|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۱
کد خبر: ۲۸۳۳۶۳
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۶
   اعضای شورای شهر تهران صبح دیروز درجلسه‌ هفتگی‌شان دور هم جمع شدند و بار دیگر تغییر نام برخی از معابر و خیابان‌های تهران را به رأی گذاشتند. این‌بار قرعه به نام سرخ‌ها و سرمربی فقید آبی‌ها افتاد. در آخرین تصمیم‌گیری‌ها، نمایندگان شهری اهالی پایتخت، میدان و خیابان پیروزان تهران را به نام پرسپولیس و بلوار فردوس غرب را به نام مرحوم ناصر حجازی، سرمربی استقلال تغییر دادند؛ قرارگیری کمپ باشگاه استقلال در بلوار فردوس غرب، دلیل این نام‌گذاری اعلام شده است. حجت نظری، یکی از اعضای شورای شهر تهران، این خبر را اعلام کرد و گفت که بیشتر اعضای شورای شهر به این تغییرنام رأی مثبت دادند.

 شورای شهر تهران به ریاست محسن ‌هاشمی که از شهریور ‌سال٩٦ فعالیت خود را آغاز کرده، بیشترین میزان تغییرنام معابر پایتخت را در کارنامه دو‌سال و دوماهه‌اش ثبت کرده و پربحث‌ترین این نام‌گذاری‌ها، مربوط می‌شود به اواخر فروردین امسال که به یک‌باره، ١٢ خیابان و میدان به نام شعرا و هنرمندان تغییر کرد. محمدرضا شجریان، عزت‌الله انتظامی، فروغ فرخزاد، سیمین بهبهانی، حسین منزوی، داوود رشیدی و علی نصیریان تعدادی ازجمله نام‌گذاری‌های مورد تأیید شورای شهر تهران بود.  در همان جلسه مصوب شد تا خیابان «سپند» در منطقه یک به نام «عزت‌الله انتظامی»، بلوار فلامک جنوبی و شمالی در منطقه ۲ به نام «محمدرضا شجریان»، خیابان کوکب در منطقه ۲ به نام «غلامحسین امیرخانی» (خوشنویس)، خیابان نیلوفر در منطقه ۲ به نام «علی نصیریان»، خیابان معارف به نام «داوود رشیدی» و ۲۴متری سعادت‌آباد به نام «محمدعلی کشاورز» نام‌گذاری شود، همچنین تصمیم گرفته شد نام ۱۲ کوچه به نام ۱۲ شاعر و اصحاب هنر در اطراف خانه شاعران به نام شعرای بنام ایران‌زمین نام‌گذاری شود. برهمین اساس پیشنهاد داده شد تا خیابان بیستون به نام «محمود شاهرخی»، خیابان کاوه شرقی به نام «حسین منزوی»، خیابان ارغوان به نام «امیر‌هوشنگ ابتهاج»، کوچه ۱۸۶ غربی به نام «شهیدمجید احدی»، یک میدان بی‌نام به نام «افق»، یک میدان بی‌نام دیگر در منطقه ۶ در شهرک والفجر به نام «علی حاتمی»، پل بی‌نام حد فاصل تقاطع خیابان حافظ و خیابان آیت‌الله طالقانی به نام «حافظ» و پل بی‌نام در تقاطع خیابان جمهوری و حافظ به نام «چهارسو»، بن‌بست منصور به نام «یحیی مافی»، کوچه رهبری به نام «سیمین دانشور» و کوچه دوازدهم به نام «علی معلم» نام‌گذاری شود. هفت‌ماه از تصمیم اعضای شورای شهر تهران می‌گذرد که گفته می‌شود این نام‌گذاری جز برای محمدرضا شجریان و فروغ فرخزاد، اعمال شده است. قبل از آن هم در اسفند‌ سال٩٦ خیابان نفت به «مصدق» و خیابان جردن به «نلسون ماندلا» تغییرنام داد. روند تغییرنام خیابان‌ها، بزرگراه‌ها و پارک‌های تهران به تیرماه‌ سال٥٨ برمی‌گردد، زمانی که در هشتمین جلسه شورای نام‌گذاری شهرداری تهران تصمیم گرفته شد تا هویت پایتخت انقلابی بود و اینگونه شد تا بسیاری از خیابان‌ها و معابر، میدان‌ها و مراکز تفریحی که سال‌ها با عنوان و نام مشخصی شناخته می‌شد، یک‌باره تغییرنام دهند.

ماجرای نام‌گذاری خیابان‌ها و معابر، حالا اما فراتر از جلسه‌های شورای شهر تهران است، اهالی که در همسایگی این خیابان‌ها و محلات زندگی می‌کنند و سال‌ها با اسم و عنوان مشخصی منطقه‌شان را می‌شناختند و آدرس می‌دادند، از این تغییرنام‌ها چندان رضایتی ندارند. آنها می‌گویند که در این تغییرنام کسی نظرشان را نگرفته است. این موضوعی است که عباس عبدی، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی هم، پیش از این نسبت به این تغییرنام‌ها انتقاد کرده و گفته بود که این اتفاق، تعرض به حقوق شهروندی است. ایراد اصلی او به شیوه اجرای این نام‌گذاری‌هاست که البته هزینه‌های زیادی هم برجای می‌گذارد. او معتقد است که این موضوع باید به مردم سپرده شود و این اقدامات برخلاف اصول حق بر شهر است.

منبع:روزنامه شهروند

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین