|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۸
کد خبر: ۲۸۳۵۹۹
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۶
حاجی میرزایی معتقد است که نقش آموزش و پروش در برنامه‌ریزی‌های توسعه که در نگاه برنامه‌ توسعه است و به عنوان نقطه کانونی مورد توجه قرار گرفته است، با نقص و کوتاهی همراه بوده است و خوب است که در این تلاش هماهنگ به این نقص نیز بپردازیم.
 وزیر آموزش و پرورش گفت: امروز محصول نهایی نظام تعلیم و تربیت خود را با کنکور تنظیم می‌کند و توجه آن به نیازهای واقعی و عرصه کار و تلاش و توانایی برای ایفای مسئولیت‌های مدنی و اجتماعی کمتر مورد اعتنا قرار می گیرد.

 محسن حاجی میرزایی در نشست "همدلان آینده نگر سیستان وبلوچستان" گفت: ما تمرین‌های این چنینی در کشور بسیار کم داریم؛ جایی که همه انرژی‌های پراکنده حول یک هدف روشن و مشخص متمرکز شوند و با تشخیص درست اولویت‌ها و برنامه ها و دستیابی به اهدافی که دنبال می‌شوند بسیار مورد اهمیت است. این که این فعالیت‌ها به توسعه معطوف است به نظر نوآوری درستی است. ما در بسیاری از مواقع اهداف اصلی‌مان گم می شود. زمانی که اهداف روشن می‌شود و تلاش‌ها در جهت دستیابی به آن هدف سازماندهی و برنامه‌ریزی می‌شود با نتایج بهتری روبرو خواهد بود.

حاجی میرزایی معتقد است که نقش آموزش و پروش در برنامه‌ریزی‌های توسعه که در نگاه برنامه‌ توسعه است و به عنوان  نقطه کانونی مورد توجه قرار گرفته است، با نقص و کوتاهی همراه بوده است و خوب است که در این تلاش هماهنگ به این نقص نیز بپردازیم.

وی با بیان اینکه اهداف اصلی تعلیم و تربیت آماده کردن افراد برای زندگی شرافتمند، مستقل، مشارکت در سازندگی جامعه، دوری از استیصال و انزوا و حاشیه نشینی و دلزدگی است گفت: آموزش و پرورش به دنبال این است که افرادی را برای ایفای مسئولیت و نقش‌های متعددی که در زندگی جمعی به عهده دارند تقویت کند. این هدف تحت تاثیر غلبه کمیت گرایی و تلاش برای پوشش حداکثری به فراموشی سپرده شده است.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: امروز محصول نهایی نظام تعلیم و تربیت خود را با کنکور تنظیم می‌کند و توجه آن به نیازهای واقعی و عرصه کار و تلاش و توانایی برای ایفای مسئولیت های مدنی و اجتماعی کمتر مورد اعتنا قرار می گیرد.

حاجی میرزایی ادامه داد: مجموعه اقتصاد بزرگی پیرامون آموزش و پرورش شکل گرفته که حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان است، این مجموعه خود را با آن هدف تنظیم کرده است و در جهت تقویت مأموریت‌های اصلی آموزش و پرورش به کار گرفته نمی‌شود. هدف آموزش و پرورش، ایفای نقش‌هایی است که در توسعه بر عهده دارد.

 وی تصریح کرد: ما فکر می‌کنیم وضعیتی که امروز داریم محصول یادگیریهای دیروز ماست و نتیجه یادگیریهای امروز، فردای جامعه ما را می‌سازد. اگر می خواهیم فردای پررونق تر و کم مسئله‌تری داشته باشیم باید نسلی که پرورش می‌یابد قابلیت‌ها و ظرفیت‌های بیشتری برای پیوستن به عرصه توسعه کشور داشته باشد. به نظر می‌رسد فرصت برنامه ریزی توسعه در استان سیستان و بلوچستان این مجال را می‌دهد که مقداری به نیازهای واقعی منطقه توجه کنیم.


حاجی میرزایی افزود: تهدید ناشی از فاصله‌های شدیدی که بین شاخصها در استان سیستان و بلوچستان و استان های دیگر است باید تبدیل به فرصتی شود برای نگرش نوین تر به عرصه تعلیم و تربیت و پیوستن عمیق‌تر به نیازهای جامعه. توسعه سیستان و بلوچستان به چه آدم‌هایی و با چه مختصاتی نیاز دارد؟ آیا به مجموعه لیسانس و فوق لیسانس و دکترا نیازمند است یا کسانی که می توانند از اشتغال جامعه و صنعت بومی منطقه و فعالیت‌های توسعه منطقه حمایت کنند؟.

وی تاکید کرد: اکنون که این تشکل مبارک شکل گرفته است حاضریم جهت‌گیری‌های آن را در آموزش و پرورش همراهی کنیم به گونه‌ای که توانمندی‌های لازم برای ایفای مسئولیت‌های واقعی توسعه در منطقه فراهم شود و افراد را به سرعت جذب فعالیت و کار و تلاش کنیم.

حاجی میرزایی در ادامه با بیان اینکه فاصله‌ها مانع وحدت ملی است و دشمن انسجام و وحدت جامعه است، گفت: زمانی که میان یک منطقه با منطقه دیگر، شهری با شهر دیگر و استانی با استان دیگر فاصله ایجاد شود،  تنها یک محرومیت را به آن جامعه تحمیل نمی‌کند، بلکه به زبان انسجام و پیوند و ارتباط میان جوامع آسیب می زند و به وحدت جامعه و ملی ما آسیب می زند. کسانی که از این فاصله‌ها آسیب می بینند تنها کسانی نیستند که در این استان‌ها زندگی می‌کنند، بلکه همه جامعه ملی ما و همه هدفهای توسعه و آرمانهای ما از این فاصله ضربه می خورند. فاصله ها زبان گفت و گو را تضعیف می‌کند و به زبان تفاهم ملی، اشتراک و همدلی و همکاریهای جمعی آسیب وارد می‌کند.

وی معتقد است که یکی از مهمترین ماموریتهای آموزش و پرورش کاستن از فاصله‌هاست و هر چقدر از فاصله‌ها کاسته شود زمینه‌های انسجام ملی و وحدت فراهم تر خواهد شد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین