|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۲
کد خبر: ۲۸۳۳۰۰
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۴
جدا از آسیب های روحی که زلزله زدگان روستای ورنکش شهرستان میانه با دیدن زندگی از دست رفته شان دیده‌اند، غم شان با از دست رفتن 2 دختر شیرین زبان در این زلزله که صدا و تصویرشان در فضای مجازی دست به دست می‌شود مضاعف شده است.
  دو روز از زلزله نسبتا شدید آذربایجان شرقی گذشته و حالا زلزله زده‌ها در حال تجربه همان مشکلاتی هستند که زلزله زده های استان کرمانشاه از سر گذرانده‌اند؛ از توزیع گرم کننده هایی همچون "والور" در چادرهای اسکان موقت که یک نوزاد را به یک قدمی مرگ بُرد و جان پدر و مادر را گرفت تا نبود امکان توزیع کانکس و کمبود ماشین آلات برای آواربرداری تنها بخشی از مشکلات است که زلزله زدگان اهالی میانه و سراب با آن دست به گریبانند.

جدا از آسیب های روحی که زلزله زدگان روستای ورنکش شهرستان میانه با دیدن زندگی از دست رفته شان دیده‌اند، غم شان با از دست رفتن 2 دختر شیرین زبان در این زلزله که صدا و تصویرشان در فضای مجازی دست به دست  می‌شود مضاعف شده است.

تا به امروز 720 نفر در پی زلزله 5.9 ریشتری زلزله میانه مصدوم شده اند که بیشترین علت مصدودمیت ناشی از فرار از منازل زلزله زده و استرس بوده است؛ از این تعداد ۴۵۰ نفر از مصدومان از شهرستان سراب و مابقی از میانه بوده‌اند.

به گزارش ایسنا، زمین لرزه‌ای به بزرگی ٥.٩ ریشتر در عمق 8 کیلومتری زمین در ساعت2:17 بامداد، شهر ترک در شهرستان میانه استان آذربایجان شرقی را لرزاند و در پی آن تاکنون پنج نفر فوت کرده‌اند.

شهرهای میانه، سراب و ترکمانچای در استان آذربایجان شرقی تحت تاثیر مستقیم این زلزله قرار گرفته‌اند و تاکنون هفت روستای مناطق زلزله زده بیشترین خسارت را دیده‌اند و در این میان بیشترین تخریب در روستای ورنکش با تخریب 30 خانه گزارش شده است.

به گفته استاندار آذربایجان شرقی، این زمین لرزه به بیش از ۲۳۰۰ واحد مسکونی خسارت ۱۰ تا ۱۰۰ درصدی وارد کرده و سبب تلف شدن بیش از ۱۵۰۰ رأس دام شده است؛ رییس سازمان مدیریت بحران کشور نیز گفته، در حال حاضر امکان دیگری جز تامین چادر در مناطق زلزله زده وجود ندارد و با تهیه کانکس به دلیل مشکلات عدیده اش موافق نیستند و پرداخت کمک هزینه تامین خانه استیجاری برای اسکان موقت زلزله زدگان به عنوان یکی از راه‌های جایگزین پیشنهاد شده است.

در هر حال آواربرداری‌ها به طور جدی از امروز آغاز می‌شود و مسئولان برای تأمین جایی برای اسکان موقت زلزله زدگان با توجه به فرارسیدن فصل سرما در حال تلاش هستند.

چادر،  پتو، چراغ خوراک پزی، موکت، بطری آب معدنی، نان، وعده های غذا، نایلون و چراغ والور از جمله اقلام مورد نیازی بوده است که در بین زلزله زدگان توزیع شده است.

لزوم توزیع عادلانه بودجه بنیاد مسکن برای نوسازی منازل غیر مقاوم

شهردار تبریز گفت: استان‌هایی که ضریب خطر زلزله در آن بیشتر است باید از توزیع عادلانه بودجه بنیاد مسکن برای نوسازی منازل و مساکن غیر مقاوم بهره مند باشند.

به گزارش ایسنا، ایرج شهین باهر در جلسه امروز شورای اسلامی شهر تبریز با بیان این مطلب، گفت: از اعضای شورای شهر بابت موافقت با مساعدت مالی شهرداری تبریز به زلزله زدگان استان تشکر می کنم و ضروری است تا این کمک ها در موعد مناسب به دست اهالی مناطق زلزله‌زده برسد.

وی ضمن اعلام موافقت خود با افزایش مساعدت مالی شهرداری تبریز از ۵۰ میلیون به ۲۰۰ میلیون تومان، افزود: در جلسه دیروز کمیته بحران موضوع توزیع عادلانه بودجه بنیاد مسکن برای نوسازی منازل و مساکن غیر مقاوم مطرح شد.

چه میزان وام مسکن به زلزله‌زدگان تعلق می‌گیرد؟

مدیر کل مدیریت بحران آذربایجان شرقی گفت: در جلسه عصر گذشته مدیریت بحران استان مقرر شد تا وام کمکی، وام بلاعوض و وام برای اسکان موقت زلزله زدگان پرداخت شود.

محمد باقر هنربر در گفت‌وگو با ایسنا در تشریح این خبر اظهار کرد: مقرر شده است تا برای بازسازی واحدهای تخریب شده‌ شهری که دیگر قابل سکونت نیستند، وام 50 میلیون تومانی و 12 میلیون تومان نیز وام بلاعوض پرداخت شود.

وی افزود: همچنین میزان تسهیلات بانکی در نظر گرفته شده برای منازل تخریب شده روستایی، 40 میلیون تومان به اضافه 10 میلیون تومان وام بلاعوض است.

تعداد مصدومان زلزله آذربایجان افزایش نیافته است

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: تعداد مصدومان زلزله آذربایجان شرقی، افزایش نیافته است و پس لرزه 4.8 ریشتری بامداد امروز (یکشنبه)، تلفاتی در پی نداشت.

دکتر فرزاد رحمانی در تشریح این خبر اظهار کرد: آخرین تعداد مصدومان زمین لرزه آذربایجان شرقی 720 نفر است که تنها 120 نفر از آن‌ها به دلیل صدمات ناشی از تروما به اورژانس و مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند.

 وی گفت: ۴۵۰ نفر از مصدومان از شهرستان سراب و مابقی از میانه هستند، افرادی که پس از پس‌لرزه عصر جمعه مراجعه کرده‌اند، اغلب به دلیل ترس و اضطراب ناشی از زمین لرزه دچار مصدومیت و استرس شده بودند.

استاندار آذربایجان شرقی از 2 روستای زلزله‌زده در شهرستان سراب بازدید کرد

 محمدرضا پورمحمدی، استاندار آذربایجان شرقی با حضور در روستاهای زلزله‌زده تیرشاب و دونیق از توابع بخش مرکزی شهرستان سراب، از روند کمک‌رسانی و ارائه خدمات به آسیب‌دیدگان بازدید کرد.

زمین لرزه‌ای به بزرگی 4.8 ریشتر ترکمانچای میانه را لرزاند

 زمین لرزه‌ای به بزرگی 4.8 ریشتر ساعت 05:43:45 صبح امروز ترکمانچای میانه را لرزاند.

 همچنین پس از این زمین لرزه، هشت پس لرزه بالای 2.5 ریشتر نیز ترکمانچای را لرزاند که این زمین لرزه ها نیز در عمق 6 تا 10 کیلومتری زمین رخ داده اند.

وارد شدن آسیب زلزله به 1060 خانواده سرابی

ایرج سقفی،  فرماندار شهرستان سراب در جلسه مدیریت بحران استانداری آذربایجان‌شرقی با بیان این مطلب اظهار کرد: ۲۸ روستای شهرستان سراب از زلزله 5.9 ریشتری ۱۷ آبان‌ماه متاثر شده‌اند.

وی ادامه داد: ۱۰۶۰ خانواده سرابی تحت آسیب ناشی از زلزله قرار گرفته‌اند و مراجعه کنندگان به بیمارستان ۵۲۰ نفر بوده‌اند.

٢٢٠٠ واحد زلزله زده در میانه نیاز به تخریب و بازسازی دارند

فرماندار میانه گفت: ۲۲۰۰ واحد زلزله زده نیاز به تخریب و بازسازی و ۱۱۰۰ واحد نیاز به تعمیر و بازسازی دارند.

محمد رضا مشایخی در جلسه ستاد مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی در این خصوص گفت: در ۵۶ روستای شهرستان میانه آسیب‌ جدی از بابت سکونتگاه‌ها داریم.

وی خاطرنشان‌کرد: لوازم گرمایشی مانند والورها خطرناک بوده و باید به فکر تامین لوازم گرمایشی برقی باشیم.

احشام، هنوز هم در برخی روستاهای زلزله زده زیر آوار هستند

 فرمانده انتظامی آذربایجان شرقی گفت: با توجه به جغرافیای کوهستانی مناطق زلزله زده و در برخی موارد دور دست، احشام هنوز هم در برخی روستاهای زلزله زده زیر آوار هستند.

سردار حسین عبدی در جلسه مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی در تشریح این خبر اظهار کرد: بیشتر توجه‌ها به روستای ورنکش متمرکز شده است، اما بسیاری از ۴۱ روستا به دلیل ترس و نگرانی خالی بوده است.

وی متذکر شد: با توجه به استفاده از نوع وسایل گرمایشی باید منتظر تلفات دیگری باشیم که این نیز ضرورت استفاده از بخاری برقی و دستگاه‌های گرمایشی مناسب را گوشزد می‌کند.

پرداخت پول به جای تامین کانکس برای زلزله زدگان، رفع تکلیف است

دادستان تبریز با بیان اینکه پرداخت پول به جای تامین کانکس برای زلزله زدگان، رفع تکلیف از خود است، گفت‌: به عنوان مدعی‌العموم و حافظ حقوق مردم نمی‌توانم بپذیرم که پولی برای همه چیز به مردم پرداخت کرده و از خودمان رفع تکلیف کنیم.

بابک محبوب علیلو در جلسه ستاد مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی با بیان این مطلب اظهار کرد: در اختیار مردم قرار دادن تمامی پول‌ها  اتلاف سرمایه بوده و مردم نمی‌توانند با آن میزان پولی که رئیس بنیاد مسکن فرمودند، برای خودشان مسکن تهیه کنند.

وی در ادامه به بیمه اجباری روستاییان اشاره کرد و متذکر شد: بعد از حادثه به قدری هزینه می‌کنیم که در برخی موارد شایسته و پاسخگو نیست، ای کاش قبل از وقوع، برنامه داشته باشیم تا دولت برای پرداخت بخش قابل توجهی از بیمه روستاییان شامل دام، مسکن و سایر موارد اقدام کند.

خسارت زلزله به 320 واحد دامی در 65 روستای آذربایجان شرقی

 رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی از خسارت زلزله به 320 واحد دامی در 65 روستای استان آذربایجان شرقی خبر داد.

اکبر فتحی در حاشیه بازدید از روستاهای زلزله‌زده تیرشاب و دونیق از توابع بخش مرکزی شهرستان سراب در جمع خبرنگاران، افزود: در ۶۵ روستای خسارت دیده از زلزله در دو شهرستان میانه و سراب استان آذربایجان شرقی در مجموع تعداد ۳۲۰ اماکن دامی خسارت دیده و  ۹۹۵ راس دام سبک و 351 راس دام سنگین تلف شده است.

بسیاری از کودکان مناطق زلزله زده سراب سرماخورده اند

نماینده مردم سراب در مجلس شورای اسلامی گفت: بسیاری از کودکان مناطق زلزله زده سراب دچار سرماخوردگی شده‌اند و بدنشان سرمازده شده اند.

داوودی در جلسه مدیریت بحران استانداری آذربایجان‌شرقی با بیان این مطلب اظهار کرد: با توجه به وضعیت آب و هوایی مناطق زلزله زده شهرستان سراب مردم به شدت مریض هستند و حداقل هفت الی هشت اکیپ پزشک عمومی نیاز داریم تا بالای سر بیماران بروند.

وی گفت: آواربرداری‌ها در مناطق زلزله زده سراب بسیار کند انجام می‌شود و نیاز به کار و عملیات بیشتری است؛ چراکه آواربرداری در ۹۰ درصد روستاهای سراب اصلا شروع نشده است.

آواربرداری در سراب به دلیل کمبود ماشین آلات به کندی پیش می‌رود

 استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: کمبود ماشین آلاتی مانند لودر و بیل مکانیکی در مناطق زلزله زده به ویژه شهرستان سراب، آواربرداری در این مناطق را با کندی مواجه کرده است.

محمدرضا پورمحمدی در جلسه ستاد مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی در تشریح این خبر اظهار کرد: از تمامی دستگاه‌های مسئول که ماشین آلات و تجهیزات در اختیار دارد، تقاضا داریم تا با در اختیار دادن تجهیزاتش، نیروهای عملیاتی را در آواربرداری سریع‌تر یاری کنند، اگر امکانات استان خودمان پاسخگو نبود، می‌توانیم از استان‌های معین کمک بگیریم.

وی در بخش دیگری از سخنانش بر ضرورت تصویب هر چه سریع‌تر کمک‌های بلاعوض و اعطای وام‌های قرض‌الحسنه به زلزله زدگان توسط دولت تاکید کرد.

استقرار تیم‌های حمایت روانی در مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی از امروز

 رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر کشور از استقرار تیم‌های حمایت روانی، کارشناسان روانشناسی و کارشناس بازی‌های کودک در مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی از امروز خبر داد.

مرتضی سلیمی در جلسه ستاد مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی اظهار کرد: توجه به ذائقه‌های مختلف ساکنان مناطق زلزله زده و توزیع مواد اولیه برای پخت و پز از دیگر اقداماتی است که اجرایی می‌شود.

امکان دیگری جز تامین چادر در مناطق زلزله زده نداریم

 رییس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: در زمینه اسکان موقت، امکان دیگری جز تامین چادر در مناطق زلزله زده نداریم و تهیه کانکس ماجرای دیگری دارد که با مشکلات عدیده آن موافق نیستیم.

اسماعیل نجار در جلسه ستاد مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی در تشریح این خبر اظهار کرد: پرداخت کمک هزینه تامین خانه استیجاری برای اسکان موقت زلزله زدگان یکی از راه‌های جایگزین و پیشنهادی به جای اسکان در کانکس است.

فوت زن و مرد زلزله زده سرابی بر اثر استنشاق گاز مونوکسید کربن

 رئیس اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز از فوت زن و مرد زلزله زده اهل روستای شالقون سراب بر اثر استنشاق گاز مونوکسید کربن در چادر خبر داد.

دکتر فرزاد رحمانی، در گفت‌وگو با ایسنا در تشریح این خبر اظهار کرد: نوزاد ۱۵ ماهه این زن و مرد که دچار گاز گرفتگی در چادر شده بود، احیا شد و هم اکنون در بیمارستان بستری است.

 وی از مسمومیت ۲۳ تن از زلزله زدگان شهرستان میانه بر اثر استنشاق گاز مونوکسید کربن خبر داد و گفت: این افراد نیز با علایم گاز گرفتگی از بخش‌های ترکمنچای، ترک و ورنکش به میانه مراجعه کرده بودند که پس از انجام اقدامات درمانی لازم ترخیص شدند.












ادامه دارد
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین