاه و بیمارستان مربوط دانست.

کلیسای «آنجلی» همدان در خیابان طالقانی و در محوطه بیمارستان اکباتان و در گورستان تاریخی آن، در ۱۲ آبان ۱۳۷۸ با شماره ثبت ۲۴۵۹ در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است.




منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین